UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Hösten 2016

Kursplan hösten 2016

Benämning

Bild och lärande: Bildanalys

Engelsk benämning

Arts and Education: Image Analysis

Kurskod

BL205C

Omfattning

6 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle

Gäller från

2016-08-29

Fastställandedatum

2016-06-15

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: BL203C Bild och lärande: Perspektiv på identitet och kultur (genomgången) eller BL208C Bild och lärande: Perspektiv på identitet och kultur (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 samt gymnasieskolan.

Syfte

Kursen syftar till att studenten ska vidareutveckla kunskaper om och färdigheter i bildanalys. Kursen syftar också till studenten ska utveckla förståelse för hur gestaltande arbete kan användas för att kommunicera resultat av vetenskapliga undersökningar.

Innehåll

I kursen vidareutvecklas kunskaperna om bildanalys från tidigare kurser, här med särskilt fokus på den offentliga visuella kontexter. Diskursanalys används som metod för att studera aspekter av denna kontext och resultatet kommuniceras i form av rörlig bild.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna
  • använda diskursanalys i en visuell kontext
  • kommunicera resultatet genom rörlig bild

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av gestaltande arbete, diskussioner, responsarbete, seminarier och föreläsningar. Kursens genomförande bygger på självständigt arbete och initiativtagande såväl som kunskapsutveckling i interaktion med kurskamrater och lärare.

Bedömningsformer

Kursen examineras genom en gestaltning och ett papper (mål 1, 2).
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart

Kurslitteratur och övriga läromedel

Börjesson, Mats & Palmblad, Eva (2007) red. Diskursanalys i praktiken. Malmö: Liber (kap. 1, 5, 6, 7; totalt 92 s.)
Börjesson, Mats & Rehn, Alf (2009). Makt. Malmö: Liber (128 s.)
Dahlborg-Lyckhage, Elisabeth (2012). Att analyser diskurser. I: Friberg, Febe (red.) (2012). Dags för uppsats: vägledning för litteraturbaserade examensarbeten. 2., [rev.] uppl. Lund: Studentlitteratur (16 s.)
Foucault, Michel (1975/2004) Övervakning och straff, Arkiv förlag/AZ förlag. (Del III Disciplin; totalt 92 s.)
Lindgren, Monica (2006). Att skapa ordning för det estetiska i skolan: diskursiva positioneringar i samtal med lärare och skolledare. Diss. Göteborg : Göteborgs universitet, 2006. (213 s.) Tillgänglig på Internet: http://hdl.handle.net/2077/16773
Kortare texter kan tillkomma.

Kursvärdering

Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).