Kursplan hösten 2016
Kursplan hösten 2016
Benämning
Bild och lärande: Bildanalys
Engelsk benämning
Arts and Education: Image Analysis
Kurskod
BL205C
Omfattning
6 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2016-06-15
Gäller från
2016-08-29
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: BL203C Bild och lärande: Perspektiv på identitet och kultur (genomgången) eller BL208C Bild och lärande: Perspektiv på identitet och kultur (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 samt gymnasieskolan.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska vidareutveckla kunskaper om och färdigheter i bildanalys. Kursen syftar också till studenten ska utveckla förståelse för hur gestaltande arbete kan användas för att kommunicera resultat av vetenskapliga undersökningar.
Innehåll
I kursen vidareutvecklas kunskaperna om bildanalys från tidigare kurser, här med särskilt fokus på den offentliga visuella kontexter. Diskursanalys används som metod för att studera aspekter av denna kontext och resultatet kommuniceras i form av rörlig bild.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- använda diskursanalys i en visuell kontext
- kommunicera resultatet genom rörlig bild
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av gestaltande arbete, diskussioner, responsarbete, seminarier och föreläsningar. Kursens genomförande bygger på självständigt arbete och initiativtagande såväl som kunskapsutveckling i interaktion med kurskamrater och lärare.
Bedömningsformer
Kursen examineras genom en gestaltning och ett papper (mål 1, 2).
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart
Kurslitteratur och övriga läromedel
Börjesson, Mats & Palmblad, Eva (2007) red. Diskursanalys i praktiken. Malmö: Liber (kap. 1, 5, 6, 7; totalt 92 s.)
Börjesson, Mats & Rehn, Alf (2009). Makt. Malmö: Liber (128 s.)
Dahlborg-Lyckhage, Elisabeth (2012). Att analyser diskurser. I: Friberg, Febe (red.) (2012). Dags för uppsats: vägledning för litteraturbaserade examensarbeten. 2., [rev.] uppl. Lund: Studentlitteratur (16 s.)
Foucault, Michel (1975/2004) Övervakning och straff, Arkiv förlag/AZ förlag. (Del III Disciplin; totalt 92 s.)
Lindgren, Monica (2006). Att skapa ordning för det estetiska i skolan: diskursiva positioneringar i samtal med lärare och skolledare. Diss. Göteborg : Göteborgs universitet, 2006. (213 s.) Tillgänglig på Internet: http://hdl.handle.net/2077/16773
Kortare texter kan tillkomma.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).