EDUCATION DIRECTORY
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan

Hösten 2012

Kursplan hösten 2012

Benämning

Biologi och lärande: Människan och hälsa

Engelsk benämning

Biology and Education: The Human Body

Kurskod

BI202C

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle

Gäller från

2012-09-03

Fastställandedatum

2012-07-31

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Se utbildningsplan.

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9.

Syfte

Syftet med kursen är att studenten ska utveckla en helhetsförståelse för hur kroppen fungerar. Vidare ska studenten utveckla ett reflekterande förhållningssätt till begreppet hälsa för att kunna diskutera ett hälsofrämjande förhållande till livsmedel, motion, droger mm.

Innehåll

Ämnesinnehållet i kursen rör cellens delar, organeller, och deras funktioner, vävnader, organ och hela organismen. De enskilda delarna behandlas i relation till helheten, dvs hur kroppens olika funktioner beror på de enskilda delarnas funktion. Vidare fokuseras på begreppet hälsa och dess komplexa definition, drogers och livsmedels innehåll och effekt på hälsan samt välfärdssjukdomar.
De didaktiska aspekterna på ovanstående behandlar praktiska arbetssätt, uteundervisning, exkursioner, laborationer, barns och ungdomars föreställningar och formativ bedömning.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna
  • med såväl verbala som icke-verbala uttrycksformer kunna förklara och gestalta människokroppens anatomi och fysiologi på olika nivåer
  • med utgångspunkt från ämnesdidaktisk forskning och praktiska moment rörande olika fenomen i människokroppen kunna diskutera sådana läraktiviteters betydelse för kunskapsutveckling
  • beskriva några världsomspännande smittsamma sjukdomar och problematisera hur människan i olika historiska, geografiska och socioekonomiska kontexter hanterat och hanterar dessa
  • kunna diskutera livsstilssjukdomar, kritiskt granska och värdera information samt kunna argumentera för olika val i hälso- och livsstilsfrågor
  • kunna diskutera hälsobegreppet utifrån olika definitioner samt kunna problematisera undervisningssituationer utifrån ett hälsoperspektiv

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer som utgörs av exkursioner, laborationer, föreläsningar, seminarier, arbete i grupp, olika gestaltande former mm.
Studenterna diskuterar, utifrån frågeställningar uppkomna under laborationer, experiment, motionspass och vinterexkursion, hur fenomen och skeenden i kroppen kan förstås och hänger samman. De arbetar också på olika språkliga sätt, exempelvis med modeller, drama, begreppskarta, skriftligt och muntligt, för att utveckla sin förståelse.

Bedömningsformer

Tentamen som examinerar mål 1. Denna tentamen sker i två delar. Den första är enskild och skriftlig, den andra är en gestaltning som presenteras i grupp.
Mål 2 och 5 bedöms med hjälp av en enskild skriftlig reflektion där olika lärsammanhang som främjar elevers hälsa diskuteras utifrån didaktisk forskning, värdet av praktiska moment och uttrycksformer.
Mål 3 bedöms med hjälp av konstruktion av begreppskarta i grupp men där den enskilda studenten ska kunna svara enskilt på innehållet.
Mål 4 examineras genom en debatt eller ett rollspel.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Andersson, Björn (2008). Att förstå skolans naturvetenskap. Lund: Studentlitteratur (Kap 10-11) (38 s)
Granklint Enochson, Pernilla (2008). Elevers föreställningar om kroppens organ och kroppens hälsa utifrån ett skolsammanhang. Linköpings Universitet. Hämtas på www.pdb.hkr.se/staff.aspx?id=959 (125 s)
Harlen W. (2007). Teaching, learning and assessing science 5-12. London: Sage Publications (7 s)
Haug, Egil; Bjålie, Jan G.; Sand, Olav och Sjaastad, Öysten V. (2007). Människokroppen. Stockholm: Liber. ISBN 9147084359 (544 s)
Johansson, Ulla (2007). Näring och lära. Lund: Studentlitteratur (342 s)
Lindeberg, Staffan (2003). Maten och folksjukdomarna – ett evolutionsmediciniskt perspektiv. Lund: Studentlitteratur (280 s)
Medin, Jennie och Alexandersson, Kristina (2000). Begreppen hälsa och hälsofrämjande: en litteraturstudie. Lund: Studentlitteratur (60 s)
Wramner, Bengt; Pellmer, Kristina och Hellström, Charlotta (2010). Beroende och droger. Lund: Studentlitteratur (216 s)

Kursvärdering

Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.