Kursplan våren 2019
Kursplan våren 2019
Benämning
Projektledning och byggproduktion
Engelsk benämning
Project and Construction Management
Kurskod
BG323A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för teknik och samhälle
Fastställandedatum
2018-08-20
Gäller från
2019-01-21
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: Godkända kurser: BG319A-Samhällsbyggnad och ingenjörsarbete: En introduktion.
Godkända delmoment: Inlämningsuppgift I3 i BG315A eller motsvarande.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i examensfordringarna för högskoleingenjörsexamen i byggteknik.
Syfte
Kursen syftar till att ge kursdeltagarna möjlighet att skapa sig kunskap och färdighet inom projektmetodik, företagsekonomiska begrepp och metoder samt industriellt byggande och dess hinder och möjligheter.
Innehåll
Kursen behandlar centrala begrepp och metoder och deras möjligheter och begränsningar inom projektledningsområdet med utgångspunkt i följande kunskapsområden:
- Integrerad projektstyrning
- Omfattningsstyrning
- Tidsstyrning
- Kostnadsstyrning
- Kvalitetsledning
- Personalhantering
- Kommunikationshantering
- Riskhantering
- Intressenthantering
I kursen behandlas även centrala begrepp och metoder inom företagsekonomi och industriellt byggande, så som:
- Årsredovisning
- Investeringsbedömning
- Kassaflödesanalys
- Resultatplanering
- Produktkalkylering
- Industriellt byggande – hinder och möjligheter
Lärandemål
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- förklara grundläggande projektmetodiska begrepp och metoder
- förklara grundläggande företagsekonomiska begrepp och metoder
- förstå innebörden av industriellt byggande och känna till dess hinder och möjligheter
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- använda projektmetodik inom kunskapsområdena integration, omfattning, tid, kostnad, kvalitet, personal, kommunikation, intressenter och risk
- arbeta fram en projektledningsplan för ett givet projekt
- använda datorhjälpmedel för projektplanering, t.ex. kalkyl- och planeringsprogram
- använda kalkylprogram för företagsekonomiska beräkningar
- planera för industriella produktionsalternativ utifrån ett projektperspektiv på grundläggande nivå
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- värdera planeringsmetoders tillämpning
- värdera företagsekonomiska kalkylmetoders tillämpning
- värdera projektledningsplanens tillämpning
- värdera industriella produktionsmetoder i relation till platsbyggda alternativ
Arbetsformer
Lärandeaktiviteterna i kursen utgörs huvudsakligen av föreläsningar och övningar samt av seminarier/workshops där något specifikt tema avhandlas gemensamt i halv- eller helklass. Arbetet med inlämningsuppgifter och projektledningsplan är till stora delar datorbaserat, förväntas kräva självstudier i hög omfattning och genomförs företrädesvis i grupper om två studenter eller i undantagsfall individuellt.
Bedömningsformer
För slutbetyget godkänt (G) krävs:
• Godkänd tentamen, företagsekonomi och industriellt byggande, 3 hp (UV)
• Godkända inlämningsuppgifter, företagsekonomi och industriellt byggande, 2 hp (UG)
• Godkänd tentamen, projektledning, 5 hp (UV)
• Godkänd projektledningsplan och muntlig presentation, 5 hp (UG)
För slutbetyget väl godkänd (VG) krävs dessutom betyget väl godkänd (VG) på båda tentamina.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Kurslitteraturen bildar underlag för inlämningsuppgifter, projektledningsplanen och för den skriftliga tentamen och utgörs av:
- Andersson, G. och Greve, J. (2016) Kalkyl och budget: grundläggande om kalkylering och budgetering, Studentlitteratur, ISBN: 9789144116105
- Hallin, A. och Gustavsson, T. K. (2015) Projektledning. Upplaga 2, Liber, ISBN 9789147114801
- Kompletterande kurslitteratur som görs tillgänglig via lärplattform eller på annat sätt
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.