Kursplan hösten 2015
Kursplan hösten 2015
Benämning
Arkitektur och teknik
Engelsk benämning
Architectural Engineering
Kurskod
BG309A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för teknik och samhälle
Fastställandedatum
2014-01-22
Gäller från
2014-09-01
Behörighetskrav
Grundläggande kunskaper i byggnadsfysik och byggnadsmaterial motsvarande minst 12 hp.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen kan ingå i högskoleingenjörsexamen i byggteknik och ges även som fristående kurs.
Syfte
Kursens syfte är att studenten ska utveckla förmåga att utforma byggnadsdetaljer med avseende på teknisk funktion och arkitektonisk gestaltning. Tyngdpunkten i kursen ligger på att genom iakttagelse utveckla förståelse för växelspelet mellan arkitektur och teknik.
Innehåll
- Arkitektur, arkitekturhistoria och konstruktionsteknik
- Träning i att uppfatta, tolka, reflektera över och kommunicera en byggnads karaktär
- Verktyg för att ta fram och presentera förslag samt framställa ritningar
Lärandemål
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- visa kännedom om den arkitekturhistoriska utvecklingen med tonvikt på tiden från sent 1880-tal till idag
- redogöra för grundläggande arkitektoniska begrepp
- på en grundläggande nivå visa förståelse för samspel mellan arkitektonisk gestaltning och byggteknisk utformning
- visa kännedom om olika synsätt på förändringar och bevarande av byggnader
- visa förståelse för att en byggnadsteknisk uppgift kan ha ett stort antal olika lösningar
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- göra en enkel beskrivning och analys av en byggnads arkitektur och tidstypiska särdrag
- uppvisa en grundläggande förmåga att utforma en teknisk lösning till en given arkitektonisk gestaltning
- argumentera för val av lösning och material med avseende på såväl tekniska funktioner som aspekter på miljöbelastning och genomförande
- presentera förslag på byggnadstekniska lösningar i digital form
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- visa förmåga till en utforskande och reflekterande arbetsprocess
- diskutera och värdera arkitektoniska och praktiska konsekvenser av förändringar av byggnader
- värdera olika byggnadstekniska lösningar med avseende på tekniska funktioner
Arbetsformer
Föreläsningar ca 20 timmar, övningar ca 20 timmar och självstudietid ca 160 timmar.
Bedömningsformer
För betyget godkänd krävs att studenten är godkänd på:
- inlämningsuppgifter (5 hp)
- skriftlig tentamen (2,5 hp)
Skriftlig tentamen examinerar kännedom om den arkitekturhistoriska utvecklingen med tonvikt på tiden från sent 1880-tal till idag samt grundläggande arkitektoniska begrepp. Inlämningsuppgifterna examinerar övriga lärandemål.
För betyget Väl Godkänd krävs dessutom betyget Väl Godkänd på tentamen.
Kurslitteratur och övriga läromedel
- Artikelkompendium.
- Björk, C., Nordling, L., Reppen, L. (2009). Så byggdes villan – svensk villaarkitektur från 1890-2010. Stockholm, Forskningsrådet Formas.
Referenslitteratur
- Addis, B. (2007) Building: 3000 years of design, engineering and construction, Phaidon
- Björk, C., Kallstenius,P., Reppen, L. (2003). Så byggdes husen 1890-2000. Stockholm, Forskningsrådet Formas.
- Bodin, A., Bodin, A., Hidemark, J., Nyström, S. & Stintzing, M. (2011). Arkitektens handbok. Byggenskap Förlag, Stockholm.
- Karlson, Valfrid, (1855-1935). (1988) Sekelskiftets byggteknik : om arkitekten Valfrid Karlson. Red Cecilia Björk. Stockholm: Svensk byggtjänst.
- Petersson, B-Å. (2010). Tillämpad byggnadsfysik. Studentlitteratur
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).