Kursplan våren 2023
Kursplan våren 2023
Benämning
Arkitekturhistoria och stadsutveckling
Engelsk benämning
History of Architecture and Urban Development
Kurskod
BG120A
Omfattning
10 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för teknik och samhälle
Inrättandedatum
2021-11-19
Fastställandedatum
2023-05-31
Gäller från
2023-08-28
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Naturkunskap 1b eller Naturkunskap 1a1 + 1a2, Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Syfte
Kursen syftar till att studenten utveckla grundläggande kunskaper om hur staden och dess byggnader har utvecklats över tid som svar på den omgivande kulturella och fysiska miljön.
Innehåll
Kursen behandlar arkitekturhistoria och stadsutveckling i ett bredare geografiskt perspektiv, allt från antika Mesopotamien till städer i nutida Sverige. Kursen behandlar också framtida städer och de krav som kommer att behöva uppfyllas, med särskild inriktning på den svenska staden och dess byggnader. Utifrån utvalda stadsplaner och byggnader studeras hur den omgivande fysiska och kulturella miljön påverkat arkitekturen och i viss mån även hur ny byggteknik påverkat arkitekturen. Förutom byggnader ingår även en kort introduktion av stadsplaneideal och bostädernas utformning under olika arkitekturhistoriska epoker
Lärandemål
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten:
1. kunna redogöra för arkitekturhistorisk utveckling,
2. kunna redogöra för grundläggande arkitektoniska begrepp och uttryck som används i stadsplanering och arkitektur,
3. kunna förklara olika arkitekturepokers koppling till det omgivande samhället.
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten:
4. kunna förklara olika stads- och husplaner utifrån det kulturella och miljömässiga sammanhanget.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten:
5. kunna bedöma en byggnads sannolika byggnadstid och göra en enkel beskrivning och analys av byggnadens arkitektur och tidstypiska särdrag,
6. kunna identifiera sitt egna behov av ytterligare kunskap inom ämnet arkitekturhistoria och stadsutveckling och ta ansvar för sin kunskapsutveckling.
Arbetsformer
Kursen ges på distans.
Undervisning sker digitalt på distans genom föreläsningar, inlämningsuppgifter, seminarier och stadsvandring. Inlämningsuppgifter redovisas muntligt och skriftligt. Studenten kan genomföra stadsvandring i Malmö eller genomföra stadsvandring på egen hand på egen ort enligt separata instruktioner. I inlämningsuppgifter ingår obligatorisk närvaro vid redovisningar och seminarier samt genomförd stadsvandring.
Bedömningsformer
För betyget Godkänd krävs
• Godkända inlämningsuppgifter (6,0 hp) (Lärandemål 4,5,6)
• Godkänd skriftlig tentamen (4,0 hp). (Lärandemål 1,2,3)
.
För betyget Väl godkänd krävs dessutom betyget väl godkänd på den skriftliga tentamen.
Kurslitteratur
• Björk, C., Reppen, L.; Så byggdes staden, AB Svensk Byggtjänst (2018)
• Mofett M. et al.: A World History of Architecture, Laurence King Publishing Ltd, London. (senaste utgåva)
Undervisningen byggs helt kring kursmaterial som ges via Internet.
Referenslitteratur:
• Björk, C., Nordling, L., Reppen, L., Så byggdes villan – svensk villaarkitektur från 1890-2010. Stockholm, Forskningsrådet Formas. (2015)
• Boverket; Byggnaders särdrag 1880-1960. (1996)
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.