Grundnivå
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: SY193G Studie- och yrkesvägledning i ett normkritiskt perspektiv (genomgången) eller SY251G Vägledningens metod och praktik (genomgången)Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Inget huvudområde
G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kurs inom studie- och yrkesvägledarutbildningen.
Kursen syftar till att studenterna skall utveckla fördjupade kunskaper om forskning och teorier och inom val och vägledning samt tillägna sig förmågan att integrera teori och metod i mötet med vägledningssökande och därigenom förvärva insikt om sin egen och den vägledningssökandes roll i vägledningsprocessen.
Kursen tar sin utgångspunkt i vägledningens teori och metod. Under kursen behandlas och fördjupas teoribildningen inom studie- och yrkesvägledningsområdet. Genom granskning och analys av vägledningssamtal samt forskningsarbeten kring samtal skall studenten anknyta till och reflektera över forskning och teoribildning inom studie- och yrkesvägledningsområdet och relatera dessa till den egna utvecklingen. En mindre del av kursen ägnas åt kreativa utvecklingsarbeten inom vägledningsområdet vilka redovisas. Studenterna planerar, genomför och redovisar arbetsplatsförlagd vägledning. Särskild uppmärksamhet ägnas åt forskning och policydokument inom området och dess konsekvenser för vägledningens innehåll och utformning. En del av kursen är verksamhetsförlagd, och de perspektiv och det innehåll som aktualiseras under denna del relateras till kursens övriga innehåll. Som sammanfattning av kursen beskriver studenten,i en professionell utvecklingsplan, sitt lärande utifrån kursen mål och innehåll.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- utförligt redogöra för sambanden mellan karriärutvecklings-, väglednings- och beslutsteorier samt vägledarens praktiska arbete
- integrera teorier om val och väljande i professionsutövningen
- genomföra och kritiskt granska egna vägledningsinsatser utifrån samhällets, gruppers och individers behov
- marknadsföra, planera och genomföra vägledningsinsatser i arbetslivet
- visa förmåga att identifiera och beskriva sitt lärande och sitt behov av ytterligare kunskap för att utveckla sin professionella kompetens inom kursens kunskapsområde
Kursen innehåller varierande arbetsformer. Arbetsformerna, som kan utgöras av föreläsningar seminarier och laborationer, utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studerande och kursledare.
Det ingår praktik inom verksamheter där vägledning bedrivs. Den verksamhetsförlagda delen av utbildningen genomförs i form av en sammanhängande praktikperiod.
De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kursstarten.
Examinationen grundar sig på den högskoleförlagda och den verksamhetsförlagda delen av kursen. Den verksamhetsförlagda delen av kursen examineras dels genom en skriftlig analys av vägledningssamtal enskilt och/eller i grupp, dels genom analys av erfarenheter från verksamheten. Den högskoleförlagda delen av kursen examineras i form av seminarier om karriärteorier och kvalitet inom vägledningsområdet.
Ett kreativt utvecklingsarbete som behandlar karriär- och vägledningsteorier och metoder redovisas muntligt och skriftligt.
Resultat från aktiviteten arbetsplatsförlagd vägledning behandlas vid ett muntligt seminarium.
Genom examination i laborationsform granskas kritiskt studenternas egen roll i vägledningssituationen.
Kriterier för betyget Väl godkänd anges av kursledaren vid kursstarten.
Berg, Insoo Kim & De Jong, Peter (2013) Lösningsbyggande samtal. Studentlitteratur (350 s)
Bolles Richard Nelson (2013) What color is your Parachute - A practical Manual for Job-hunters and Changers. Ten Speed Press USA (368 s)
Egan, Gerard (2010) The Skilled Helper. Brooks/Cole.
Gjerde, Susann (2004). Coachingboken – vad, varför, hur. Lund: Studentlitteratur. (272 sid)
John D Krumholtz, L, Al S Levin, Luck is No Accident - Making the Most of Happenstance in Your Life and Career (2010) HÄFTAD (Paperback). Impact Publishers Inc.,U.S.
Patton, Wendy & McMahon, Mary (2014) Career Development and Systems Theory. Sense Publishers,(valda delar)
Peavy, R Vance, (2010) SocioDynamic Counselling – A Practical Approach to Meaning Making. Taos Institute Publications (162 s).
Pryor Robert & Bright Jim (2011) The Chaos Theory of Careers: A new perspective on working in the twenty-first century. Routledge (244 s)
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.