Avancerad nivå
- Kandidat- eller högskoleingenjörsexamen (minst 180 högskolepoäng) inom datavetenskap eller relaterade områden som datateknik, data- och informationsvetenskap, programvaruteknik, informatik, telekommunikation eller elektroteknik.
- Minst 15 hp i programmering.
- Motsvarande engelska 6.
- Minst godkänt betyg på kursen:Introduktion till IoT (DA640E)
- Utöver ovanstående formella förkunskapskrav förutsätts även att studenten har kunskaper från kursenInnovation och affärsmodeller för IoT (DA644E)
CTDVA Datavetenskap
A1F / Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i programmet Datavetenskap: Internet of Things, masterprogram och huvudområdet Datavetenskap och kan ingå i examensfordringarna för en Masterexamen (120 hp) i Datavetenskap.
Studenterna arbetar som en del av en grupp med ett IoT-innovationsprojekt. Deltagarna arbetar tillsammans för att ta fram en nyskapande lösning på en verklighetsförankrad utmaning. Samhälleliga aspekter relaterade till t. ex. hållbarhet och jämställdhet ska beaktas under projektarbetet. Projektgruppen ansvarar gemensamt för att projektet presenteras och dokumenteras på lämpligt vis, genom till exempel pitchar, produktpresentationer, resultatbeskrivning, projektplanering, ansvarsfördelning och erfarenheter/reflektioner.
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten kunna:
1. Beskriva och redogöra för ett specialområde av IoT.
2. Beskriva och redogöra för hur sociala relationer, konflikthantering och ledarskap påverkar projektprocessen.
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten kunna:
3. Som en del av en grupp genomföra ett innovationsprojekt och i detta visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra projektmedlemmar,
4. Utveckla en innovativ prototyp av en IoT-produkt med hänsyn taget till människors förutsättningar och behov och samhälleliga aspekter relaterade till tex hållbarhet och jämställdhet.
5. Använda lämpliga metoder på ett professionellt sätt för att utföra ett innovationsprojekt.
6. Systematiskt integrera tidigare och ny kunskap för att analysera, utvärdera och hantera ett IoT-innovationsprojekt.
7. Planera och utföra ett innovationsprojekt inom det valda området inom förutbestämd tidsram.
8. Muntligt och skriftligt, nationellt och internationellt, samt i dialog med olika grupper, rapportera resultat samt kunskap och argument relaterade till projektarbetet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten kunna:
9. Kritiskt granska innovationsprojekt inom det valda specialområdet.
10. Identifiera personliga behov av vidare kunskap inom specialområdet och ta ansvar för kontinuerligt lärande.
Föreläsningar, workshops och seminarier, projekthandledning, samt individuellt projektarbete.
Kursen bedöms genom:
- Projektförslag (2.5 hp, UG) – lärandemål 1, 3, 7, 9, 10
- Projektrapport (10 hp, UA) – lärandemål 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10
- Muntlig presentation och diskussion (2.5 hp, UG) – lärandemål 1, 2, 8, 9, 10.
- Dawson, C. (2015). Projects in computing and information systems. A student’s guide (3rd edition), Pearson
Studenten förväntas söka, värdera och använda relevant ämnes-, projekt-, och praktikspecifik litteratur på egen hand eller i samråd med lärare eller handledare.
Litteratur relaterat till de olika områdena som kursen täcker kommer publiceras på kursens lärplattform under kursens gång.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.