UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Våren 2026

Kursplan våren 2026

Benämning

Omvårdnad: Examensarbete för Magisterexamen – med inriktning pediatrisk omvårdnad

Engelsk benämning

Nursing: Master’s (One-Year) Thesis – focusing on Pediatric Care

Kurskod

SB722A

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska med inslag av engelska

Beslutande instans

Fakulteten för hälsa och samhälle

Gäller från

2026-01-19

Fastställandedatum

2025-11-25

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

Sjuksköterskeexamen omfattande 180 hp, vilket inkluderar ett självständigt arbete om 15 hp. Yrkesverksam som legitimerad sjuksköterska motsvarande ett års tjänstgöring samt genomgången kurs dvs, närvaro vid obligatoriska moment i kursen SB713A Omvårdnad: Forskningsmetodik, 7.5 hp eller motsvarande.

Huvudområde

HSOMA / Omvårdnad

Fördjupningsnivå

A1E / Avancerad nivå, innehåller examensarbete för magisterexamen

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot hälso- och sjukvård för barn och ungdomar, 60 hp och erbjuds under termin 2.

Innehåll

Kursen syftar till att studenten ska utveckla fördjupade kunskaper inom pediatrisk omvårdnad. Kursen syftar också till att studenten självständigt ska genomföra ett examensarbete baserat på forskningsprocessens alla delar. Vidare ska examensarbetet reflektera studentens förmåga och färdighet att kunna beskriva samband och relation mellan forskning, beprövad erfarenhet och specialistsjuksköterskans yrkesutövande inom pediatrisk omvårdnad och medicinsk vetenskap utifrån etiska principer och mänskliga rättigheter.

Kursen omfattar ett examensarbete om 15 högskolepoäng varför olika metoder för datainsamling och analys behandlas och forskningsprocessens tillämpning fördjupas och värderas. Därutöver behandlas samhälleliga aspekter och forskningsetiska principer liksom vikten av systematisk organiserad hantering och identifiering av relevant information för att stärka forskningens hållbarhet. Avslutningsvis genomsyras kursen av ett kritiskt analytiskt förhållningssätt och akademiskt skrivande med särskilt fokus på språkbruk, problematiserande texter och slutsatser.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  1. differentiera och kritiskt värdera forskningsprocessens olika delar med särskild hänsyn till etiska principer och mänskliga rättigheter av relevans för barns mognad och dess familjs olika livsvillkor,
  2. ta ställning till val av forskningsdesign och värdera dess samhälleliga inverkan, forskarens individuella ansvar samt de forskningsetiska principerna av relevans för vald design och för en hållbar kunskapsutveckling inom pediatrisk omvårdnad och medicinsk vetenskap,
  3. identifiera och självständigt formulera problemställningar av betydelse för pediatrisk omvårdnad och medicinsk vetenskap,
  4. identifiera och värdera sitt behov av ytterligare kunskap för arbetets genomförande och utveckla strategier för att kunna inhämta sådan kunskap,
  5. kritiskt bearbeta och sammanställa kunskap inom pediatrisk omvårdnad och medicinsk vetenskap så även inom områden med en begränsad kunskapsbas och inom angivna tidsramar samt med hjälp av adekvata metoder,
  6. tillämpa ett akademiskt skrivande som kännetecknas av en kritiskt bearbetad och problematiserande text, och
  7. konstruktivt motivera till förbättringar både i eget och annan students examensarbete vid opponent- och respondentskap.

Arbetsformer

För att uppnå lärandemål 1-7 bedrivs undervisning i form egna studier, seminarium och handledning. Undervisningen är övervägande projektorienterad och formas utifrån studentens tidigare inhämtade kunskaper, färdigheter och erfarenheter. För att studenten skall uppnå lärandemål 1-7 erbjuds metodseminarium där studenterna kritisk granskar varandras arbeten. Dessutom erbjuds handledningsstöd individuellt och i grupp. Av de schemalagda momenten är seminarium och handledning obligatoriska.

Bedömningsformer

Lärandemål 1-6 examineras i form av ett examensarbete om 15 högskolepoäng. Fokus vid examinationen ligger på den individuella studentens förmåga och färdighet att logiskt och strukturerat hantera forskningsprocessens alla delar. Bedömningen omfattar både innehåll och form dvs språk- och referenshantering samt läsbarhet. Bedömningen omfattar också arbetets övergripande relevans i relation till pediatrisk omvårdnad och medicinsk vetenskap med reflektion om fortsatt behov av ytterligare kunskap inom ämnet. Lärandemål 7 examineras vid ett opponent- och respondentskap. Bedömningen av opponentskapet baseras på den individuella studentens förmåga att initiera en konstruktiv och kritisk men tillåtande diskussion som fokuserar övergripande frågor och metodologiska utmaningar. Bedömningen av respondentskap baseras på den individuella studentens förmåga och färdighet att delta i diskussionen genom att förklara, försvara och motivera sina beslut underbyggt av relevant pediatrisk omvårdnadsvetenskaplig och medicinsk litteratur.

Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras i första hand genom att studenten medverkar vid annat ersättningstillfälle under kurstiden. I händelse student ej kan medverka vid erbjudet ersättningstillfället genomförs kompletteringen vid nästa kurstillfälle. För godkänt betyg på kursen krävs godkänt resultat på opponentskap, respondentskap och examensarbete samt att samtliga obligatoriska moment är genomförda. För väl godkänt betyg på kursen krävs dessutom väl godkänt betyg på examensarbetet. Detaljerade bedömningskriterier återfinns i studiehandledning.

Rätt till omprov

Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.

Kurslitteratur

Aveyard H, Sharp P, Woolliams M, (2015) A beginner’s guide to critical thinking and writing. Open University Press. 192s.

Beauchamp T L, Childress JF, (2019) Principles of Biomedical Ethics. Oxford University Press. 480s.

Flanagan J M, Tatano C, Polit D F, (2024) Nursing Research, Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice. (12 ed.) Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins. 814 s.

Hwang P, Nilsson B, (2025) Utvecklingspsykologi. (5 uppl.). Stockholm: Natur & Kultur. 440 s.

Kitson A, (2018) The Fundamentals of Care Framework as a Point-of-Care Nursing Theory. Nursing Research, March/April 2018, Vol 67, No 2, 99–107.

Statens beredning för medicinsk och social utvärdering, (2024) Utvärdering av insatser i hälso- och sjukvården och socialtjänsten: En metodbok. https://www.sbu.se/sv/metod/metodboken-2023/?pub=101442&lang=sv (2025-10-15)

United Nations Children’s Fund (2024) Barnkonventionen.FN:s convention om barns rättigheter, i sin helhet. https://unicef.se/press-och-media/rapporter-och-publikationer/barnkonventionen-fullstandig-version (2025-10-15)

Övrig relevant metod och vetenskaplig litteratur för enskilt examensarbete tillkommer och bestäms i samråd med handledare.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.