Avancerad nivå
Sjuksköerskeexamen omfattande 180 hp, vilket inkluderar ett självständigt arbete om 15 hp. Yrkesverksam som legitimerad sjuksköterska motsvarande ett års tjänstgöring.
HSOMA Omvårdnad
A1N / Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot hälso- och sjukvård för barn och ungdomar 60 hp och erbjuds under termin 2.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla fördjupade kunskaper i pediatrisk omvårdnad och medicinsk vetenskap för att självständigt kunna leda omvårdnaden utifrån omvårdnadsprocessen och kärnkompetenserna inom barnhälsovård, elevhälsans medicinska insats och barnsjukvård.
Kursen innehåller verksamhetsförlagd utbildning med patientnära barn- och/eller familjecentrerad omvårdnad. Med utgångspunkt i promotion, prevention, komplexa vårdbehov och kvalitetsarbete behandlas, diskuteras och tillämpas systematiskt omvårdnadsprocessens struktur på pediatriska hälso- och sjukdomstillstånd.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- tillämpa och dokumentera omvårdnadsåtgärder i enlighet med omvårdnadsprocessen vid hälsoundersökningar, vaccinationsverksamhet, komplexa vårdbehov och livets slut,
- ta ställning till hur barn och ungdomar i olika utvecklingsstadier kan stödjas i syfte att främja fysisk, psykisk och social hälsa samt förebygga sjukdom och olycksfall utifrån riktlinjer och författningar,
- tillämpa ett etiskt förhållningssätt vid förberedelse av pediatriska undersökningar och omvårdnadsåtgärder,
- tillämpa ett reflekterande och kritiskt förhållningssätt till den egna yrkesutövningen för att utveckla självkännedom, empatisk förmåga och ett professionellt förhållningssätt gentemot barn, ungdomar och deras familjer samt andra yrkesgrupper som specialistsjuksköterskan samverkar med, och
- kritisera och sammanfatta aktuell forskning av relevans för kursens innehåll, samt avgöra och ange relevans för implementering av forskning i omvårdnad av barn, ungdomar och deras familj, och medverka till och initiera systematiskt kvalitetsarbete för säker vård.
Undervisningen bedrivs i form av verksamhetsförlagd utbildning (160 timmar) fördelat mellan verksamhetsområdena; barnhälsovård, elevhälsans medicinska instans och barnsjukvård. För att uppnå lärandemål 1 – 4 tillämpar studenten, självständigt och under handledning omvårdnadsåtgärder i enlighet med omvårdnadsprocessen. Vidare tränar studenten självständigt och under handledning att ta ställning till hur barn och ungdomar i olika utvecklingsstadier kan stödjas i syfte att främja fysisk, psykisk och social hälsa samt förebygga sjukdom och olycksfall. För att uppnå lärandemål 5 arbetar studenten med ett självvalt patientfall som presenteras skriftligt och muntligt vid ett seminarium. Av de schemalagda momenten är seminarium och verksamhetsförlagd utbildning obligatoriska och utgör underlag för bedömningen.
Lärandemål 1–4 examineras under den verksamhetsförlagda utbildningen och bedöms utifrån AssCe (Assessment of Clinical Education) för avancerad nivå. Fokus för bedömningen är studentens färdighet och förmåga i kommunikation och undervisning, omvårdnadsprocessen, undersökningar och behandlingar, arbetsledning och samarbete samt professionellt förhållningssätt. Lärandemål 5 examineras under ett seminarium och bedöms utifrån en individuell presentation. Fokus för bedömningen är studentens förmåga att utifrån lärandemålet kritisera och sammanfatta aktuell forskning av relevans för kursens innehåll kopplat till det verklighetsbaserade fall som studenten valt att presentera. Tongivande för bedömningen är innehållet men även kvalitet, form och struktur bedöms.
Eventuell frånvaro vid obligatoriska läraktiviteter kompletteras enligt beslut av examinator och sker via skriftlig inlämningsuppgift i händelse av att nytt tillfälle för uppföljningsseminarium ej kan erbjudas under terminstid. Vid frånvaro under verksamhetsförlagd utbildning ska universitetslektor som är ansvarig för bedömning, handledare och student komma överens om hur komplettering ska ske.
För student som underkänts i verksamhetsförlagd utbildning erbjuds ett omtentamenstillfälle när utbildningens lärare och handledare är tillgängliga. Den verksamhetsförlagda utbildningen kan avbrytas av studenten eller av examinatorn. I de fall studenten på eget initiativ och utan medgivande av examinatorn avbryter sin verksamhetsförlagda utbildning leder avbrottet till att kursen underkänns och att studenten erbjuds att gå om kursen vid nästa kurstillfälle om inte det maximala antalet examinationstillfällen redan uppnåtts. Om avbrott görs i samförstånd med examinatorn kan det antingen resultera i att studenten erbjuds en möjlighet till komplettering (samma eller följande termin) eller till att kursen underkänts beroende på examinatorns bedömning i det enskilda fallet. Eventuell komplettering kan genomföras när verksamhetsförlagd utbildningsplats finns tillgänglig. Om studenten visat sådan grov oskicklighet under den verksamhetsförlagda utbildningen att klienter, patienter eller brukare riskerar att skadas, kan examinatorn efter samråd med handledare och prefekt besluta att underkänna studenten i förtid. I de fall detta inträffar kan studenten erbjudas ny verksamhetsförlagd utbildning endast under förutsättning att det maximala antalet examinationstillfällen inte redan uppnåtts och att studenten genomgått en prövning av för praktikens genomförande nödvändiga kunskaper och färdigheter. Prövning görs enligt den individuella plan som upprättas vid dessa tillfällen. Studenten har rätt att inom ett år efter avbrottet genomgå två prövningar enligt denna plan.
För godkänt betyg på kursen krävs godkänt resultat på samtliga ingående obligatoriska moment dvs godkänd verksamhetsförlagd utbildning och individuell presentation vid seminarium.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.
Blennow M, Hagelin E, Sundelin C, Blennow M, (2016) Barnhälsovård – att främja barns hälsa (upplaga 6). Stockholm: Liber AB. (ca 300 sidor).
Christofferson R, Läckgren G, Stenberg A, (red) (2015) Grottes barnkirurgi och barnurologi. Lund, Studentlitteratur AB. (ca 300 sidor).
Edberg AK, Ehrenberg A, Wijk H, Öhlén J, (2021) Omvårdnad på avancerad nivå – kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden (upplaga 2). Lund: Studentlitteratur. (ca 600 sidor).
Forsberg A, (2022) Avancerad omvårdnad på akademisk grund: Att lära och leda. Stockholm: Natur & Kultur. 190 s.
Hallström I, Derwig M, (red) (2023) Pediatrisk omvårdnad (upplaga 3). Stockholm: Liber AB. (ca 450 sidor)
Hansèus K, Jägervall M, Norman M, (red) (2020) Barnmedicin (upplaga 5). Lund: Studentlitteratur AB. (ca 900 sidor)
Milerad J, Lindgren C, (2017) Evidensbaserad Elevhälsa (upplaga 2). Lund: Studentlitteratur AB. (ca 500 sidor)
Polit D F, Beck C-T, (2020) Nursing Research, Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice (11 ed.) Philadelphia: Lippincott Williams & Wikins. (ca 40 sidor)
Dessutom ingår vetenskapliga studier, rapporter och lagstiftning aktuella för kursen ca 30 sidor.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.