UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Våren 2017

Kursplan våren 2017

Benämning

Biomedicinsk laboratorievetenskap: Examensarbete

Engelsk benämning

Biomedical Laboratory Science : Degree project

Kurskod

BA161C

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för hälsa och samhälle

Gäller från

2017-01-16

Fastställandedatum

2014-02-18

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs godkända resultat i kurserna under termin 1-4 i programmet eller kunskaper som av Malmö högskola bedöms som likvärdiga.

Huvudområde

Biomedicinsk laboratorievetenskap

Fördjupningsnivå

G2E / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i biomedicinska analytikerprogrammet inom huvudområdet biomedicinsk laboratorievetenskap på nivå 61-90 hp och kan ingå i en kandidatexamen i biomedicinsk laboratorievetenskap.

Syfte

Syftet med kursen är att studenterna fördjupar sina kunskaper i ett vetenskapligt förhållningssätt och genomför en studie inom huvudområdet biomedicinsk laboratorievetenskap.

Innehåll

I kursen fördjupar studenten sina kunskaper inom biomedicinsk laboratorievetenskap, ämnesspecifika kunskaper i valt fördjupningsarbete samt kunskaper om det vetenskapliga arbetet. Under kursen skriver studenten en uppsats utifrån utarbetad projektplan. Examensarbetet skall vara ett självständigt arbete inom huvudområdet biomedicinsk laboratorievetenskap.

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall studenten kunna
1. tillämpa ett vetenskapligt förhållningssätt,
2. kritiskt analysera och diskutera vetenskaplig litteratur,
3. planera och självständigt genomföra en studie inom biomedicinsk laboratorievetenskap
4. presentera och försvara ett eget arbete samt opponera på annan students arbete, och
5. tillämpa ett etiskt förhållningssätt i examensarbetet.

Arbetsformer

Tillsammans med lärare och handledare väljer, planerar och genomför studenten ett fördjupningsarbete inom ämnet biomedicinsk laboratorievetenskap. Det skriftliga examensarbetet redovisas i form av en vetenskaplig uppsats som presenteras och försvaras muntligt vid seminarier med respondent- och opponentskap. Undervisningen är projektinriktad. I kursen ingår tillämpning av ett etiskt förhållningssätt samt granskning av vetenskaplig litteratur som genomförs i seminarieform.

Bedömningsformer

Lärandemål 1 och 3 examineras genom bedömning av det skriftliga examensarbetet. Lärandemål 2 och 5 examineras individuellt genom gruppdiskussioner i seminarier. Bedömning av lärandemål 4 görs vid individuell muntlig presentation i seminarium. För godkänt resultat krävs godkänt examensarbete samt godkänt opponentskap av annan students examensarbete liksom deltagande vid tre andra seminarier. Detaljerade bedömningskriterier anges i studiehandledning. För studenter som inte godkänts görs omarbetning utifrån examinators anvisningar och en förnyad bedömning genomförs.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i kursen, ges möjlighet till minst två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Denna genomförs då utbildningsplats samt lärare och handledare finns att tillgå.
Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i schemat.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Backman J. (2008). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur. 223 s
Gudmundsson P (2012) Skrivanvisningar för studenter vid Fakulteten för Hälsa och samhälle
Hartman J. (2004). Vetenskapligt tänkande. Från kunskapsteori till metodteori. Lund: Studentlitteratur. 307 s
Olsson H, Sörensen S. (2011). Forskningsprocessen. Kvalitativa och kvantitativa perspektiv. Stockholm: Liber. 190 s
Vetenskapliga artiklar tillkommer.

Kursvärdering

Kursansvarig lärare/ examinator ansvarar för att en summativ kursvärdering genomförs i anslutning till kursens slutförande. Kursansvarig lärare återkopplar resultaten till studenterna på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgängligt på kursens hemsida samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.