Kursplan våren 2017
Kursplan våren 2017
Benämning
Bioanalytisk metodik
Engelsk benämning
Bioanalytic Methodology
Kurskod
BA142C
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2014-02-18
Gäller från
2016-01-18
Behörighetskrav
För tillträde till kursen skall studenten ha genomgått programmets kurser i termin 1 och 2 med godkända resultat omfattande minst 45 högskolepoäng.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen utgör del av termin 4 i biomedicinska analytikerprogrammet.
Syfte
Syftet med kursen är att studenten ska utveckla teoretiska och praktiska kunskaper i analytiska och preparativa bioanalysmetoder. Vidare ska studenten utveckla kunskap om joniserande strålning. Syftet är också att studenten skall redogöra för lagar och författningar inom hälso- och sjukvårdens område.
Innehåll
Kursen består av 4 delkurser:
Delkurser
1. Bioanalys, 8 hp
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas teorier som belyser extraktion, kromatografi och elektrofores av biomolekyler. Vidare diskuteras kvalitativ och kvantitativ analys relaterat till genomgångna metodiker. Metodikerna diskuteras ur ett hållbarhetsperspektiv och ett ekonomiskt perspektiv.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. beskriva olika tekniker för kvantifiering och identifiering av biomolekyler,
2. kvalitetssäkra kvantitativa och kvalitativa analysmetoder
3. redogöra för principerna kring kromatografiska, spektroskopiska och elektrokemiska metoder och
4. diskutera ekonomi och hållbar utveckling relaterat till bioanalytiska metoder
Delkursens arbetsformer
Det pedagogiska arbetet bygger på studentaktiva arbetsformer.De varierar för att stimulera till aktivt deltagande och reflektion ; litteraturstudier, föreläsningar, reflektion i studiegrupper, seminarier samt laborationer med reflektion i studiegrupper. Obligatoriska moment i kurserna är kursintroduktion, seminarier och laborationer.
Delkursens bedömningsformer
I delkurs 1 och 3 genomförs examinationen i form av en skriftlig individuell uppgift. Bedömning av lärandemålen i delkurs 2 , görs utifrån studentens laborativa prestationer och utifrån skriftliga och muntliga redogörelser. Samtliga laborationer ska vara godkända.
Delkurs 4 examineras genom obligatoriska seminarium och aktivt deltagande i gruppdiskussioner
2. Laborationskurs, 2 hp
Delkursens innehåll
I delkursen ingår laborationsmetodiker som belyser extraktion, kromatografi och elektrofores av biomolekyler.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. planera och självständigt genomföra analyser samt bearbeta och kritiskt granska analysresultat
Delkursens arbetsformer
Det pedagogiska arbetet bygger på studentaktiva arbetsformer.De varierar för att stimulera till aktivt deltagande och reflektion ; litteraturstudier, föreläsningar, reflektion i studiegrupper, seminarier samt laborationer med reflektion i studiegrupper. Obligatoriska moment i kurserna är kursintroduktion, seminarier och laborationer.
Delkursens bedömningsformer
I delkurs 1 och 3 genomförs examinationen i form av en skriftlig individuell uppgift. Bedömning av lärandemålen i delkurs 2 , görs utifrån studentens laborativa prestationer och utifrån skriftliga och muntliga redogörelser. Samtliga laborationer ska vara godkända.
Delkurs 4 examineras genom obligatoriska seminarium och aktivt deltagande i gruppdiskussioner
3. Joniserande strålning, 3.5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas kärnfysikaliska grunder samt strålningsfysik och strålskydd. Arbetsmiljö och hälsoeffekter inom det strålningsfysikaliska området belyses och diskuteras.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för olika typer av joniserande strålning och deras hälsoeffekter,
2. beskriva funktionen hos olika detektorer som används inom strålskyddsområdet,
3. arbeta med radioaktivt material samt kunna redogöra för den lagstiftning som berör området, och
4. ge exempel på medicinska tillämpningar av joniserande strålning
Delkursens arbetsformer
Det pedagogiska arbetet bygger på studentaktiva arbetsformer.De varierar för att stimulera till aktivt deltagande och reflektion ; litteraturstudier, föreläsningar, reflektion i studiegrupper, seminarier samt laborationer med reflektion i studiegrupper. Obligatoriska moment i kurserna är kursintroduktion, seminarier och laborationer.
Delkursens bedömningsformer
I delkurs 1 och 3 genomförs examinationen i form av en skriftlig individuell uppgift. Bedömning av lärandemålen i delkurs 2 , görs utifrån studentens laborativa prestationer och utifrån skriftliga och muntliga redogörelser. Samtliga laborationer ska vara godkända.
Delkurs 4 examineras genom obligatoriska seminarium och aktivt deltagande i gruppdiskussioner
4. Hälso- och sjukvårdslagar, 1.5 hp
Delkursens innehåll
Under delkursen behandlas sekretesslagen och tystnadsplikt, hälso- och sjukvårdslagen, lagen om patientsäkerhet samt avvikelsehantering, Lex Maria och disciplinpåföljdsprocessen.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för sekretesslagen, hälso- och sjukvårdslagen samt lagen om patientsäkerhet
Delkursens arbetsformer
Det pedagogiska arbetet bygger på studentaktiva arbetsformer.De varierar för att stimulera till aktivt deltagande och reflektion ; litteraturstudier, föreläsningar, reflektion i studiegrupper, seminarier samt laborationer med reflektion i studiegrupper. Obligatoriska moment i kurserna är kursintroduktion, seminarier och laborationer.
Delkursens bedömningsformer
I delkurs 1 och 3 genomförs examinationen i form av en skriftlig individuell uppgift. Bedömning av lärandemålen i delkurs 2 , görs utifrån studentens laborativa prestationer och utifrån skriftliga och muntliga redogörelser. Samtliga laborationer ska vara godkända.
Delkurs 4 examineras genom obligatoriska seminarium och aktivt deltagande i gruppdiskussioner
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen, ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfälle enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. Tentamen och omtentamen sker enligt i studiehandledningen fastställda tider.
Lärandemål
Kursen består av 4 delkurser:
1. Bioanalys, 8 hp
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. beskriva olika tekniker för kvantifiering och identifiering av biomolekyler,
2. kvalitetssäkra kvantitativa och kvalitativa analysmetoder
3. redogöra för principerna kring kromatografiska, spektroskopiska och elektrokemiska metoder och
4. diskutera ekonomi och hållbar utveckling relaterat till bioanalytiska metoder
2. Laborationskurs, 2 hp
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. planera och självständigt genomföra analyser samt bearbeta och kritiskt granska analysresultat
3. Joniserande strålning, 3.5 hp
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för olika typer av joniserande strålning och deras hälsoeffekter,
2. beskriva funktionen hos olika detektorer som används inom strålskyddsområdet,
3. arbeta med radioaktivt material samt kunna redogöra för den lagstiftning som berör området, och
4. ge exempel på medicinska tillämpningar av joniserande strålning
4. Hälso- och sjukvårdslagar, 1.5 hp
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för sekretesslagen, hälso- och sjukvårdslagen samt lagen om patientsäkerhet
Arbetsformer
Det pedagogiska arbetet bygger på studentaktiva arbetsformer.De varierar för att stimulera till aktivt deltagande och reflektion ; litteraturstudier, föreläsningar, reflektion i studiegrupper, seminarier samt laborationer med reflektion i studiegrupper. Obligatoriska moment i kurserna är kursintroduktion, seminarier och laborationer.
Bedömningsformer
I delkurs 1 och 3 genomförs examinationen i form av en skriftlig individuell uppgift. Bedömning av lärandemålen i delkurs 2 , görs utifrån studentens laborativa prestationer och utifrån skriftliga och muntliga redogörelser. Samtliga laborationer ska vara godkända.
Delkurs 4 examineras genom obligatoriska seminarium och aktivt deltagande i gruppdiskussioner
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen, ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfälle enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. Tentamen och omtentamen sker enligt i studiehandledningen fastställda tider.
Kurslitteratur och övriga läromedel
1. Bioanalys, 8 hp
Wilson, K, Walker, J. (2005) Principles and Techniques of Biochemistry and Molecular Biology. New York: Cambridge University Press, 250 sidor av 783
Laborationskompendium och vetenskapliga artiklar tillkommer
2. Laborationskurs, 2 hp
Laborationskompendium och vetenskapliga artiklar.
3. Joniserande strålning, 3.5 hp
Isaksson, M.(2010) Grundläggande strålningsfysik. Studentlitteratur, Lund, 300 s.
4. Hälso- och sjukvårdslagar, 1.5 hp
Hälso- och sjukvårdslag (1982:763).
Patientsäkerhetslag (2010:659).
Sekretess inom hälso- och sjukvården, Region Skåne Senaste uppdatering: 2012-05-01.
Laborationskompendium och vetenskapliga artiklar tillkommer
Kursvärdering
En summativ kursvärdering genomförs i anslutning till delkurserna( delkurs 1+2 och 3,4) slutförande. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgängligt på kursens hemsida samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.