EDUCATION DIRECTORY
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan

Våren 2016

Kursplan våren 2016

Benämning

Bioanalytisk metodik

Engelsk benämning

Bioanalytic Methodology

Kurskod

BA142C

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för hälsa och samhälle

Gäller från

2016-01-18

Fastställandedatum

2014-02-18

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

För tillträde till kursen skall studenten ha genomgått programmets kurser i termin 1 och 2 med godkända resultat omfattande minst 45 högskolepoäng.

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen utgör del av termin 4 i biomedicinska analytikerprogrammet.

Syfte

Syftet med kursen är att studenten ska utveckla teoretiska och praktiska kunskaper i analytiska och preparativa bioanalysmetoder. Vidare ska studenten utveckla kunskap om joniserande strålning. Syftet är också att studenten skall redogöra för lagar och författningar inom hälso- och sjukvårdens område.

Innehåll

Kursen består av 4 delkurser:
Delkurser

1. Bioanalys, 8 hp

Delkursens innehåll

I delkursen behandlas teorier som belyser extraktion, kromatografi och elektrofores av biomolekyler. Vidare diskuteras kvalitativ och kvantitativ analys relaterat till genomgångna metodiker. Metodikerna diskuteras ur ett hållbarhetsperspektiv och ett ekonomiskt perspektiv.

Delkursens lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. beskriva olika tekniker för kvantifiering och identifiering av biomolekyler,
2. kvalitetssäkra kvantitativa och kvalitativa analysmetoder
3. redogöra för principerna kring kromatografiska, spektroskopiska och elektrokemiska metoder och
4. diskutera ekonomi och hållbar utveckling relaterat till bioanalytiska metoder

Delkursens arbetsformer

Det pedagogiska arbetet bygger på studentaktiva arbetsformer.De varierar för att stimulera till aktivt deltagande och reflektion ; litteraturstudier, föreläsningar, reflektion i studiegrupper, seminarier samt laborationer med reflektion i studiegrupper. Obligatoriska moment i kurserna är kursintroduktion, seminarier och laborationer.

Delkursens bedömningsformer

I delkurs 1 och 3 genomförs examinationen i form av en skriftlig individuell uppgift. Bedömning av lärandemålen i delkurs 2 , görs utifrån studentens laborativa prestationer och utifrån skriftliga och muntliga redogörelser. Samtliga laborationer ska vara godkända.
Delkurs 4 examineras genom obligatoriska seminarium och aktivt deltagande i gruppdiskussioner

2. Laborationskurs, 2 hp

Delkursens innehåll

I delkursen ingår laborationsmetodiker som belyser extraktion, kromatografi och elektrofores av biomolekyler.

Delkursens lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. planera och självständigt genomföra analyser samt bearbeta och kritiskt granska analysresultat

Delkursens arbetsformer

Det pedagogiska arbetet bygger på studentaktiva arbetsformer.De varierar för att stimulera till aktivt deltagande och reflektion ; litteraturstudier, föreläsningar, reflektion i studiegrupper, seminarier samt laborationer med reflektion i studiegrupper. Obligatoriska moment i kurserna är kursintroduktion, seminarier och laborationer.

Delkursens bedömningsformer

I delkurs 1 och 3 genomförs examinationen i form av en skriftlig individuell uppgift. Bedömning av lärandemålen i delkurs 2 , görs utifrån studentens laborativa prestationer och utifrån skriftliga och muntliga redogörelser. Samtliga laborationer ska vara godkända.
Delkurs 4 examineras genom obligatoriska seminarium och aktivt deltagande i gruppdiskussioner

3. Joniserande strålning, 3.5 hp

Delkursens innehåll

I delkursen behandlas kärnfysikaliska grunder samt strålningsfysik och strålskydd. Arbetsmiljö och hälsoeffekter inom det strålningsfysikaliska området belyses och diskuteras.

Delkursens lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för olika typer av joniserande strålning och deras hälsoeffekter,
2. beskriva funktionen hos olika detektorer som används inom strålskyddsområdet,
3. arbeta med radioaktivt material samt kunna redogöra för den lagstiftning som berör området, och
4. ge exempel på medicinska tillämpningar av joniserande strålning

Delkursens arbetsformer

Det pedagogiska arbetet bygger på studentaktiva arbetsformer.De varierar för att stimulera till aktivt deltagande och reflektion ; litteraturstudier, föreläsningar, reflektion i studiegrupper, seminarier samt laborationer med reflektion i studiegrupper. Obligatoriska moment i kurserna är kursintroduktion, seminarier och laborationer.

Delkursens bedömningsformer

I delkurs 1 och 3 genomförs examinationen i form av en skriftlig individuell uppgift. Bedömning av lärandemålen i delkurs 2 , görs utifrån studentens laborativa prestationer och utifrån skriftliga och muntliga redogörelser. Samtliga laborationer ska vara godkända.
Delkurs 4 examineras genom obligatoriska seminarium och aktivt deltagande i gruppdiskussioner

4. Hälso- och sjukvårdslagar, 1.5 hp

Delkursens innehåll

Under delkursen behandlas sekretesslagen och tystnadsplikt, hälso- och sjukvårdslagen, lagen om patientsäkerhet samt avvikelsehantering, Lex Maria och disciplinpåföljdsprocessen.

Delkursens lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för sekretesslagen, hälso- och sjukvårdslagen samt lagen om patientsäkerhet

Delkursens arbetsformer

Det pedagogiska arbetet bygger på studentaktiva arbetsformer.De varierar för att stimulera till aktivt deltagande och reflektion ; litteraturstudier, föreläsningar, reflektion i studiegrupper, seminarier samt laborationer med reflektion i studiegrupper. Obligatoriska moment i kurserna är kursintroduktion, seminarier och laborationer.

Delkursens bedömningsformer

I delkurs 1 och 3 genomförs examinationen i form av en skriftlig individuell uppgift. Bedömning av lärandemålen i delkurs 2 , görs utifrån studentens laborativa prestationer och utifrån skriftliga och muntliga redogörelser. Samtliga laborationer ska vara godkända.
Delkurs 4 examineras genom obligatoriska seminarium och aktivt deltagande i gruppdiskussioner
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen, ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfälle enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. Tentamen och omtentamen sker enligt i studiehandledningen fastställda tider.

Lärandemål

Kursen består av 4 delkurser:
1. Bioanalys, 8 hp
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. beskriva olika tekniker för kvantifiering och identifiering av biomolekyler,
2. kvalitetssäkra kvantitativa och kvalitativa analysmetoder
3. redogöra för principerna kring kromatografiska, spektroskopiska och elektrokemiska metoder och
4. diskutera ekonomi och hållbar utveckling relaterat till bioanalytiska metoder
2. Laborationskurs, 2 hp
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. planera och självständigt genomföra analyser samt bearbeta och kritiskt granska analysresultat
3. Joniserande strålning, 3.5 hp
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för olika typer av joniserande strålning och deras hälsoeffekter,
2. beskriva funktionen hos olika detektorer som används inom strålskyddsområdet,
3. arbeta med radioaktivt material samt kunna redogöra för den lagstiftning som berör området, och
4. ge exempel på medicinska tillämpningar av joniserande strålning
4. Hälso- och sjukvårdslagar, 1.5 hp
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för sekretesslagen, hälso- och sjukvårdslagen samt lagen om patientsäkerhet

Arbetsformer

Det pedagogiska arbetet bygger på studentaktiva arbetsformer.De varierar för att stimulera till aktivt deltagande och reflektion ; litteraturstudier, föreläsningar, reflektion i studiegrupper, seminarier samt laborationer med reflektion i studiegrupper. Obligatoriska moment i kurserna är kursintroduktion, seminarier och laborationer.

Bedömningsformer

I delkurs 1 och 3 genomförs examinationen i form av en skriftlig individuell uppgift. Bedömning av lärandemålen i delkurs 2 , görs utifrån studentens laborativa prestationer och utifrån skriftliga och muntliga redogörelser. Samtliga laborationer ska vara godkända.
Delkurs 4 examineras genom obligatoriska seminarium och aktivt deltagande i gruppdiskussioner
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen, ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfälle enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. Tentamen och omtentamen sker enligt i studiehandledningen fastställda tider.

Kurslitteratur och övriga läromedel

1. Bioanalys, 8 hp

Wilson, K, Walker, J. (2005) Principles and Techniques of Biochemistry and Molecular Biology. New York: Cambridge University Press, 250 sidor av 783
Laborationskompendium och vetenskapliga artiklar tillkommer

2. Laborationskurs, 2 hp

Laborationskompendium och vetenskapliga artiklar.

3. Joniserande strålning, 3.5 hp

Isaksson, M.(2010) Grundläggande strålningsfysik. Studentlitteratur, Lund, 300 s.

4. Hälso- och sjukvårdslagar, 1.5 hp

Hälso- och sjukvårdslag (1982:763).
Patientsäkerhetslag (2010:659).
Sekretess inom hälso- och sjukvården, Region Skåne Senaste uppdatering: 2012-05-01.
Laborationskompendium och vetenskapliga artiklar tillkommer

Kursvärdering

En summativ kursvärdering genomförs i anslutning till delkurserna( delkurs 1+2 och 3,4) slutförande. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgängligt på kursens hemsida samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.