Kursplan hösten 2016
Kursplan hösten 2016
Benämning
Forskningsmetodik och statistik
Engelsk benämning
Research Methodology and Statistics
Kurskod
BA131C
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2014-02-18
Gäller från
2015-08-31
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet samt behörighet för Biomedicinska analytikerprogrammet. För tillträde till kursen skall studenten ha genomgått programmets kurser i termin 1 och 2 med godkända resultat omfattande minst 45 högskolepoäng.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen utgör del av termin 3 i Biomedicinska analytikerprogrammet.
Syfte
Kursens syfte är att studenten ska kunna förstå och tillämpa grundläggande kvantitativa och kvalitativa vetenskapliga metoder för att kunna beskriva och analysera biomedicinsk laboratorievetenskap både som praktisk verksamhet och som teoretiskt kunskapsfält. Studenten skall även kunna förstå och tillämpa statistiska metoder för bearbetning av försöksdata samt grunderna för ett vetenskapligt arbetssätt. Vidare ska studenten förstå värdet av interprofessionellt samarbete i den kliniska vardagen.
Innehåll
Kursen består av tre delkurser.
Delkurser
1. Forskningsmetodik, 7 hp
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas vetenskapsteoretiska grundbegrepp, forskningsprocessen och det vetenskapliga arbetssättet. Dessutom belyses olika forskningsmetoder, problemformuleringar och den forskningsetiska lagstiftningen. Vidare tränas studenten i att kritiskt granska och analysera vetenskapliga artiklar. Litteratursökning i databaser tränas vid obligatorisk datorövning.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. förklara kvalitativa och kvantitativa vetenskapsteoretiska grundbegrepp samt redogöra för de vetenskapliga metoder och teorier som används vid insamling, bearbetning, presentation och analys av data,
2. redogöra för forskningsetisk lagstiftning och forskningsetiska principer inom det medicinska området,
3. applicera relevanta aspekter av vetenskaplig metod och teori vid utformande och sammanställning av en projektplan utifrån en frågeställning med avseende på vetenskaplig process och biomedicinsk analytikers verksamhetsområde, och
4. presentera egen projektplan samt kritiskt granska och diskutera såväl egen och andras projektplaner som vetenskapliga artiklar.
Delkursens arbetsformer
Arbetsformerna består av föreläsningar, litteraturstudier, laborationer, seminarier, gruppövningar, muntliga redovisningar samt datorövningar. Närvaro är obligatorisk på laborationer, seminarie- och datorövningar samt redovisningar. Vid frånvaro i samband med obligatoriska moment skall i samråd med kursansvarig en skriftlig ersättningsuppgift göras.
Delkursens bedömningsformer
Examination av lärandemål 1, 2, 3 och 4 sker genom bedömning av skriftligt utformad projektplan samt i seminarieform genom presentation av egen och kritisk granskning av andra studenters projektplaner. Lärandemål 2 examineras dessutom genom en skriftlig gruppuppgift och vid ett seminarium. Därutöver krävs aktivt deltagande vid datorövning i litteratursökning i digitala databaser. Bedömningskriterier för de alla examinationsuppgifter finns i studiehandledningen.
2. Statistik och epidemiologi, 6 hp
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas grundläggande beskrivande statistik samt undersöknings- och urvalsmetoder. Dessutom belyses normalfördelning, parametriska och icke parametriska fördelningar samt hypotesprövning. Vidare behandlas konfidensintervall, korrelation och regression, noggrannhet, mätfel samt statistikprogram för datorer.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för de metoder och teorier som används vid insamling, bearbetning, presentation och analys av data,
2. tillämpa och tolka beskrivande statistisk och förklara och identifiera statistiska tillämpningsområden, och
3. använda statistiska datorprogram för inmatning, beskrivning och analys av data samt beskriva några typer av epidemiologiska undersökningar.
Delkursens arbetsformer
Arbetsformerna består av föreläsningar, litteraturstudier, laborationer, seminarier, gruppövningar, muntliga redovisningar samt datorövningar. Närvaro är obligatorisk på laborationer, seminarie- och datorövningar samt redovisningar. Vid frånvaro i samband med obligatoriska moment skall i samråd med kursansvarig en skriftlig ersättningsuppgift göras.
Delkursens bedömningsformer
Arbetsformerna består av föreläsningar, litteraturstudier, laborationer, seminarier, gruppövningar, muntliga redovisningar samt datorövningar. Närvaro är obligatorisk på laborationer, seminarie- och datorövningar samt redovisningar. Vid frånvaro i samband med obligatoriska moment skall i samråd med kursansvarig en skriftlig ersättningsuppgift göras.
3. Professionsutveckling, 2 hp
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas olika aspekter på professionsutveckling genom interprofessionellt lärande/samrabete och hur den egna professionens särart därigenom förtydligas genom interaktion med andra professioner.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för betydelsen av samverkan/samarbete mellan aktuella hälsoprofessioner.
Delkursens arbetsformer
Arbetsformerna består av föreläsningar, litteraturstudier, laborationer, seminarier, gruppövningar, muntliga redovisningar samt datorövningar. Närvaro är obligatorisk på laborationer, seminarie- och datorövningar samt redovisningar. Vid frånvaro i samband med obligatoriska moment skall i samråd med kursansvarig en skriftlig ersättningsuppgift göras.
Delkursens bedömningsformer
Lärandemålet examineras genom skriftlig och muntlig redovisning.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen, ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfälle enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. Tentamen och omtentamen sker enligt fastställda tider.
Lärandemål
Kursen består av tre delkurser
1. Forskningsmetodik, 7 hp
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. förklara kvalitativa och kvantitativa vetenskapsteoretiska grundbegrepp samt redogöra för de vetenskapliga metoder och teorier som används vid insamling, bearbetning, presentation och analys av data,
2. redogöra för forskningsetisk lagstiftning och forskningsetiska principer inom det medicinska området,
3. applicera relevanta aspekter av vetenskaplig metod och teori vid utformande och sammanställning av en projektplan utifrån en frågeställning med avseende på vetenskaplig process och biomedicinsk analytikers verksamhetsområde, och
4. presentera egen projektplan samt kritiskt granska och diskutera såväl egen och andras projektplaner som vetenskapliga artiklar.
2. Statistik och epidemiologi, 6 hp
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för de metoder och teorier som används vid insamling, bearbetning, presentation och analys av data,
2. tillämpa och tolka beskrivande statistisk och förklara och identifiera statistiska tillämpningsområden, och
3. använda statistiska datorprogram för inmatning, beskrivning och analys av data samt beskriva några typer av epidemiologiska undersökningar.
3. Professionsutveckling, 2 hp
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för betydelsen av samverkan/samarbete mellan aktuella hälsoprofessioner.
Arbetsformer
Arbetsformerna består av föreläsningar, litteraturstudier, laborationer, seminarier, gruppövningar, muntliga redovisningar samt datorövningar. Närvaro är obligatorisk på laborationer, seminarie- och datorövningar samt redovisningar. Vid frånvaro i samband med obligatoriska moment skall i samråd med kursansvarig en skriftlig ersättningsuppgift göras.
Bedömningsformer
Kursen består av tre delkurser
Forskningsmetodik, 7 hp
Examination av lärandemål 1, 2, 3 och 4 sker genom bedömning av skriftligt utformad projektplan samt i seminarieform genom presentation av egen och kritisk granskning av andra studenters projektplaner. Lärandemål 2 examineras dessutom genom en skriftlig gruppuppgift och vid ett seminarium. Därutöver krävs aktivt deltagande vid datorövning i litteratursökning i digitala databaser. Bedömningskriterier för de alla examinationsuppgifter finns i studiehandledningen.
Statistik och epidemiologi, 6 hp
Lärandemålen 1, 2 och 3 examineras genom en individuell skriftlig tentamen. Examination av lärandemål 3 sker dessutom genom datorövningar med individuell redovisning.
Professionsutveckling, 2 hp
Lärandemålet examineras genom skriftlig och muntlig redovisning.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen, ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfälle enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. Tentamen och omtentamen sker enligt fastställda tider.
Kurslitteratur och övriga läromedel
1. Forskningsmetodik, 7 hp
Backman J (2008) Rapporter och uppsatser. Sverige: Studentlitteratur 223 s.
Gudmundsson,P. (2012) Skrivanvisningar för studenter. Handfast handledning för studenter som skriver rapporter och examensarbete. Malmö högskola. Hälsa och samhälle.
Hartman, J. (2004) Vetenskapligt tänkande. Från kunskapsteori till Metodteori. Lund: Studentlitteratur, 307 s.
Vetenskapliga artiklar ca 60 s.
2. Statistik och epidemiologi, 6 hp
Bring, J. & Taube, A. (2006). Introduktion till medicinsk statistik. Lund: Studentlitteratur. 197 s.
Wahlgren, L. (2005). SPSS – steg för steg. Lund: Studentlitteratur 151 s.
3. Professionsutveckling, 2 hp
Persson, B. & Wilhelmsson, M. (2008) Biomedicinsk analytiker: en profession att vara stolt över. Lund: Studentlitteratur, 119 s.
Vetenskapliga artiklar tillkommer.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare/examinator ansvarar för att två kursvärderingar genomförs. En formativ (s.k. temperaturtagning) görs efter halva kursen. Denna sammanställs och återkopplas till studenterna snarast möjligt. Återkopplingen görs skriftlig på kursens hemsida eller muntligt under lektionstid. En summativ kursvärdering genomförs efter varje delkurs slutförande. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgängligt på kursens hemsida.