Kursplan hösten 2018
Kursplan hösten 2018
Benämning
Cellbiologi och cellens kemi
Engelsk benämning
Cellbiology and the Chemistry of the Cell
Kurskod
BA112D
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2016-01-19
Gäller från
2016-08-29
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Biologi 2, Fysik 1a/1b1 + 1b2, Kemi 2, Matematik 3b / 3c. Eller: Biologi B, Fysik A, Kemi B, Matematik C.
Meritpoäng inför urval enligt områdesbehörighet 12/A12.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen är en del av termin 1 i biomedicinska analytikerprogrammet.
Syfte
Kursens syfte är att studenten tillägnar sig kunskaper i kemi med fokus på kemiska jämvikter, buffertsystem samt kemisk bindning. Vidare ska studenten skaffa sig kunskaper i grundläggande organisk kemi och biokemi, biologiska makromolekylers struktur och funktioner. Vidare ska studenten förvärva kunskaper om intracellulära strukturer, cellulär rörelse och interaktion mellan celler. Dessutom skall studenten fördjupa sina kunskaper inom metabolism, grundläggande mekanismer för intracellulär sortering, cellsignalering, DNA replikation och celldelning.
Innehåll
Kursen består av två delkurser.
Delkurser
1. Kemi, 5 hp
Delkursens innehåll
Kursen behandlar kunskaper om kemiska jämvikter med tonvikt på buffertsystem ur både teoretiskt och praktisk synvinkel. Vidare behandlas kemisk bindning samt hur intermolekylära krafter återspeglas i blandbarhet och fysikaliska egenskaper som till exempel kokpunkter, ytspänning, kapillärkraft och viskositet. Det lösta ämnets påverkan på lösningsmedlets fysikaliska egenskaper diskuteras. Dessutom ingår termodynamik där de termodynamiska storheterna entalpi, entropi och Gibbs fria energi med tillämpningar inom biokemin behandlas.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna
1. redogöra för olika typer av kemiska bindningar samt förklara hur intermolekylära krafter återspeglas på fysikaliska och kemiska egenskaper,
2. redogöra för kemiska jämvikter, buffertsystem och tillämpa teorin i biologiska system, och
3. förklara fysikaliska/kemiska egenskaper i lösningar samt redogöra för termodynamiska storheter.
Delkursens arbetsformer
I arbetet med lärandemål 1-3 består undervisningen av föreläsningar, litteraturstudier, seminarier, gruppövningar, muntliga redovisningar samt laborationer, som syftar till studentens aktiva deltagande och reflektion. Närvaro är obligatorisk på seminarier, redovisningar och laborationer.
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1-3 ,examinationen genomförs som skriftlig individuell tentamen. Den laborativa bedömningen görs utifrån studentens prestationer vid laborationstillfällen och från skriftliga redogörelser. Samtliga laborationer skall vara godkända. Lärandemål 1-3 examineras genom skriftlig individuell tentamen. Den laborativa bedömningen görs utifrån studentens prestationer vid laborationstillfällen och från skriftliga redogörelser i laborationsrapporter. Samtliga laborationer skall vara godkända.Bedömningskriterier finns i studiehandledningen.
2. Cellbiologi, 10 hp
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas grundläggande organisk kemi, biokemi och biomolekylers uppbyggnad, struktur och funktion. Dessutom belyses organellernas grundläggande funktioner i olika typer av celler, uppbyggnaden av biologiska membraner med fokus på de olika molekylernas betydelse för membranets stabilitet och funktion. Därutöver inhämtas kunskap om cellens intracellulära strukturer, deras funktion samt cell-cell kommunikation. Vidare behandlas DNA replikation och celldelning. I delkursen utförs laborationer som belyser såväl teoretiskt genomgångna moment som grundläggande cellbiologisk metodik.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs skall studenten kunna
1. förklara uppbyggnad, struktur och funktion för i cellen vanligt förekommande biologiska makromolekyler,
2. redogöra för cellens uppbyggnad, organellernas grundläggande funktioner i olika typer av celler, samt intracellulära strukturer, cellulär rörelse och interaktion mellan celler,
3. redogöra för cellens centrala metabola processer och cellens produktion av energi samt översiktligt beskriva hur biomolekyler byggs upp och bryts ned i cellen,
4. förklara cellens grundläggande mekanismer: intracellulär sortering, cellsignalering, DNA replikation och celldelning, och
5. planera, utföra, dokumentera och värdera grundläggande laborativt arbete inom området cellbiologi.
Delkursens arbetsformer
Gällande lärandemål 1-4 består undervisningen av föreläsningar, litteraturstudier, seminarier, gruppövningar, muntliga redovisningar. För att uppnå lärandemål 5 görs laborationer som syftar till studentens aktiva deltagande och reflektion. Närvaro är obligatorisk på seminarier, redovisningar och laborationer.
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1-4 examineras i form av skriftliga individuella tentamina samt muntliga och skriftliga redovisningar i grupp. Den laborativa bedömningen för lärandemål 5 görs utifrån studentens prestationer vid laborationstillfällena och från skriftliga såväl som muntliga redogörelser. Samtliga laborationer skall vara godkända. Bedömningskriterier finns i studiehandledningen.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen, ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfälle enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. Tentamen och omtentamen sker enligt fastställda tider.
Arbetsformer
Kurslitteratur och övriga läromedel
1. Kemi, 5 hp
Sutton R, Rockett B, Swindells,P(2009) Chemistry for the Life Sciences ,second edition. CRC Press 266 s.
2. Cellbiologi, 10 hp
Kleinsmith L.J. Hardin J. Bertoni G.P(2011) Becker’s World of the Cell, (eight edition), Pearson Benjamin Cummings. 350 av 912 s
Laborationskompendium och vetenskapliga artiklar tillkommer. 50 s.
Kursvärdering
En summativ kursvärdering genomförs efter varje delkurs slutförande. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgängliga på kursens hemsida samt återkopplas muntligt till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska
studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.