Kursplan hösten 2016
Kursplan hösten 2016
Benämning
Biomedicinsk laboratorievetenskap: Introduktion
Engelsk benämning
Biomedical Laboratory Science: Introduction
Kurskod
BA111D
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2016-01-19
Gäller från
2016-08-29
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Biologi 2, Fysik 1a/1b1 + 1b2, Kemi 2, Matematik 3b / 3c. Eller: Biologi B, Fysik A, Kemi B, Matematik C.
Meritpoäng inför urval enligt områdesbehörighet 12/A12.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Biomedicinsk laboratorievetenskap
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen utgör del av termin 1 i biomedicinska analytikerprogrammet och är en kurs inom huvudområdet biomedicinsk laboratorievetenskap på nivå 1-30 hp som även kan ingå i en kandidatexamen i biomedicinsk laboratorievetenskap.
Syfte
Kursens syfte är att studenten skall kunna utföra och dokumentera grundläggande laboratoriearbete samt känna till säkerhetsföreskrifter och förhållningsregler för arbete med kemikalier och biologiskt material. Vidare är syftet att studenten skall förvärva kunskaper i kemiska och fysikaliska mätmetoder, samt om kvalitetssäkring och kvalitetsutveckling inom det biomedicinska området. Dessutom ska studenten förvärva kunskaper om biomedicinska analytikerns roll inom laboratoriemedicin.
Innehåll
Kursen består av tre delkurser.
Delkurser
1. Introduktion till biomedicinsk laboratorievetenskap, 6 hp
Delkursens innehåll
Kursen behandlar laboratoriemetodiker och osäkerhetsuppskattning i laborativt arbete. Dessutom ingår lösningsberedning, hantering och kalibrering av pipetter samt introducerande mätningar med pH-meter med tillhörande teori. Vidare belyses teoretiskt grundläggande kemiska och fysikaliska beräkningar samt säkerhetsföreskrifter, risker, hälsoeffekter och förhållningsregler vid laboratoriearbete.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs skall studenten kunna
1. utföra, dokumentera och värdera grundläggande laborativt arbete,
2. tillämpa grundläggande kemiska beräkningar och feluppskattningar, och
3. göra riskanalys för det laborativa arbetet utifrån säkerhetsföreskrifter, skyddsfrågor, förhållningsregler samt gällande rutiner för laborativt arbete med kemiska ämnen.
Delkursens arbetsformer
Arbetsformerna består av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, muntliga redovisningar, laborationer, mentorsgrupper där biomedicinska analytikers yrkesroll diskuteras samt självstudier och eget arbete i form av presentation av resultat, rapportskrivning och datorbaserad informationssökning. Närvaro är obligatorisk på redovisningar, laborationer och mentorsgrupper i professionsutveckling. Nätbaserade moment kan förekomma.
Delkursens bedömningsformer
Examinationen genomförs som individuell skriftlig tentamen, laborativ individuell tentamen samt skriftlig resultatredovisning. Samtliga laborationer skall vara godkända. Lärandemål 1 och 2 examineras genom individuell skriftlig tentamen, genom laborativ tentamen samt genom skriftlig resultatredovisning. Lärandemål 3 examineras genom riskbedömningar som lämnas i samband med laborationer.
2. Kemiska och fysikaliska mätmetoder, 7 hp
Delkursens innehåll
I kursen behandlas olika typer av mätinstrument såsom jonselektiva elektroder, spektrofotometer, centrifuger, mikroskop. Spektroskopiska mätmetoder, optik och vågrörelselära samt mikroskopets uppbyggnad och funktion tas också upp. Som exempel på separationsmetod behandlas centrifugering. Vidare behandlas kvalitetssäkring och kvalitetsutveckling inom laborativ verksamhet. Kunskaper inhämtas om laboratoriemetodiker med teori som anknyter till moment som kvalificering samt validering av instrument.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs skall studenten kunna
1. redogöra för olika kvalitetssystem och dess tillämpningar i det laborativa arbetet,
2. förklara principen för och tillämpa optiska, elektriska och spektrofotometriska metoder, och
3. förklara centrifugering samt beskriva och använda olika centrifugeringstekniker och centrifuger.
Delkursens arbetsformer
Arbetsformerna består av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, muntliga redovisningar, laborationer, mentorsgrupper där biomedicinska analytikers yrkesroll diskuteras samt självstudier och eget arbete i form av presentation av resultat, rapportskrivning och datorbaserad informationssökning. Närvaro är obligatorisk på redovisningar, laborationer och mentorsgrupper i professionsutveckling. Nätbaserade moment kan förekomma.
Delkursens bedömningsformer
Examinationen genomförs som skriftlig individuell tentamen, laborationsrapporter, muntliga och skriftliga gruppdiskussioner. Samtliga laborationer skall vara godkända.
3. Professionsutveckling, 2 hp
Delkursens innehåll
I kursen behandlas biomedicinska analytikers yrkesroll samt etiska grundprinciper för biomedicinska analytiker.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs skall studenten kunna
1. redogöra för biomedicinska analytikerns roll samt för etiska grundprinciper inom området.
Delkursens arbetsformer
Arbetsformerna består av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, muntliga redovisningar, mentorsgrupper där biomedicinska analytikers yrkesroll diskuteras samt självstudier och eget arbete i form av presentation av resultat, rapportskrivning och datorbaserad informationssökning. Närvaro är obligatorisk på redovisningar och mentorsgrupper i professionsutveckling. Nätbaserade moment kan förekomma.
Delkursens bedömningsformer
Examineras som portfolioexamination. Deltagande i mentorsgrupper är obligatoriskt.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen, ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfälle enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. Tentamen och omtentamen sker enligt fastställda tider.
Lärandemål
Kursen består av tre delkurser:
1. Introduktion till biomedicinsk laboratorievetenskap, 6 hp
Efter avslutad delkurs skall studenten kunna
1. utföra, dokumentera och värdera grundläggande laborativt arbete samt tillämpa grundläggande kemiska beräkningar och feluppskattningar,
2. tillämpa olika typer av provtagning med kännedom om gällande provtagnings- och säkerhetsföreskrifter samt genomföra och värdera enkla analyser av proven, och
3. göra riskanalys för det laborativa arbetet utifrån säkerhets- och provtagningsföreskrifter, skyddsfrågor, förhållningsregler samt gällande rutiner för laborativt arbete med kemiska och biologiska ämnen.
2. Kemiska och fysikaliska mätmetoder, 7 hp
Efter avslutad delkurs skall studenten kunna
1. redogöra för olika kvalitetssystem och dess tillämpningar i det laborativa arbetet,
2. förklara principen för och tillämpa optiska, elektriska och spektrofotometriska metoder, och
3. förklara centrifugering samt beskriva och använda olika centrifugeringstekniker och centrifuger.
3. Professionsutveckling, 2 hp
Efter avslutad delkurs skall studenten kunna redogöra för biomedicinska analytikerns roll samt för etiska grundprinciper inom området.
Arbetsformer
Arbetsformerna består av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, muntliga redovisningar, laborationer, fältstudier, mentorsgrupper där biomedicinska analytikers yrkesroll diskuteras samt självstudier och eget arbete i form av presentation av resultat, rapportskrivning och datorbaserad informationssökning. Närvaro är obligatorisk på redovisningar, fältstudier, laborationer och mentorsgrupper i professionsutveckling. Nätbaserade moment kan förekomma.
Bedömningsformer
Examinationen genomförs som individuell skriftlig tentamen, laborativ individuell tentamen samt skriftlig resultatredovisning. Samtliga laborationer skall vara godkända.
Lärandemål 1 examineras genom individuell skriftlig tentamen, genom laborativ tentamen samt genom skriftlig resultatredovisning.
Lärandemål 2 examineras genom laborationer.
Lärandemål 3 examineras genom riskbedömningar som lämnas i samband med laborationer.
Delkurs 2 - Examinationen genomförs som skriftlig individuell tentamen, praktiskt prov av venprovtagning, laborationsrapporter, muntliga och skriftliga gruppdiskussioner. Samtliga laborationer skall vara godkända.
Delkurs 3 – Examineras som portfolioexamination. Deltagande i fältstudier och mentorsgrupper är obligatoriskt.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen, ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfälle enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. Tentamen och omtentamen sker enligt fastställda tider.
Kurslitteratur och övriga läromedel
1. Introduktion till biomedicinsk laboratorievetenskap, 6 hp
Ehinger M (2008) Repetitionskurs i Kemi. Lund: Studentlitteratur 321 s.
Sutton,R. Rockett,B W. Swindells, P G. (2008) Chemistry for the Life Sciences (upplaga 2) CRC Press Inc. 266 s.
Trost J. Torres S. (2011) Studieteknik. Lund: Studentlitteratur. Andra upplagan.
Kompendium: Mätvärden och osäkerhetsanalys. 12 s.
Laborationskompendium och vetenskapliga artiklar tillkommer. 50 s.
2. Kemiska och fysikaliska mätmetoder, 7 hp
Wilson K. Walker J. (2010) Principles and Techniques of Biochemistry and Molecular Biology. Cambridge: University Press 7th edition. Ca 50 s.
Laborationskompendium och vetenskapliga artiklar tillkommer. 30 s.
3. Professionsutveckling, 2 hp
Persson, B & Wilhelmsson, M. (2008) Biomedicinsk analytiker: En profession att vara stolt över. Lund: Studentlitteratur. 119 s.
Vetenskapliga artiklar tillkommer.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare/examinator ansvarar för att två kursvärderingar genomförs. En formativ kursvärdering görs efter halva kursen. Denna sammanställs och återkopplas till studenterna snarast möjligt. Sammanställningen presenteras på kursens hemsida och återkoppling sker under lektionstid. En summativ kursvärdering genomförs i anslutning till kursens slutförande. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgängligt på kursens hemsida samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska
studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.