UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Våren 2025

Kursplan våren 2025

Benämning

Biomedicinsk laboratorievetenskap: Klinisk kemi, hematologi och transfusionsmedicin

Engelsk benämning

Biomedical Laboratory Science: Clinical Chemistry, Hematology and Transfusion Medicine

Kurskod

BA141C

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska med inslag av engelska

Beslutande instans

Fakulteten för hälsa och samhälle

Gäller från

2025-01-20

Inrättandedatum

2006-11-23

Fastställandedatum

2024-04-22

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

För tillträde till kursen skall studenten ha genomgått programmets kurser i termin 1 och 2 med godkända resultat omfattande minst 45 högskolepoäng.

Huvudområde

HSBLA / Biomedicinsk laboratorievetenskap

Fördjupningsnivå

G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Nivå 31-60. Kursen ingår i programmets fjärde termin

Innehåll

Syftet med kursen är att studenten skall utveckla kunskaper om grundläggande begrepp inom klinisk biokemi, hematologi och transfusionsmedicin samt kunna tolka och tillämpa metodiker inom dessa områden.

Kursen består av två delkurser:

Delkurser

Delkurs 1. Klinisk kemi, 7.5 hp

Delkursens innehåll

I delkursen behandlas olika organs kemiska och fysiologiska funktioner samt normala och patologiska tillstånd i termer av ett förändrat kemiskt förlopp.

Delkurs 2. Hematologi och transfusionsmedicin, 7.5 hp

Delkursens innehåll

I delkursen behandlas olika blodcellers bildning, reglering, funktion och morfologi vid normala respektive patologiska tillstånd och därtill relaterade laborativa moment. Transfusionsmedicinens historik belyses. Vidare behandlas blodtappningsverksamhetens metodik och dess komplikationer samt blodgruppsimmunologi och därtill relaterade laborativa moment.

Lärandemål

Delkurs 1. Klinisk kemi, 7.5 hp

Delkursens lärandemål

Efter avslutad delkurs skall studenten kunna

  1. redogöra för vad som sker vid normalt upptag, omsättning, utsöndring och reglering av vanliga biomolekyler,
  2. redogöra för hur biomolekyler kan användas för diagnostik,
  3. tillämpa olika provtagningstekniker samt samverka med patienter på ett professionellt sätt, och
  4. planera och självständigt genomföra analyser och undersökningar som förekommer inom klinisk kemisk diagnostik, samt bearbeta och kritiskt granska analys och undersökningsresultat.

Delkurs 2. Hematologi och transfusionsmedicin, 7.5 hp

Delkursens lärandemål

Efter avslutad delkurs skall studenten kunna

  1. redogöra för hematopoetiska cellers bildning, reglering och funktion,
  2. redogöra för de vanligaste anemierna,
  3. identifiera normala blodceller,
  4. redogöra för centrala metoder och rutiner inom transfusionsmedicinsk verksamhet, och
  5. planera och självständigt genomföra analyser som förekommer inom hematologisk diagnostik och blodgruppsserologi, bearbeta och kritiskt granska analys och undersökningsresultat.

Arbetsformer

Delkurs 1. Klinisk kemi, 7.5 hp

Delkursens arbetsformer

Undervisningen består av föreläsningar, enskilda studier och laborationer. För att uppnå lärandemål 1 och 2 presenteras kursinnehållet vid föreläsningar, varefter studenten fördjupar sig med hjälp av enskilda studier. För att uppnå lärandemål 2, 3 och 4 genomförs självständiga laborationer som avslutas med praktiskt prov samt enskild skriftlig laborationsrapport. Av de schemalagda momenten är laborationerna inklusive praktiskt prov obligatoriska och utgör, tillsammans med den avslutande skriftliga tentamen samt laborationsrapporten, underlag för bedömningen.

Delkurs 2. Hematologi och transfusionsmedicin, 7.5 hp

Delkursens arbetsformer

Undervisningen består av föreläsningar, laborationer, enskilda studier, seminarier och muntlig redovisning. För att uppnå lärandemål 1, 2 och 4 presenteras kursinnehållet vid föreläsningar, varefter studenten fördjupar sig med hjälp av enskilda studier. Lärandemål 1 och 2 stöds även genom att studenterna tilldelas enskilda fördjupningsuppgifter som presenteras med muntliga redovisningar vid ett seminarium. För att uppnå lärandemål 3 och 5 genomförs självständiga laborationer som avslutas med praktiskt prov och enskild skriftlig laborationsrapport. Av de schemalagda momenten är seminarium och laborationer inklusive praktiskt prov obligatoriska och utgör, tillsammans med den avslutande skriftliga tentamen samt laborationsrapporten, underlag för bedömningen.

Bedömningsformer

Delkurs 1. Klinisk kemi, 7.5 hp

Delkursens bedömningsformer

Prestation vid laborationer samt skriftlig individuell salstentamen utgör underlag för bedömning av om lärandemålen är uppfyllda. Bedömning av lärandemål 1 och 2 sker utifrån studentens prestation vid en individuell skriftlig tentamen. Bedömning av lärandemål 3 och 4 sker utifrån studentens laborativa prestationer, praktiskt prov och från en individuell laborationsrapport. Fokus vid bedömningen av lärandemål 3 och 4 ligger på förmågan att förstå och tillämpa metodiker som förekommer inom klinisk kemisk diagnostik. Vid frånvaro av obligatoriska praktiska moment ska student genomföra ny laboration eller praktiskt prov enligt beslut av examinator om inte ny laboration/praktiskt prov kan erbjudas under terminen. För att erhålla betyget G på delkursen ska den laborativa färdigheten bedömas som god, praktiskt prov och laborationsrapport ska vara godkända. Den skriftliga tentamen ska vara godkänd (60%). För att erhålla betyget VG på delkursen krävs att laborativ färdighet är bedömd som mycket god, laborationsrapporten ska vara inlämnad i tid samt godkänd och det praktiska provet godkänt. Den skriftliga tentamen ska vara väl godkänd (80%).

Delkurs 2. Hematologi och transfusionsmedicin, 7.5 hp

Delkursens bedömningsformer

Prestation vid seminarium, laborationer samt skriftlig individuell salstentamen utgör underlag för bedömning av om lärandemålen är uppfyllda. Bedömningskriterier finns i kursens studiehandledning. Bedömning av lärandemål 1, 2 och 4 sker utifrån studentens prestation vid en individuell skriftlig tentamen. Bedömning av lärandemål 3 och 5 sker utifrån studentens laborativa prestationer, praktiskt prov och från skriftliga redogörelser. Fokus vid bedömningen av lärandemål 3 och 5 ligger på förmågan att förstå och tillämpa metodiker som förekommer inom hematologisk diagnostik och blodgruppsserologi. Eventuell frånvaro vid muntlig redovisning kan kompletteras med ny muntlig redovisning vid senare tillfälle enligt beslut av examinator. Vid frånvaro av obligatoriska praktiska moment ska student genomföra ny laboration eller praktiskt prov enligt beslut av examinator om inte ny laboration/praktiskt prov kan erbjudas under terminen. För att erhålla betyget G på delkursen ska den laborativa färdigheten bedömas som god, praktiskt prov, laborationsrapport och muntlig redovisning ska vara godkända. Den skriftliga tentamen ska vara godkänd (60%). För att erhålla betyget VG på delkursen krävs att laborativ färdighet är bedömd som mycket god, laborationsrapporten ska vara inlämnad i tid samt godkänd och det praktiska provet samt muntliga redovisningen godkänt. Den skriftliga tentamen ska vara väl godkänd (80%).

För att få G på hela kursen krävs godkänt betyg på båda delkurserna. För att få VG på hela kursen krävs VG på båda delkurserna.

Rätt till omprov

Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.

Kurslitteratur

Hoffbrand AV, Moss PAH, (2011) Essential Haematology. 6th edition. Oxford, UK: Wiley-Blackwell. 100 s.

Nilsson-Ehle P, (red) (2012) Laurells klinisk kemi i praktisk medicin. 9:e upplagan. Lund: Studentlitteratur. 80 s.

Nordberg N, Storry J, Bandrup K, Pettersson S, (2017) Kompendium i transfusionsmedicin. Lund: Klinisk immunologi och transfusionsmedicin. 71 s. (tillhandahålls av kursansvarig)

Delkurs 1. Klinisk kemi, 7.5 hp

Nilsson-Ehle P, (red) (2012) Laurells klinisk kemi i praktisk medicin. 9:e upplagan. Lund: Studentlitteratur. 260 s.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.