Grundnivå
Grundläggande behörighet.
Inget huvudområde
Fristående kurs.
Kursen omfattar:
- planering av urvals- och totalundersökningar
- metoder för datainsamling
- konstruktion av frågeformulär, feltyper i undersökningar
- grundläggande begrepp i försöksplanering
- beskrivande statistik
- skattningsteori, konfidensintervall, hypotesprövning
- enkel och multipel regression och korrelation
- sambandsanalys, chi2-metoden
**Kunskap och förståelse
**Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- visa kunskap om grundläggande begrepp inom statistikområdet
- visa kunskap i grundläggande statistiska metoder med inriktning mot undersökningsmetodik och försöksplanering
**Färdighet och förmåga
**Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- utföra en statistisk undersökning och försöksplanering
- muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar av statistiska frågeställningar i dialog med olika grupper
- skriva statistiska rapporter
**Värderingsförmåga och förhållningssätt
**Efter avslutad kurs ska studenten visa:
- förmåga att kritiskt reflektera över publicerade statistiska undersökningar
- insikt om statistikens roll i samhället och vårt ansvar för hur den används
Föreläsningar, datorlaboration, projekthandledning samt självstudier.
Krav för godkänd:
Godkänd laborationsrapport (1,5 hp, UG), inlämningsuppgifter (2,5 hp, UG) samt projektarbete med skriftlig och muntlig redovisning (3,5 hp, UV)
Krav för väl godkänd: Betyg väl godkänd för projektarbetet.
- Box, George E. P., Hunter, J. Stuart & Hunter, William Gordon (2012). Praktisk statistik och försöksplanering. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur
- Engstrand, Ulla & Olsson, Ulf (2009). Variansanalys och försöksplanering. Lund: Studentlitteratur
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.