Grundnivå
Godkända kurser: MR101E Human Rights Ieller MR101L Human Rights Ioch MR102E Human Rights IIeller MR105E Human Rights IIeller MR105L Human Rights II
Kursen ingår i huvudområdet Mänskliga rättigheter på nivå 61-90 hp och kan ingå i en kandidatexamen med huvudområdet Mänskliga rättigheter.
Kursens mål är att studenterna ska utveckla avancerade kunskaper och färdigheter inom området mänskliga rättigheter. Studenterna ska vidareutveckla sin förmåga att identifiera och kritiskt analysera centrala problem och frågeställningar inom området mänskliga rättigheter, vilket främst sker genom att skriva en kandidatuppsats.
Metod och analys (15 hp)
Examensarbete (15 hp)
Den första delkursen (metod och analys) fokuserar på metoder av relevans för studiet av mänskliga rättigheter, till exempel juridisk metod, filosofisk argumentation och samhällsvetenskapliga metoder. Delkursen bygger på exempel på forskning om mänskliga rättigheter, såsom vetenskapliga artiklar och annat material som berör mänskliga rättigheter; dessa materialformer diskuteras i relation till de metodologiska överväganden som gjorts. Särskild uppmärksamhet ägnas åt val av metoder, användning av metoder vid insamling och analys av relevant material samt hur analys och slutsatser hänger ihop med metodval.
Den andra delkursen (uppsats) består av slutförandet av en kandidatuppsats, samt en kritisk granskning av en annan students arbete och försvar av den egna uppsatsen i ett oppositionsseminarium.
Delkurs 1: Metod och analys
Efter att ha avslutat delkursen kan studenten:
1. Visa djupare kunskap om teorier och metoder relevanta för studier av mänskliga rättigheter;
2. Visa djupare förmåga att välja och använda teorier och metoder samt förmåga att integrera olika metoder;
3. Visa djupare förmåga att välja och analysera relevant material och dra välgrundade slutsatser utifrån materialet och
4. Visa djupare förmåga att analytiskt reflektera över teori och metod samt analys av material.
Delkurs 2: Examensarbete
Efter att ha avslutat delkursen kan studenten:
1. Identifiera specifika ämnen och problem inom ämnesområdet och formulera forskningsfrågor med hänsyn till dessa.
2. Identifiera och korrekt beskriva och använda teorier och metoder som är relevanta för examensarbetet och som relaterar till tidigare akademisk forskning.
3. Bedöma, kritisera och presentera akademiskt material i en strukturerad analys.
4. Presentera sin forskning i en akademisk uppsats som är tydlig och använder ett konsekvent och korrekt refereringssystem.
5. Muntligt diskutera sitt eget arbete och bedöma och ge konstruktiv kritik av andras uppsatsarbete.
Delkurs 1 innehåller undervisning i form av föreläsningar och seminarier. På den andra delkursen sker undervisningen i form av handledning och seminarier. En stor del av lärandeaktiviteterna består av självständiga studier.
En student som inte har avslutat projektarbetet under kursens gång, eller inte fått godkänt betyg på projektarbetet i slutet av kursen, kan inte garanteras fortsatt handledning.
1.Metod och analys (15 hp)
Lärandemål 1-4 bedöms genom skriftliga inlämningsuppgifter och obligatoriskt seminariedeltagande.
2. Kandidatuppsats (15 hp)
Lärandemål 1-4 bedöms genom slutförandet av en kandidatuppsats (12 hp). Lärandemål 5 bedöms genom kritisk utvärdering av en annan students kandidatuppsats samt försvar av den egna uppsatsen (3 hp).
Module 1: Method and analysis
- Boréus, Kristina (2017), ”Argumentation Analysis”. In Kristina Boréus, Göran Bergström: Analyzing Text and Discourse: Eight Approaches for the Social Sciences, London: SAGE.
- Flyvbjerg, Bent (2006) "Five Misunderstandings About Case-Study Research” Qualitative Inquiry, vol 12, no 2: 219-245 (http://vbn.aau.dk/files/3790172/BF_Qualitative_Inquiry_2006_vol12_no2_April_pp__219-245.pdf)//
- Gerring, John (2004) "What is a Case Study and What is it Good For?" American Political Science Review, vol 98, no 2: 341-354
- Halperin, Sandra & Heath, Oliver (2017) Political Research: Methods and Practical Skills (Oxford: Oxford University Press).
- Stausberg, M., Engler, S. (2013) The Routledge Handbook of Research Methods in the Study of Religion, Routledge 2013, excerpts of about 50 pages. (available as e-book from the MAH library).
- Thomson, Anne (2005)Critical Reasoning in Ethics, London: Routledge
- Vaughn, Lewis (2006) Writing Philosophy. New York: Oxford University Press.
There may be additional material (ca 300 pages) in the lecture presentations.
Module 2: Thesis
There may be additional material (ca 300 pages) in the lecture presentations.
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.