UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Våren 2028

Kursplan våren 2028

Benämning

Analys II

Engelsk benämning

Calculus II

Kurskod

CM143A

Omfattning

7,5 hp

Betygsskala

TH / Underkänt (U), Tre (3), Fyra (4) eller Fem (5)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska och engelska

Beslutande instans

Fakulteten för teknik och samhälle

Gäller från

2027-01-18

Inrättandedatum

2024-06-18

Fastställandedatum

2024-06-27

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

  • CM103A Diskret matematik (7,5 hp)
  • CM121A Analys I (7,5 hp)

Huvudområde

Inget huvudområde

Fördjupningsnivå

G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i examensfordringarna för civilingenjörsexamen i Datateknik.

Innehåll

Kursen behandlar begrepp, metoder och problemställningar inom matematisk analys i en och flera variabler, av central betydelse för fortsatta studier inom datavetenskap såväl som för direkta tillämpningar inom datorsimuleringar och beräkningar. Syftet med kursen är studenten utvecklar matematisk bildning, analytisk förmåga och färdighet att formulera och lösa problem.

Kursen behandlar följande delar:

  • Taylors formel i en och flera variabler
  • Linjära differentialekvationer av första och andra ordningen i en variabel
  • Differentialgeometri: kurvor på parameterform, tangentvektor, polära koordinater, båglängd, krökning
  • Funktioner av flera variabler: partiell derivata, gradient, riktningsderivata, extremvärdesproblem, dubbel- och trippelintegraler
  • Användning av matematisk programvara för beräkningar och visualisering

Lärandemål

Kunskap och förståelse 

Efter avslutad kurs skall studenten kunna:

1. med egna ord redogöra för centrala begrepp inom analys i en och flera variabler,

2. redogöra för lösningar till problem inom analys i en och flera variabler på ett väl strukturerat och logiskt sammanhängande sätt med korrekt terminologi.

Färdighet och förmåga 

Efter avslutad kurs skall studenten kunna:

3. utföra beräkningar inom analys i en och flera variabler för hand med noggrannhet,

4. använda datorbaserade metoder för att lösa problem av matematisk karaktär samt visualisera lösningen,

5. identifiera problem som kan lösas med matematisk analys i en och flera variabler, föreslå lämpliga lösningsmetoder och använda dessa.

Värderingsförmåga och förhållningssätt 

För godkänd kurs ska studenten kunna:

6. med utgångspunkt i jämförelser av resultat från olika metoder, datorbaserade eller inte, värdera rimligheten i framtagna lösningar.

Arbetsformer

Föreläsningar, övningar, datorlaborationer och självstudier.

Bedömningsformer

För godkänt betyg krävs:

  • godkänd skriftlig tentamen (6 hp, TH) (Lärandemål 1-3, 5).
  • godkända datorlaborationer (1,5 hp, UG) (Lärandemål 4, 5, 6).

För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.

Slutbetyget motsvaras av betyget på den skriftliga tentamen.

Kurslitteratur

Persson, A. and Böiers, L-C. (2010) Analys i en variabel (3:e upplagan), Studentlittteratur

Persson, A. and Böiers, L-C. (2010) Övningar i Analys i en variabel (6:e upplagan), Studentlittteratur

Persson, A. and Böiers, L-C. (2005) Analys i flera variabler (3:e upplagan), Studentlittteratur

Persson, A. and Böiers, L-C. (2007) Övningar i Analys i flera variabler (8:e upplagan), Studentlittteratur

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.