EDUCATION DIRECTORY
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan

Hösten 2026

Kursplan hösten 2026

Benämning

Humanitära kriser: Begrepp, kommunikation och debatter

Engelsk benämning

Humanitarian Crises: Concepts, Communication and Contestation

Kurskod

KK601A

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UA / Utmärkt (A), Mycket Bra (B), Bra (C), Tillfredsställande (D), Godkänd (E) eller Underkänd (U)

Undervisningsspråk

Kursen ges på engelska

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Gäller från

2026-08-31

Inrättandedatum

2025-04-14

Fastställandedatum

2025-06-11

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

Kandidatexamen samt Engelska 6.

Huvudområde

Inget huvudområde

Fördjupningsnivå

AXX / Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen kan i normalfallet ingå i en generell examen på grund- eller avancerad nivå.

Innehåll

Kursen är uppbyggd kring tre huvudteman:

  1. En introduktion till aktuella begrepp inom humanitär teori, politik och praktik.
  2. En tillämpad övning som hjälper studenterna att utveckla en förståelse för etiska, empatiska och effektiva kommunikationsstrategier inom det humanitära området.
  3. En diskussion om olika ifrågasättanden av traditionell humanitär politik, inklusive dekoloniala perspektiv och andra perspektiv från det globala syd, och lokalt baserade strategier i det globala nord.

Lärandemål

Efter avslutad kurs kommer studenten att kunna:

  1. visa en förståelse för samtida debatter inom området humanitära studier samt av debatter inom humanitär politik och praktik,
  2. diskutera viktiga komplexiteten av humanitärism i det förflutna, nuet och framtiden,
  3. presentera akademiska resultat för olika målgrupper,
  4. planera, producera och sprida kommunikationsprodukter för humanitär politik och praktik.

Arbetsformer

Kursen består av föreläsningar och seminarier av akademiker och praktiker, arbete individuellt och i grupp, klassrumspresentationer och lokala eller virtuella fältbesök.

Bedömningsformer

Introduktion till humanitära studier (5hp)

  • Individuell skriftlig uppgift (lärandemål 1,2)

Humanitär politik, organisationer och praxis (5hp)

  • Grupparbete inklusive klassrumspresentation och inlämning av presentationsmaterial (lärandemål 2,3,4)

Kommunikation av humanitära frågor (5hp)

  • Individuell kommunikationsprodukt, t.ex. ett policydokument, kommunikationsstrategi, mediekampanj eller audiovisuellt material (lärandemål 4,5)

Det slutliga kursbetyget baseras på medelbetyget för alla tre uppgifterna; minst två uppgifter måste ha betyget "A" för att få ett totalt "A" för kursen. Studenterna får ett individuellt betyg för grupparbete, den individuella bedömningen garanteras framförallt genom studentens bidrag under klassrumspresentationen.

Tre examinationstillfällen erbjuds under den termin kursen ges eller i nära anslutning till den aktuella terminen. Studenter som inte har avslutat kursen har möjlighet att delta i examinationer när kursen ges igen. I dessa fall gäller litteratur och examinationsuppgifter som är giltiga för kursen under det tillfälle när examinationen genomförs.

Särskilda omständigheter gäller för kurser med produktionsuppgifter eller redovisning av grupparbeten, eftersom bedömningen är beroende av att studenten deltar i specifika projekt under givna tidsperioder. Den specifika uppgiften kan komma att anpassas vid om examination eftersom den inte kan utföras på samma sätt som vid den ordinarie examinationen.

Kurslitteratur

Chouliaraki, Lilie & Vestergaard, Anne (Eds.) (2021): Routledge Handbook of Humanitarian Communication. London: Routledge.

Madianou, Mirca (2025): Technocolonialism-When Technology for Good is harmful. Cambridge: Polity.

Melber, Henning; Kothari, Uma; Camfield, Laura & Biekart, Kees (Eds.) (2023): Challenging Global Development-Towards Decoloniality and Justice. Cham: Palgrave Macmillan.

Roth, Silke, Purkayastha, Bandana & Denskus, Tobias (Eds.) (2024): Handbook on Humanitarianism & Inequality. London: Edward Elgar Publishing.

Scott, Martin; Wright, Kate & Bunce, Mel (2022): Humanitarian Journalists-Covering Crises from a Boundary Zone. Oxon: Routledge.

Slim, Hugo (2022): Solferino 21-Warfare, Civilians and Humanitarians in the Twenty-First Century. London: Hurst.

En lista över ytterligare rekommenderad och kompletterande läsning för kursen finns på Canvas.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.