Kursplan
Kursplan hösten 2026
Benämning
Engelsk benämning
Kurskod
Omfattning
Betygsskala
Undervisningsspråk
Beslutande instans
Gäller från
Inrättandedatum
Fastställandedatum
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Behörighetskrav
Kandidatexamen samt Engelska 6.
Huvudområde
Inget huvudområde
Fördjupningsnivå
AXX / Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen kan i normalfallet ingå i en generell examen på grund- eller avancerad nivå.
Innehåll
Kursen är uppbyggd kring tre huvudteman:
- En introduktion till aktuella begrepp inom humanitär teori, politik och praktik.
- En tillämpad övning som hjälper studenterna att utveckla en förståelse för etiska, empatiska och effektiva kommunikationsstrategier inom det humanitära området.
- En diskussion om olika ifrågasättanden av traditionell humanitär politik, inklusive dekoloniala perspektiv och andra perspektiv från det globala syd, och lokalt baserade strategier i det globala nord.
Lärandemål
Efter avslutad kurs kommer studenten att kunna:
- visa en förståelse för samtida debatter inom området humanitära studier samt av debatter inom humanitär politik och praktik,
- diskutera viktiga komplexiteten av humanitärism i det förflutna, nuet och framtiden,
- presentera akademiska resultat för olika målgrupper,
- planera, producera och sprida kommunikationsprodukter för humanitär politik och praktik.
Arbetsformer
Kursen består av föreläsningar och seminarier av akademiker och praktiker, arbete individuellt och i grupp, klassrumspresentationer och lokala eller virtuella fältbesök.
Bedömningsformer
Introduktion till humanitära studier (5hp)
- Individuell skriftlig uppgift (lärandemål 1,2)
Humanitär politik, organisationer och praxis (5hp)
- Grupparbete inklusive klassrumspresentation och inlämning av presentationsmaterial (lärandemål 2,3,4)
Kommunikation av humanitära frågor (5hp)
- Individuell kommunikationsprodukt, t.ex. ett policydokument, kommunikationsstrategi, mediekampanj eller audiovisuellt material (lärandemål 4,5)
Det slutliga kursbetyget baseras på medelbetyget för alla tre uppgifterna; minst två uppgifter måste ha betyget "A" för att få ett totalt "A" för kursen. Studenterna får ett individuellt betyg för grupparbete, den individuella bedömningen garanteras framförallt genom studentens bidrag under klassrumspresentationen.
Tre examinationstillfällen erbjuds under den termin kursen ges eller i nära anslutning till den aktuella terminen. Studenter som inte har avslutat kursen har möjlighet att delta i examinationer när kursen ges igen. I dessa fall gäller litteratur och examinationsuppgifter som är giltiga för kursen under det tillfälle när examinationen genomförs.
Särskilda omständigheter gäller för kurser med produktionsuppgifter eller redovisning av grupparbeten, eftersom bedömningen är beroende av att studenten deltar i specifika projekt under givna tidsperioder. Den specifika uppgiften kan komma att anpassas vid om examination eftersom den inte kan utföras på samma sätt som vid den ordinarie examinationen.
Kurslitteratur
Chouliaraki, Lilie & Vestergaard, Anne (Eds.) (2021): Routledge Handbook of Humanitarian Communication. London: Routledge.
Madianou, Mirca (2025): Technocolonialism-When Technology for Good is harmful. Cambridge: Polity.
Melber, Henning; Kothari, Uma; Camfield, Laura & Biekart, Kees (Eds.) (2023): Challenging Global Development-Towards Decoloniality and Justice. Cham: Palgrave Macmillan.
Roth, Silke, Purkayastha, Bandana & Denskus, Tobias (Eds.) (2024): Handbook on Humanitarianism & Inequality. London: Edward Elgar Publishing.
Scott, Martin; Wright, Kate & Bunce, Mel (2022): Humanitarian Journalists-Covering Crises from a Boundary Zone. Oxon: Routledge.
Slim, Hugo (2022): Solferino 21-Warfare, Civilians and Humanitarians in the Twenty-First Century. London: Hurst.
En lista över ytterligare rekommenderad och kompletterande läsning för kursen finns på Canvas.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.