Utbildningsinfo
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan hösten 2027

Kursplan hösten 2027

Benämning

Verksamhetsförlagd utbildning IV

Engelsk benämning

Teacher-supervised Placement IV

Kurskod

VU724A

Omfattning

6 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska med inslag av engelska

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, kursplanenämnden

Fastställandedatum

2025-10-29

Gäller från

2026-01-19

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

Godkända kurser: VU723A Verksamhetsförlagd utbildning III eller motsvarande.

Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.

Huvudområde

Inget huvudområde

Fördjupningsnivå

A1F / Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i förskollärarexamen.

Innehåll

Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper, förmågor och förhållningssätt som avser hela förskolläraruppdraget genom deltagande i verksamheten på vfu-förskola. Vidare syftar kursen till att studenten ska utveckla sin förmåga att reflektera över vetenskap och beprövad erfarenhet i relation till den egna undervisningen och förskolans verksamhet.

I kursen genomför studenten verksamhetsförlagd utbildning med handledning. Kursen behandlar förskolans och förskollärarens uppdrag och verksamhet i praktiken. Det betyder att undervisning, ledarskap, kommunikation, sociala relationer, förskolans värdegrund och uppdrag är centrala i kursen. Studenten deltar i förskolans arbete utifrån de villkor som råder på vfu-förskolan. Studenten sätter sig in i förskolans verksamhet genom att observera och delta i undervisning, i kollegiala samtal och olika former av möten samt genom att ta del av förskolans utvecklingsarbete. Studenten ges möjlighet att reflektera över etiska perspektiv, vetenskap och beprövad erfarenhet i relation till verksamheten tillsammans med handledare och andra studenter.

I denna kurs förväntas studenten att med utgångspunkt i barns behov, intressen och förmågor självständigt planera, genomföra, dokumentera och utvärdera undervisning. Andra fokus är internationella konventioner om mänskliga rättigheter och främjande av förskolans arbete med värdegrunds- och demokratifrågor samt förskollärares yrkesetik. Studenten ska delta i förskolans systematiska kvalitetsarbete och reflektera över det i förhållande till förskolans uppdrag. Studenten ska konsekvent använda ämnes- och didaktikkunskaper samt teoretiska perspektiv hämtade från de högskoleförlagda kurserna.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna

  1. med utgångspunkt i barns behov, intressen och förmågor planera, leda, genomföra, dokumentera och utvärdera sammanhängande undervisningssekvenser där lek, lärande och omsorg förenas, förankrat i förskolans styrdokument och grundat i ämnes- och didaktikkunskaper, olika teoretiska perspektiv samt vetenskap och beprövad erfarenhet,
  2. med utgångspunkt i internationella konventioner om mänskliga rättigheter samarbeta med barn, personal och vårdnadshavare för att främja förskolans värdegrund samt kritiskt värdera gjorda erfarenheter grundat i vetenskap och beprövad erfarenhet,
  3. reflektera över förskollärares yrkesetik i relation till förskolans uppdrag och verka för demokrati i verksamheten, grundat i förskolans styrdokument och lagstiftning
  4. kritiskt granska den egna professionsutvecklingen samt reflektera över verksamhetens systematiska kvalitetsarbete i relation till förskolans uppdrag, grundat i förskolans styrdokument samt i vetenskap och beprövad erfarenhet.

Arbetsformer

Vfu genomförs på heltid med krav på obligatorisk närvaro.

Som förskollärare krävs att kunna aktivt delta i verksamhetens alla moment för att kunna stötta barnen i deras utveckling. Förskolläraryrket omfattar ansvar för barnets hela vistelsetid på förskolan, vilket också innebär god kommunikation med vårdnadshavare och andra berörda.

Kursens genomförande bygger på att studenten deltar i enskilt och gemensamt kunskapsbyggande med handledare, vfu-lärare, kurskamrater och förskolans personal. Studenten bidrar aktivt med erfarenheter, reflektioner och perspektiv. I arbetsuppgifterna ingår att vara en pedagogisk ledare och ansvarig för barns utbildning och lärande, men också att ansvara för omsorg och omvårdnad.

Studenten tar aktiv del i förskolans löpande arbete med bland annat planering, undervisning, dokumentation och utvärderingsarbete, utvecklingssamtal, systematiskt kvalitetsarbete, arbetslagsträffar, fortbildningsdagar och samverkan med vårdnadshavare samt andra möten. I kursen ingår att studenten kontinuerligt genomför undervisning som handledaren observerar. Studenten reflekterar kontinuerligt över sin professionsutveckling, både självständigt och tillsammans med handledare och vfu-lärare samt dokumenterar denna löpande.

I ett flerpartssamtal reflekterar studenten över genomförd undervisning tillsammans med handledaren och vfu-läraren. En avstämning görs av studentens möjligheter att nå kursens samtliga lärandemål.

Bedömningsformer

Vfu-läraren gör bedömningen baserad på genomförd verksamhetsförlagd utbildning, samt kursens examinationsuppgifter. Handledarens vfu-rapport tas i beaktande för samtliga lärandemål.

Lärandemål 1 examineras genom studentens skriftliga undervisningsplaneringar och genomförda undervisning samt studentens muntliga reflektion i ett flerpartssamt

Lärandemål 2 examineras genom studentens muntliga presentation och reflektion vid det avslutande seminariet

Lärandemål 3 examineras genom studentens skriftliga reflektion i ett paper

Lärandemål 4 examineras genom studentens skriftliga reflektion i ett paper

God språkbehandling, disposition och presentationsförmåga krävs vid muntliga presentationer. Skriftliga texter kräver god språkbehandling, tydlig disposition och konsekvent referenshantering.

För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.

Kurslitteratur

Studenten ska använda adekvat litteratur från tidigare högskoleförlagda kurser för att motivera ämneskunskaper, didaktiska val samt teoretiska och etiska perspektiv.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

.

Övrigt

Studenten ska vara beredd att uppvisa ett giltigt registerutdrag från polisens belastningsregister för rektor.

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning, om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att barns säkerhet och integritet eller förtroendet för verksamheten riskeras. När verksamhetsförlagd utbildning avbryts på detta sätt innebär det att studenten erhåller betyget underkänd på aktuell kurs. Studenten ska ges personlig vägledning i form av ett dokumenterat samtal om sin studiesituation.

Student som påbörjat men avbryter eller inte fullföljer vfu-kurs erhåller betyget underkänd. Student som varit frånvarande på grund av sjukdom eller för vård av sjukt barn upp till 25% av kurstiden ska komplettera sin frånvaro. Vid längre frånvaro sätts betyget underkänd.

Studenten äger endast rätt till ett omtentamenstillfälle.

För vikariat krävs ett anställningsförfarande. Vikariat betraktas inte som studietid.