Grundnivå
Grundläggande kunskaper i digital bild, medieproduktion, visuell produktion eller fotografisk bild omfattande minst 5 hp.
Inget huvudområde
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Fristående kurs.
- Pixel- och objektgrafik
- Grundläggande efterbearbetning av bild, ljud och video
- Planering av en produktion
- Ljud och dess funktion samt inspelnings- och klippteknik
- Grundläggande redigeringsteknik för digitalvideo
- Grundläggande ljussättning
**Kunskap och förståelse
**Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- visa förståelse för begränsningar och möjligheter i olika distributionsplattformar
- visa kunskap om vikten av förarbete och planering för rörlig bildproduktion
**Färdighet och förmåga
**Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- tillämpa metoder för förarbete och planering inför rörlig bildproduktion
- skriva ett synopsis samt göra ett manuskript med tillhörande storyboard
- välja lämplig format, komprimering och olika medietekniska plattformar för produktion inom rörlig bild
- tillämpa grundläggande ljussättning i produktionen inom rörlig bild
- tillämpa grundläggande bild- och ljudläggning i produktionen inom rörlig bild
- tillämpa grundläggande kamerateknik
- ge och ta konstruktiv kritik på varandras arbete under kursen
- resonera kring medieval för budskapet som ska förmedlas
**Värderingsförmåga och förhållningssätt
**Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- resonera kritiskt kring vilka medietekniska plattformar och tekniker som lämpar sig för olika målgrupper
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens
Föreläsningar, seminarier, datorövningar samt självständigt arbete.
Kursen examineras genom inlämningsuppgifter 5 hp (UG) och projekt 10 hp (UG).
För betyget Godkänd ska alla ingående moment vara godkända.
Bedömningsmatris används vid bedömningen.
- Artikelkompendium
- Jackman, John. (2010). Lighting for digital video & television. 3. ed. Oxford: Taylor & Francis Ltd
Referenslitteratur
- Murch, Walter (2001). In the blink of an eye: a perspective on film editing. 2. ed. Los Angeles: Silman-James Press
- Meyer, Trish & Meyer, Chris (2012). After Effects apprentice: real-world skills for the aspiring motion graphics artist. 3rd ed. Oxford: Focal
- Salt, Barry (2009). Film style and technology: history and analysis. 3. ed. London: Starword
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.