Grundnivå
Grundläggande behörighet + Engelska 6.
Avslutade kurser om minst 30 hp inom programmet Grafisk design.
CTGDA / Grafisk design
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i programmet Design och visuell kommunikation, och är en obligatorisk del av kandidatexamen i Grafisk design.
Kursen består av två delar som samspelar tätt med varandra:
Den första delen behandlar begreppet interaktivitet, grafisk design och visuell kommunikation då man utvecklar för webb. Vi studerar interaktiva produkter, grafisk formgivning och interaktivitet utifrån ett användarperspektiv. Vi introducerar olika metoder för att skissa interaktivitet och webbkoncept. Vi undersöker hur olika digitala plattformar som dator, mobiltelefon och läsplattor påverkar gränssnitt, funktionalitet och användarupplevelsen.
Den andra delen handlar om webbdesign och att utveckla ett designkoncept för webb med fokus på användarcentrerad utvecklingsmetodik och multidisciplinärt samarbete i en designprocess. Studenterna praktiserar grundläggande tekniker för att utveckla webbsidor med fokus på att arbeta efter en iterativ användarcentrerad designprocess.
Efter genomgången kurs ska studenten
- kunna diskutera interaktivitet i olika kontexter då man utvecklar för webb;
- kunna förstå produktionsmetoder för webbsidor;
- översiktligt kunna beskriva användarcentrerade designmetoder;
- kunna skissa och visualisera interaktiva produktioner med analoga och digitala verktyg;
- kunna utforma skisser och underlag för att bygga webbsidor;
- kunna utforma koncept för interaktiva produktioner för webb;
- kunna bidra till det multidisciplinära arbetet att utveckla en interaktiv produktion.
Den första delen bygger på föreläsningar, övningar och litteraturstudier. Vi kommer att arbeta med olika metoder inom interaktionsdesign och grafisk design då man utvecklar och designar för webb. Studenterna kommer att lära sig hur man utvecklar för en specifik målgrupp, kontext, beteende, behov och förutsättningar
Den andra delen utgörs av ett designuppdrag. Studenterna arbetar i grupp med ett specifikt projekt där de kommer att utveckla en designlösning för webb. Den slutliga designlösningen ska tydligt relatera till identifierat problem, målgrupp och brukskontext.
Studenterna arbetar iterativt för att leverera och presentera ett användarcentrerat slutkoncept som grundar sig i de interaktions- och grafisk design metoder som de lär sig i den första delen.
Kursen bedöms på följande sätt:
- Två seminarier
- Designprojekt
- Hemtenta
Bitter-Rijpkema, M., Sloep, P., Sie, R., Rosmalen, P., Retalis, S. & Katsamani, M. (2011). A new approach to collaborative creativity support of new product designers. International Journal of Web Based Communities. 7. p. 478-492. 10.1504/IJWBC.2011.042992
Blackwell, A. (2021). The Encyclopedia of Human-Computer Interaction. Chapter 5. Visual Representation. p. 1-30 ePUB
Clarke, RI. (2020). Design Thinking. Chapter: Understanding Design Thinking. ALA Neal-Schuman. p. 10-18. ISBN: 9780838917923 In Print or ePUB
Clarke, RI. (2020). Design Thinking. Chapter: For the Future. ALA Neal-Schuman. p. 29-34. ISBN: 9780838917923 In Print or ePUB
Höök, K. & Löwgren, J. (2021). Characterizing Interaction Design by Its Ideals: A Discipline in Transition. Published by Elsevier B.V. Tongji University. p. 1-16. https://doi.org/10.1016/j.sheji.2020.12.001
Sharp, H., Preece, J., & Rogers, Y. (2019). Interaction Design: Beyond human-computer interaction. John Wiley & Sons, Incorporated. p. 1-36. ISBN: 9781119547358 In Print or ePUB
Stolterman, E. & Wiberg, M. (2020): Compositional interaction design—changes in design practice and its implications for teaching and research, Digital Creativity, DOI: 10.1080/14626268.2020.1722708
Ytterligare 100 sidor av digitala artiklar, blogginlägg, bokutdrag, etc. tillkommer, och kommer att publiceras på kursplattformen.
Summativ kursvärdering sker i slutet av kursen.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14)
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.