Grundnivå
Godkända kurser omfattande minst 30 hp från år 1.
Inget huvudområde
Kursen ingår i programmets fjärde termin.
Kursen syftar till att studenten utvecklar kunskaper om och färdigheter i ett vetenskapligt förhållningssätt, forskningsmetodik och etiska frågeställningar som är relevanta för området handikapp- och rehabiliteringsvetenskap.
I kursen behandlas aktuella forskningsmetoder inom handikapp- och rehabiliteringsvetenskap. Deltagarorienterad forskning och medforskning ägnas särskilt utrymme. Datainsamlings- och analysmetoder diskuteras och tillämpas. Vetenskapliga arbeten granskas och värderas. Exempel på forskningsetiska problem diskuteras inom ramen för forskning med människor.
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- formulera problemställningar och forskningsbara frågor med anknytning till handikapp- och rehabiliteringsvetenskap,
- beskriva och tillämpa olika metoder för datainsamling och analys,
- söka och kritiskt granska vetenskapliga texter, och
- redogöra för forskningsetiska begrepp.
Till samtliga lärandemål används föreläsningar som arbetsform. I undervisningen för lärandemål 2 ingår även en examinerande workshop. För lärandemål 3 ingår ett examinerande grupparbete som redovisas muntligt. För att uppnå lärandemål 4 läser och bearbetar studenten ett dokumenterat, genomfört och planerat forskningsprojekt.
Lärandemål 1 examineras genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift där fokus för bedömningen ligger på studentens förmåga att formulera relevanta forskningsfrågor och relatera dem till kursens innehåll och litteratur. Lärandemål 2 examineras genom salstentamen där fokus i bedömningen ligger på studentens förmåga att redogöra för grundläggande kvantitativa begrepp och metoder, samt genom en examinerande workshop där fokus i bedömningen ligger på studentens förmåga att förstå och tillämpa kvalitativ metod relaterat till kursens innehåll. Lärandemål 3 examineras genom redovisning i smågrupper där varje student bedöms individuellt utifrån aktivitet, och fokus för bedömningen ligger på studentens förmåga att söka och granska vetenskaplig text. Lärandemål 4 examineras genom en skriftlig individuell uppgift där fokus är studentens förmåga att använda centrala forskningsetiska begrepp i relation till de etiska synsätt som har rått och råder vid funktionshinderforskning. Kriterier för bedömningen specificeras i studiehandledningen. Eventuell frånvaro vid examinerande workshop och muntligt redovisat grupparbete kompenseras genom muntlig eller skriftlig redovisning enligt beslut av examinator.
För betyget Godkänt på hela kursen krävs betyget Godkänt på de skriftliga individuella inlämningsuppgifterna, salstentamen, workshopen och den muntliga redovisningen samt deltagande vid obligatoriska moment. För betyget Väl godkänt på hela kursen krävs Väl godkänt på de skriftliga individuella inlämningsuppgifterna och salstentamen, godkänt på workshopen och den muntliga redovisningen samt deltagande vid obligatoriska moment.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.
Barmark M, Djurfeldt G, (2020) Statistisk verktygslåda 0 – att förstå och förändra världen med siffror. Lund: Studentlitteratur. 82 s.
Bryman A, (2018) Samhällsvetenskapliga metoder. Malmö: Liber. 450 s.
Forsman B, (1997) Forskningsetik - en introduktion. Lund: Studentlitteratur. 138 s.
Frykman E, (2008) Sockerförsöket. Scandia 2008. 45 s.
Söder M, (Red.) (2005) Forskning om funktionshinder: problem, utmaningar, möjligheter. Lund: Studentlitteratur. 125 s.
Wermeling E, Nydahl E, (2011) Från forskningsobjekt till medaktör. Om samarbete mellan forskare och dem forskningen berör. Stockholm: Handikappförbunden. 148 s.
Vetenskapliga texter samt domar från Överklagandenämnden för etikprövning tillkommer.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt in-formerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för om-prov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.