Avancerad nivå
1. Kandidatexamen inom kemi, biokemi, biomedicinsk teknik, biomedicinsk laboratorievetenskap eller andra naturvetenskapliga, medicinska, tekniska eller ingenjörsvetenskapliga områden av relevans för utbildningens för utbildningens mål och innehåll och som innehåller minst 15 hp kemi och/eller biokemi.
2. Engelska B, engelska 6 i svensk gymnasieutbildning eller motsvarande. 3. Genomförda och godkända kurser om minst 45 hp från Master-programmets termin 1 och 2.
Inga huvudområden
A1N / Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ges andra terminen på mastersprogrammet biomedicinsk ytvetenskap och ingår i examensfordringarna för masterexamen i biomedicinsk ytvetenskap.
Kursen är baserad på cellulär, molekylär och biomedicinsk immunologi. Immunsystemets organisation och funktion diskuteras liksom i sammanhanget relevanta biologiska gränsytor. De teoretiska och praktiska verktygen för att förstå tillämpningar av immunologi inom biomedicinsk och klinisk forskning diskuteras. Relevanta och vanligen använda immunologiska metoder behandlas både teoretiskt och praktiskt.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- beskriva organisationen av immunsystemet,
- identifiera celler och vävnader inom immunsystemet,
- förklara immunologiska sjukdomar,
- ge förslag på och motivera val av lämpliga metoder för att karakterisera olika populationer av celler och molekyler inom immunsystemet,
- beskriva olika biologiska gränsytor inom immunsystemet, och
- tillämpa biomedicinska metoder och belysa deras relevans inom biomedicinsk teknik och biogränsytor.
För att uppnå lärandemålen 1-3 samt 5 används föreläsningar, seminarier och gruppdiskussioner. Självständigt laboratoriearbete, muntliga och skriftliga redovisningar och laboratorieförsök används för att stimulera studentens aktiva deltagande och reflektion i syfte att uppnå lärandemålen 4 och 6.
Lärandemålen 1-3 samt 5 examineras genom gruppdiskussioner och skriftlig individuell hemtentamen. Resultat från den praktiska metoddelen tillsammans med muntliga presentationer, skriftliga inlämningsuppgifter och skriftlig individuell hemtentamen utgör underlag för examination av lärandemålen 4 och 6. Detaljerade bedömningskriterier finns i studiehandledningen.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.
Murphy K, Travers P, Walport M, (2011)Janeway´s Immunobiology, 8th edition. N. Y.: Garland Publishing Inc, pp. 887.
Vetenskapliga artiklar relevanta för ämnet tillkommer.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna (HF1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringar har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde för registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.