Grundnivå
Minst 15 hp inom huvudområdet Produktdesign.
KSPRD / Produktdesign
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i huvudområdet produktdesign på nivå 31-60 hp och kan ingå i examensfordringarna för en kandidatexamen i produktdesign.
Syfte
Studenten ska vidareutveckla färdigheterna inom designmetodik och användarcentrerad design (ACD). Kursens tema är design som bärare av identitet och funktion i relation till människan som användare, beställare och medskapare. Förutom användarcentrerad design innehåller kursen moment som 3D CAD och Visuell kommunikation där syftet är att studenten fördjupar sina färdigheter inom formutveckling och förmåga till kommunikation av designprojekt. Kursen ger även en fördjupning till material och tillverkningstekniker samt en introduktion till forsknings- och utvecklingsarbetet inom design.
Innehåll
- Kvalitativa metoder för att förstå och analysera såväl användaren som den omvärld designen ska verka i
- Människan i relation till design berörs och ämnen som ergonomi och semiotik behandlas
- Vidareutveckling av designmetodik samt förmågan att kommunicera processen och resultatet av ett designprojekt
- Digitala metoder för gestaltning och visuell kommunikation introduceras och färdigheter i presentation tränas
- Kunskapen om olika material och tillverkningstekniker fördjupas och studenten ska lära sig ta välgrundade beslut inför industriell produktion
- Projekt där studenten kan tillämpa kunskaper och metoder från kursen
- Grundläggande orientering inom designforskningen och dess relation till produktdesign
- Förmågan att läsa, analysera och skriva akademisk text tränas, liksom förmågan till källkritik
Efter avslutad kurs ska studenten:
- visa kunskap om sammanhangen inom användarcentrerad design, lära känna sin roll inom yrkespraktik och vetenskapligt arbete inom produktdesign, samt kunna tillämpa några av de metoder som kursen tar upp,
- kunna redogöra för olika materialgruppers egenskaper och i ställa dem i relation till tillverkningsmetoder samt kunna argumentera för val av material och tillverkningsmetoder i ett produktdesignprojekt med hänsyn taget till användare, ekonomi och konstruktion,
- kritiskt kunna diskutera relationen mellan funktion, förståelse, form och identitet i relation till användare samt material och tillverkningsmetoder,
- med hjälp av designmetoder kunna utveckla en produkt med tanke på användare, identitet och kontext samt reflektera kring hur dessa påverkar varandra,
- kunna kommunicera sin utvecklingsprocess, sina idéer och sitt resultat muntligt, skriftligt och med relevanta modeller och visualiseringar så att en icke insatt person förstår,
- i akademisk text kunna redogöra för några forskningsområden inom design,
- visa förmåga att söka, analysera, kritiskt värdera och kunna referera till olika informationskällor,
- kunna tillämpa grundläggande digitala 3D-verktyg,
- kunna reflektera över sitt eget och andras behov av ytterligare kunskap.
Föreläsningar, seminarier, övningar, handledningar.
MODUL 1:
Utforska kontext (4,5hp)
Fokus på projektplanering, omvärldsanalys/marknadsanalys, intervju, fokusgrupp, observation, analys och dokumentation.
Examineras genom seminarium samt skriftlig inlämning och reflektion (lärandemål: 1,5,6 och 8).
3D-CAD:1 (4,5 hp)
Fokus på formuppbyggnad och Rapid-prototyping.
Examineras genom inlämningar (lärandemål 8).
MODUL 2:
Prototypa koncept (6hp)
Fokus på ergonomi, idé och skiss, identiteten och form, färg, prototypa.
Examineras genom muntlig redovisning samt inlämningar, skisser och fysiska modeller (lärandemål 3, 4, 6, 9)
Material och tillverkningsteknik, del 2 (4,5hp)
Fokus på konstruktion och materialval: konsekvenser för produktion, form/identitet, ekonomi.
Examineras genom Inlämning och seminarium (lärandemål 2 och 3).
MODUL 3:
Kommunicera projekt (4,5 hp)
Fokus på kommunikation av process,resultat, infografik,illustrationer och produktfoto.
Examineras genom muntlig redovisning samt inlämning (lärandemål 6).
Akademiskt förhållningssätt del 2 (3hp)
Fokus på övergripande orientering om designforskning, källor, databas, källkritik. Språk och struktur. Opponering på uppsats.
Examineras genom skriftlig, individuell inlämning (lärandemål 7 och 8)
3D-CAD: 2 (3 hp)
Ytmodellering och rendering
Examineras genom inlämning (Lärandemål 8)
- Rienecker, L. & Stray Jörgensen, P. (2014). Att skriva en bra uppsats. 3., omarb. uppl. Lund: Liber
- Förinstallerade tutorials, Solid Works
- Kurskompendium (ergonomi)
- Thompson, R. (2007). Manufacturing processes for design professionals, New York: Thames & Hudson
- Thompson, R. (2017). Materials Selection for Design Professionals, Thames & Hudson
- Kompendium (produktförståelse)
- Van Boeijen, A., Daalhuizen, J. & Zijlstra, J. (2014). Delft Design Guide. BIS Publishers B.V
- Wikberg Nilsson, Å., Törlind, P. & Ericson, Å. (2015). Design – process och metod. Lund: Studentlitteratur.
- Ehn, P. (2007). Design för alla? Under ytan: en antologi om designforskning, Raster förlag.
- Sanders, E. & Stappers, P. (2012). Convivial Toolbox, BIS Publishers B.V.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14)
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.