Grundnivå
För tillträde till kursen krävs att kursen OM111D ska vara godkänd.
HSOMA / Omvårdnad
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Nivå 31–60 hp. Kursen ingår i programmets tredje termin.
Kursen syftar till att studenten ska tillägna sig kunskap om sjuksköterskans ledarskap, ledarskapsteorier och modeller för ledarskap samt hur dessa påverkar omvårdnadsarbetet. I kursen behandlas hälso- och sjukvårdsorganisationen samt dess styrning och lagstiftning. Vidare omfattar kursen jämställdhetsa-spekter och gruppsykologi med inriktning mot sjuksköterskans professionella ansvar i att leda det pati-entnära omvårdnadsarbetet. Kursen omfattar även samverkan i team, kvalitetsutveckling och säker vård genom förbättringsarbete i relation till sjuksköterskans kompetens.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- beskriva sjuksköterskans ledarskap i omvårdnadsarbetet, ledarskapsteorier och modeller för ledar-skap samt hur dessa påverkar omvårdnadsarbetet,
- beskriva lagstiftning och styrning inom hälso- och sjukvårdsorganisationer och hur detta påverkar jämställdhet och sjuksköterskans yrkesutövning,
- beskriva och bearbeta teorier och modeller för gruppsykologi samt arbete i team, och
- identifiera, framställa och presentera ett förbättringsarbete för kvalitetsutveckling och säker vård inom hälso- och sjukvård kopplat till teamutveckling och sjuksköterskans kompetens.
För att uppnå lärandemål 1–4 genomförs föreläsningar, egna studier och obligatorisk grupphandledning i omvårdnad. För att uppnå lärandemål 2 genomförs även ett obligatoriskt seminarium med fokus på lag-stiftning. För att uppnå lärandemål 4 genomförs dessutom obligatoriskt deltagande i framställandet och presentationen av ett förbättringsarbete för kvalitetsutveckling i team.
Lärandemålen 1–4 examineras genom en individuell skriftlig tentamen omfattande 7,5 hp. Fokus för be-dömningen är på studentens förmåga att beskriva sjuksköterskans ledarskap i omvårdnadsarbetet, ledar-skapsteorier och modeller för ledarskap samt hur dessa påverkar omvårdnadsarbetet, vidare är fokus för bedömningen på studentens förmåga att beskriva lagstiftning och styrning inom hälso- och sjukvårdsor-ganisationer och hur detta påverkar jämställdhet och sjuksköterskans yrkesutövning samt att beskriva teorier och modeller för gruppsykologi och arbete i team. Vidare är fokus för bedömning på studentens förmåga att identifiera och presentera förbättringskunskap för kvalitetsutveckling inom omvårdnad. Betyget underkänd, godkänd eller väl godkänd ges utifrån fastställda bedömningskriterier som finns i studi-ehandledningen. Frånvaro från obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator och sker genom individuell inlämningsuppgift om inte ett nytt tillfälle för komplettering kan organiseras under ter-minstid.
För att uppnå betyget godkänd i kursen krävs att alla obligatoriska moment är genomförda och att indivi-duell skriftlig tentamen är godkänd. För att uppnå betyget väl godkänd i kursen krävs dessutom att indivi-duell skriftlig tentamen är väl godkänd.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.
Heise Löwgren C, (red) (senaste upplagen) Författningshandbok för personal inom hälso- och sjukvård. Stockholm: Liber AB. Valda delar. Cirka 50 sidor.
Hommel A, Andersson Å, (red) (2023) 2: a upplagan.
Kvalitetsutveckling inom omvårdnad: Sjuksköterskans professionella ansvar. Lund: Studentlitteratur. Cirka 47 av 191 sidor.
Lindell L, (2014) Omvårdnadshandledning - reflekterat erfarenhetsbaserat vetande. Pedagogisk rapport 2014:1. Hälsa och samhälle. Malmö högskola. 62 sidor.
Muntlin Å, Jangland E, (red) (2020) Fundamentals of Care: klinisk tillämpning av ett teoretiskt ramverk för omvårdnad. Lund: Studentlitteratur. Cirka 25 av 199 sidor.
Sahlqvist L, Härenstam K, (2024) Säker vård – systemperspektiv och praktik. Studentlitteratur: Lund. Cirka 50 av 328 sidor.
Sandström B, Nilsson L, (2025) Patientnära ledarskap – Sjuksköterskans ansvar. Studentlitteratur: Lund. Cirka 125 av 181 sidor.
Vetenskapliga artiklar och annan litteratur omfattande cirka 150 sidor som kompletterar kurslitteraturen kan tillkomma.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.