Förutbildning
Antagen till Naturvetenskapligt/tekniskt basår/bastermin.
Inget huvudområde
Kursen innehåller följande moment:
- Trigonometriska funktioner och ekvationer
- Fördjupning om funktioner
- Gränsvärden, fördjupning om derivata och integraler, differentialekvationer
- Komplexa tal
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten:
1. utveckla kunskaper om matematikens begrepp, teorier och arbetsmetoder samt förståelse av sambandet mellan dessa
2. kunna beskriva vardagliga och naturvetenskapliga situationer i matematisk form
3. visa förståelse för hur en matematisk form beskriver en vardaglig eller naturvetenskaplig situation
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten:
4. kunna använda kunskaper i matematik för att kommunicera samt för att granska och använda information
5. visa förmåga att identifiera, formulera och lösa problem
6. visa förmåga att ta del av matematiska resonemang samt återge enklare matematiska resonemang inom kända områden
7. visa förmåga att utan digitala hjälpmedel utföra beräkningar av matematiska problem och rita enklare grafer
8. visa förmåga att med digitala hjälpmedel utföra svårare beräkningar och visualisera grafisk
Värdering och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten:
9. kunna reflektera över och värdera valda strategier, metoder och resultat
Undervisningen sker genom föreläsningar, övningar i grupp samt självstudier.
För betyget Godkänd krävs:
- Godkänd tentamen.
Slutbetyget grundas på tentamen.
- Alfredsson med flera. Matematik 5000+ 4 , 1:a upplagans tredje tryckning (eller nyare) Natur & Kultur.
Alla studenter ges vid slutet av kursen möjlighet att kommentera kursen skriftligt. En sammanställning av resultatet med bemötande av kursansvarig diskuteras med studenter/kursrepresentanter under ett kursvärderingsmöte/programråd. Sammanställningen finns tillgänglig på områdets datornät.
Om en kurs inte längre ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.
Kursen kan ej ingå i examen.