Avancerad nivå
Godkänd HP705E Teaching and Learning in Higher Education: Thesis I och genomgången HP708E Högskolepedagogik: Forskningsöversikt inom högskolepedagogik
LAHPE / Högskolepedagogik
A2E / Avancerad nivå, innehåller examensarbete för masterexamen
A2E
Kursen syftar till att studenten ska utveckla sina kunskaper inom högskolepedagogikens praktiker och forskningsfält.
I kursen planerar och genomför studenten en undersökning utifrån aktuella och självständigt formulerade frågeställningar inom högskolepedagogisk forskning och praktik. Studenten väljer och motiverar ett utifrån vald problemställning lämpligt teoretiskt, metodiskt och forskningsetiskt angreppssätt, men också systematiskt kunna analysera och tolka insamlat datamaterial i enlighet med vetenskaplig praxis. Resultatet av studien sätts in i relevanta nationella och internationella sammanhang gällande kunskapsutveckling inom den valda högskolepedagogiska inriktningen. Studenten lägger fram sitt arbete vid ett seminarium och opponerar även på ett annat motsvarande arbete. Efter seminariet framställer studenten en poster på engelska, vilken innehåller undersökningens centrala delar. Postern utgör i sin tur underlag för en tänkt presentation av studien i ett internationellt sammanhang.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- självständigt och kritiskt avgränsa och formulera en vetenskaplig problemställning med relevans för högskolepedagogisk forskning eller praktik
- sammanställa en översikt av nationell och internationell forskning av relevans för vald forskningsfråga samt kritiskt positionera sin studie i relation till denna
- välja ut och motivera lämpligt teoretiskt och metodiskt angreppssätt med redovisade forskningsetiska överväganden i relation till vald problemställning
- utifrån valt teoretiskt perspektiv kritiskt och systematiskt analysera, tolka och dra slutsatser av undersökningen
- argumentera för arbetets betydelse för framtida forskning och praktisk tillämpning i såväl nationella som internationella sammanhang med relevans för det högskolepedagogiska huvudområdet
- presentera sitt arbete i form av en vetenskaplig text
- kommunicera och försvara sitt arbete samt opponera på ett annat arbete
- presentera sitt arbete för en tänkt internationell publik.
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av handledningsträffar, enskilt såväl som i grupp samt seminarier. Arbetsformerna utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter och handledare. Arbetet under kursen bedrivs i huvudsak självständigt med stöd av handledare.
Kursen examineras genom ett självständigt skriftligt arbete och opposition på ett annat självständigt arbete. Det självständiga arbetet ska examinera lärandemålen 1-6. På ett seminarium examineras lärandemålen 7-8.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Alternativa bedömningsformer kan förekomma i samråd med examinator.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Cohen, Louis; Manion, Lawrence & Morrisson, Keith (2011). Research methods in education. (7th edition). London: Routledge Falmer. (784 s.)
Bailey, Stephen (2014). Academic writing: A handbook for international students. Routledge. (282 p.)
Redman, Peter, & Maples, Wendy (2017). Good essay writing: a social sciences guide. Sage. (200 p.)
Oliver, Paul 2010). The student's guide to research ethics. McGraw-Hill Education (UK). (190 p.)
Egen litteratur väljs utifrån studentens pedagogiska inriktning i samråd med handledare.
Utöver detta kan ytterligare litteratur tillkomma
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.