Grundnivå
Montessoripedagogik I och II.
Inget huvudområde
G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Inget huvudområde
Kursens syftar till att studenten ska utveckla fördjupade kunskaper, insikter och färdigheter i montessoripedagogik samt fördjupad kompetens att tillämpa montessoripedagogik i undervisningen. Vidare syftar kursen till att studenten ska utveckla en fördjupad förmåga att analysera den egna lärarrollen.
Kursen behandlar montessoripedagogikens mål, filosofi och metodik. Läroplanen analyseras som utgångspunkt för tillämpning av montessoripedagogik i undervisningen. Kursen fördjupar och analyserar lärarens uppdrag i montessoripedagogiken i ett nutida perspektiv genom aktuell forskning. Fördjupade praktiskmetodiska tillämpningar genomförs av montessorimaterialet i språk, matematik samt i kulturämnen enligt montessoripedagogiken.
Observationsmetoder samt tillverkning och utveckling av eget material tillämpas.
Vidare behandlar kursen forskningsmetodikens grunder. En skriftlig kritisk granskning av montessoripedagogik i praktiken genomförs i form av ett utvecklingsarbete.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- analysera sin egen lärarroll i den egna verksamheten utifrån en vald observationsteknik
- redogöra för montessoripedagogikens mål, filosofi och metodik
- analysera och reflektera kring lärarens uppdrag enligt montessoripedagogiken i förhållande till aktuell forskning
- omsätta montessoripedagogiken i en pedagogisk verksamhet samt använda montessoripedagogikens material i undervisningen
- genomföra en kritisk granskning på vetenskaplig grund av montessoripedagogik i praktiken.
Kursen genomförs som nätbaserad distansundervisning och sex campusförlagda dagar. Kursen innehåller varierande arbetsformer, vilka utgörs av föreläsningar, demonstrationer, materialhantering, auskultationer, litteraturstudier, handledning och utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter och lärarutbildare inom universitet. Användning av lärplattformen Canvas tillämpas.
De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kursstarten.
Kursen examineras på fem sätt:
- Skriftlig analys. Lärandemål 1.
- Praktiskt material och skriftlig presentation, språk. Lärandemål 4.
- Praktiskt material och skriftlig presentation, matematik. Lärandemål 4.
- Praktiskt material och skriftlig presentation, kulturämnen. Lärandemål 4.
- Skriftligt arbete. Lärandemål 2, 3, 5.
Litteratur och övriga läromedel
Bjørndal, Cato R.P. (2018). Det värderande ögat- Observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning. Stockholm: Liber. (s.192)
Cronquist, Bodil (2020). Språket 2 Ordklasser & satsanalys Handledning i montessorimaterial. Lund: Bloms tryckeri. (s.160)
Cronquist, Bodil (2020). Matematik III. Lund: Bloms tryckeri. (s.96)
Gynther, Per (2016). Möjligheter och begränsningar: Om lärares arbete med montessoripedagogiken i praktiken. Diss. Stockholm: Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet. (s.215) Tillgänglig via internet.
Malm, Birgitte (2006). Reflektioner kring lärares liv och verksamhet. Montessorilärares yrkesberättelser. Diss. Lund: Studentlitteratur. (s.194)
Montessori, Maria (1994). From Childhood to Adolescence. The Clio Montessori series. Oxford England: Clio Press. (s.108)
Montessori, Maria (2012[1917]). Spontaneous activity in education. Memphis: General books (s. 310). Tillgänglig via internet.
Montessori, Maria (1989). To Educate the Human Potential. Oxford England: Clio Press. (s.125)
Montessori, Maria (1989). The Child, Society and the World. Oxford England: Clio Press. (s.126)
Montessori, Maria (1998). Utbildning och fred. Jönköping: Seminarium Förlag AB. (s.120)
Montessori, Mario (1998). Att bli en människa Utbildning för en ny värld. Jönköping: Seminarium Förlag AB. (s.160)
Patel, Runa (2019). Forskningsmetodikens grunder. Lund: Studentlitteratur. (s.184)
Stoll Lillard, Angeline (2017). The Science behind the Genius. Oxford: University Press. (s.496)
Skolverket (2018). Läroplan för förskolan, Lpfö 18. (s.20). Tillgänglig via internet.
Skolverket (2011, reviderad 2018). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. (s.299)
Trost, Jan (2013). Att vara opponent. Lund: Studentlitteratur. (s.66)
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.