Kursplan hösten 2014
Kursplan hösten 2014
Benämning
Svenska som andraspråk och lärande: Andraspråkselevers möte med ett ämnesspecifikt språk
Engelsk benämning
The Study of Swedish as L2 and Education: L2 Students and Subject-Specific Language
Kurskod
AS221C
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2013-08-27
Gäller från
2013-09-02
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: AS205C Svenska som andraspråk och lärande: Språkstruktur, andraspråksutveckling och läs-och skrivutveckling (genomgången) eller LL204C Globala utmaningar i en ämneskontext (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska fördjupa sin förmåga att analysera olika typer av texter med avseende på funktion, mönster och språkliga drag samt sina kunskaper om genrebaserad undervisning. Vidare syftar kursen till att studenterna ska utveckla sin förmåga att utforma ett klassrumsarbete som stödjer andraspråkselever i deras utveckling av ett ämnesspecifikt språk samt fördjupa sina insikter om sin framtida roll i ett lärarlag.
Innehåll
Kursen tar sin utgångspunkt i den genrepedagogik som under de senaste decennierna utvecklats i samarbete mellan forskare och lärare i Australien och som, när det gäller synen på språk och språkutveckling, har sina teoretiska rötter i Michael Hallidays systemisk-funktionella lingvistik.
Under delkursen synliggörs inledningsvis, genom litteraturstudier, föreläsningar och diskussion kring praktikgrundad erfarenhet, de krav som det ämnesspecifika språket i olika skolämnen ställer på eleverna och vad dessa krav kan innebära i ett andraspråksperspektiv. Därefter arbetar studenterna med att tillägna sig genrepedagogiska analysverktyg och utveckla sin förmåga att använda dessa i analys av olika typer av texter. Denna del av studierna tar sin utgångspunkt i litteratur och föreläsningar, men kunskapsutvecklingen sker även under seminarier där studenterna självständigt och med stöd i varandras kompetens genomför genrebaserad analys av olika typer av texter. Den språk- och kunskapsutvecklande potentialen i genrebaserad undervisning analyseras och diskuteras samtidigt som denna undervisning problematiseras utifrån föreställningar om genrer som stabila uttrycksformer.
Utifrån sin samlade kunskap om vad mötet med ett ämnesspecifikt språk kan innebära för andraspråkselever utarbetar studenterna förslag till undervisning som syftar till utveckling av elevernas förmåga att tolka och producera olika typer av ämnesspecifika texter.
Arbetet under delkursen relateras kontinuerligt till studenternas framtida yrkesverksamhet. En central fråga i detta sammanhang är vad det kan innebära att i en flerspråkig skolmiljö vara en av få lärare med kompetens i frågor som rör andraspråksutveckling.
Inom kursen ges studenterna möjlighet att bearbeta och fördjupa sina erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- utifrån ett andraspråksperspektiv beskriva och analysera de krav som det ämnesspecifika språket i olika skolämnen kan ställa på eleverna
- redogöra för genrepedagogikens framväxt och tillämpning i ett internationellt perspektiv samt granska den teoretiska bas som genrepedagogiken vilar på
- använda sig av centrala genrepedagogiska begrepp i en djupgående analys av funktion, mönster och språkliga drag i olika typer av texter samt med utgångspunkt i denna analys diskutera och problematisera valet av läromedelstexter i flerspråkiga lärandemiljöer
- granska och diskutera genrebaserad undervisning som verktyg för språk- och kunskapsutveckling och härvid problematisera genrebegreppet samt föreställningar om genrer som stabila uttrycksformer
- utarbeta förslag till en undervisning som syftar till utveckling av elevernas förmåga att tolka och producera kognitivt komplexa, ämnesspecifika texter i skolans olika ämnen
- i reflektion över sin framtida pedagogiska verksamhet ta ställning till hur den egna kompetensen i frågor om andraspråksutveckling kan ställas till förfogande för kunskapsutveckling inom ett lärarlag
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av seminarier, föreläsningar, självstudier och arbete i kollaborativa grupper. Arbetsformerna utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter och lärarutbildare inom högskola och partnerområde.
Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv.
Bedömningsformer
Examinationen består av tre delar. Den första delen utgörs av en individuell, skriftlig tentamen där studenten gör en djupgående analys av funktion, mönster och språkliga drag i några läromedelstexter avsedda för andra skolämnen än svenska och svenska som andraspråk. Analysen följs upp i en klargörande text vars tänkta mottagare är lärare i klasser där läromedelstexterna kan komma att användas. I den klargörande texten utreder studenten dels vilka förtjänster de analyserade läromedelstexterna har i ett andraspråksperspektiv, dels vilka språkliga svårigheter de kan tänkas leda till för andraspråkselever.
Den andra delen av examinationen är individuell och består i att studenten författar en artikel avsedd att publiceras i en facktidskrift. I denna artikel beskrivs och analyseras ur ett andraspråksperspektiv de krav som det ämnesspecifika språket i olika skolämnen ställer på eleverna. Vidare redogör studenten kortfattat för genrepedagogikens framväxt och tillämpning i ett internationellt perspektiv och granskar kritiskt den teoretiska bas som genrepedagogiken vilar på. Avslutningsvis granskas och analyseras genrebaserad undervisning som verktyg för språk- och kunskapsutveckling samtidigt som föreställningar om genrer som stabila uttrycksformer problematiseras.
Den tredje delen av examinationen genomförs gruppvis. Den består i att studenten, inom ramen för ett lagarbete, planerar ett klassrumsarbete som syftar till utveckling av elevernas förmåga att tolka och producera ämnesspecifika texter. Förslaget presenteras under ett seminarium. Under seminariet reflekterar studenten också över sin framtida pedagogiska verksamhet och tar ställning till hur den egna kompetensen i frågor om andraspråksutveckling kan tillvaratas inom ramen för ett lärarlag.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Axelsson, Monica; Olofsson, Mikael; Philipsson, Anders; Rosander, Carin och Sellgren, Mariana (2006), Ämne och språk – språkliga dimensioner i ämnesundervisningen. Rinkeby språkforskningsinstitut. Stockholms stads kompetensfond (145 s)
Edling, Agnes (2004), Abstraktion kan spränga gränser. I: Språkvård 3/04 (s 27-32), (6 s)
af Geijerstam, Åsa (2010), Om skrivande i naturorienterande ämnen. I: Olofsson, Mikael, red. Symposium 2009. Genrer och funktionellt språk i teori och praktik. Nationellt centrum för svenska som andraspråk. Stockholms universitets förlag (12 s)
Gibbons, Pauline (2010), Lyft språket, lyft tänkandet. Språk och lärande. Stockholm: Hallgren och Fallgren (246 s)
Golden, Anne (2007), Minoritetselever og ordforrådet i lærebøker. I: Lindberg, Inger och Sandwall, Karin, red. Språket och kunskapen – att lära på sitt andraspråk i skola och högskola. Rapport från nordisk konferens 7– 8 oktober 2005 i Göteborg. ROSA. 7 Institutet för svenska som andraspråk, Göteborgs universitet (14 s)
http://gupea.ub.gu.se/handle/2077/20797
Hedeboe, Bodil och Polias, John (2008), Genrebyrån: en språkpedagogisk funktionell grammatik i kontext. Hallgren och Fallgren (300 s)
Holmberg, Per (2010), Text, språk och lärande. Introduktion till genrepedagogik. I: Olofsson, Mikael, red. Symposium 2009. Genrer och funktionellt språk i teori och praktik. Nationellt centrum för svenska som andraspråk. Stockholms universitets förlag (15 s)
Hägerfelth, Gun (2011), Språkarbete i alla ämnen. Stockholm: Liber (131 s)
Johansson, Britt & Sandell Ring Anniqa (2010),Låt språket bära – språk och kunskapsutveckling i skolans alla ämnen. I: Olofsson, Mikael, red. Symposium 2009. Genrer och funktionellt språk i teori och praktik. Nationellt centrum för svenska som andraspråk. Stockholms universitets förlag (20 s)
Kuyumcu, Eija (2010), Bedömning av elevtexter i ett genrepedagogiskt perspektiv. I: Olofsson, Mikael, red. Symposium 2009. Genrer och funktionellt språk i teori och praktik. Nationellt centrum för svenska som andraspråk. Stockholms universitets förlag (24 s)
Kuyumcu, Eija (2013), Genrepedagogik som verktyg i språk- och kunskapsutvecklande undervisning och lärande. I: Hyltenstam, Kenneth och Lindberg, Inger (red.) Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle. Andra upplagan. Lund: Studentlitteratur. (s 613-636) (24 s)
Liberg, Caroline (2010), Genrepedagogik i ett didaktiskt perspektiv. I: Olofsson, Mikael, red. Symposium 2009. Genrer och funktionellt språk i teori och praktik. Nationellt centrum för svenska som andraspråk. Stockholms universitets förlag (15 s)
Magnusson, U. 2009. Systemisk-funktionell lingvistik och andraspråksforskning – skriftspråksutveckling i två forskningstraditioner. Nordand. Nordisk tidskrift för andraspråksforskning 4 (1/2009), s. 67–94. (28 s)
Magnusson, Ulrika (2010), Grammatisk metafor i läromedelstexter I: Olofsson, Mikael, red. Symposium 2009. Genrer och funktionellt språk i teori och praktik. Nationellt centrum för svenska som andraspråk. Stockholms universitets förlag (9 s)
Magnusson, Ulrika (2013), Skrivande på ett andraspråk. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.) Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle. Andra upplagan. Lund: Studentlitteratur (641-665) (25 s)
Nygård Larsson, Pia (2011), Biologiämnets texter. Text, språk och lärande i en språkligt heterogen gymnasieklass. Doktorsavhandling. Malmö högskola (i urval, ca 70 s)
Nygård Larsson, Pia (2013), Text, språk och lärande i naturvetenskap. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.) Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle. Andra upplagan. Lund: Studentlitteratur (587-609) (23 s)
Olofsson, Michael (2010), Genrepedagogik med lärare i gymnasieskolan och vuxenutbildningen I: Olofsson, Michael, red. Symposium 2009. Genrer och funktionellt språk i teori och praktik. Nationellt centrum för svenska som andraspråk. Stockholms universitets förlag (23 s)
Rose, David & Martin J.R., (2013) Skriva, Läsa, lära. Stockholm: Hallgren & Fallgren (370 s)
Schleppegrell, Mary J. (2010), Functional grammar in the classroom. I: Olofsson, Michael, red. Symposium 2009. Genrer och funktionellt språk i teori och praktik. Nationellt centrum för svenska som andraspråk. Stockholms universitets förlag (18 s)
Sundberg, Gunlög (2010), Språkbeskrivningar i ett andraspråksperspektiv – språket sett som regel eller som resurs? I: Olofsson, Mikael, red. Symposium 2009. Genrer och funktionellt språk i teori och praktik. Nationellt centrum för svenska som andraspråk. Stockholms universitets förlag (12 s)
Kursplaner i svenska som andraspråk
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.