Kursplan hösten 2021
Kursplan hösten 2021
Benämning
Akademisk introduktionstermin
Engelsk benämning
Academic Studies: Introductory Semester
Kurskod
AK106F
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Fastställandedatum
2020-11-24
Gäller från
2021-01-18
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Syfte
Kursens övergripande syfte är att studenten ska introduceras till akademiska studier. Kursen syftar till att studenten ska utveckla grundläggande akademiska kunskaper och förmågor som förberedelse för fortsatta högskolestudier. Därigenom kan studenten öka sina förutsättningar att genomföra fortsatta högskolestudier på ett bra sätt.
Innehåll
Delkurser
Introduktion till högskolestudier, 15 hp
Delkursens innehåll
Delkursen består av fem moment: ”Bildning och utbildning”; ”Studieteknik”; ”Muntlig framställning”; ”Lässtrategier och textkunskap”; ”Undersökning av vald utbildning”.
”Bildning och utbildning” förbereder för delkursen ”Idéhistoria och kunskapssyn” och behandlar perspektiv på bildning, utbildning och kunskap. ”Studieteknik” tar upp olika strategier och verktyg för lärande. ”Muntlig framställning” innebär att studenten övar sin förmåga att i ett akademiskt sammanhang planera och framföra en muntlig uppgift inför grupp. ”Lässtrategier och textkunskap” behandlar metoder för att läsa och förstå olika typer av texter som förekommer i högre studier. ”Undersökning av vald utbildning” innebär att studenten på egen hand undersöker en vald utbildning och därefter presenterar resultatet av undersökningen såväl skriftligt som muntligt.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
- reflektera över perspektiv på bildning, utbildning och kunskap
- reflektera över egen studieteknik
- genomföra muntliga framställningar så att de till form, innehåll och framförande fungerar i ett akademiskt sammanhang
- identifiera olika texttyper som vanligtvis förekommer i högre studier och tillämpa effektiva lässtrategier vid läsningen av dessa
- genomföra och sammanställa en mindre undersökning i en skriftlig rapport, vilken följer grundläggande normer för akademiskt skrivande.
Delkursens arbetsformer
Arbetsformer Arbetsformerna är föreläsningar, seminarier, workshoppar, grupparbeten samt självstudier.
Delkursens bedömningsformer
Prov 1 (2101): Loggskrivning (Log Writing), 2,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 1.
Prov 2 (2102): Hemtentamen (Take-home Examination), 3 hp. I detta prov examineras lärandemål 2.
Prov 3 (2103): Muntlig framställning (Oral Presentation), 2,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 3.
Prov 4 (2104): Journalskrivande (Journal Writing), 3,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 4.
Prov 5 (2105): Muntlig och skriftlig presentation (Oral and Written Presentation), 3,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 3 och 5.
Betygskala i samtliga prov i delkurs 1 är U / G.
För delkursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Akademiskt skrivande, 7.5 hp
Delkursens innehåll
Delkursen behandlar olika generella kännetecken på vetenskapliga texter, till exempel sådant som handlar om struktur, stil och referenser. Olika kännetecken presenteras och diskuteras, varefter studenten applicerar dessa i sina egna texter. Ett viktigt fokus i delkursen är att arbeta med skrivandet utifrån ett processorienterat perspektiv. Som en del av detta ingår responsgivning på medstudenternas texter.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
- framställa akademiskt inriktade texter vad gäller struktur, språk och stil
- tillämpa en modell för responsgivning för att ge konstruktiv feedback på kurskamraternas texter
- reflektera över egna skrivandet för att komma fram till hur detta kan vidareutvecklas
Delkursens arbetsformer
Arbetsformerna är föreläsningar, seminarier, workshoppar, grupparbeten, skriftlig färdighetsträning inkl. kamratgranskning samt självstudier.
Delkursens bedömningsformer
Prov 1 (2106): Portfolio (Portfolio), 2,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 1 och 3.
Prov 2 (2107): Skriftlig examinationsuppgift (Written assignment), 5 hp. I detta prov examineras lärandemål 1 och 2.
Betygskala i samtliga prov i delkurs 2 är U / G / VG.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Idéhistoria och kunskapssyn, 7.5 hp
Delkursens innehåll
Delkursen behandlar grunderna för vetenskapligt tänkande och vetenskapligt förhållningssätt, och bygger vidare på momentet ”Bildning och utbildning” i delkurs 1. Bland det som tas upp och diskuteras är vad vetenskap innebär och vilka vetenskapens byggstenar är. Dessutom belyses relationen vetenskap/historia.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
- redogöra för grundläggande vetenskapsteori
- reflektera över de övergripande dragen i den moderna vetenskapens framväxt
- förhålla sig till olika synsätt på kunskap.
Delkursens arbetsformer
Arbetsformerna är föreläsningar, seminarier, grupparbeten, studentpresentationer samt självstudier.
Delkursens bedömningsformer
Prov 1 (2108): Muntlig presentation (Oral presentation), 3,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 1–3.
Prov 2 (2109): Salstentamen (Sit-down Examination), 4 hp. I detta prov examineras lärandemål 1–3.
Betygskala i samtliga prov i delkurs 3 är U / G / VG.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Introduktion till högskolestudier, 15 hp
Blomström, Vendela & Wennerberg, Jeanna (2015) Akademiskt läsande och skrivande. Lund: Studentlitteratur. (65 sidor)
Liljeqvist, Björn (2019). Plugga smartare – Handbok i modern studieteknik. Lund: Studentlitteratur. (268 sidor)
Det tillkommer kompletterande material, dels material som delas ut i samband med undervisningen (max 250 sidor), dels material/litteratur, varav ett skönlitterärt verk, som väljs individuellt av studenterna i samråd med läraren (max 400 sidor).
Akademiskt skrivande, 7.5 hp
Ask, Sofia (2011). Hållbara texter. Uppl. 2. Stockholm: Liber. (96 sidor)
Blomström, Vendela & Wennerberg, Jeanna (2015). Akademiskt läsande och skrivande. Lund: Studentlitteratur. (95 sidor)
SAOL. Svenska Akademiens ordlista över svenska språket (2015). Uppl. 14. Stockholm: Norstedts (finns som app).
Språkrådet (2017). Svenska skrivregler. Uppl. 4. Stockholm: Liber AB.
Svensk ordbok utgiven av Svenska Akademien (2009). Stockholm: Norstedts. (finns som app)
Kompletterande material tillkommer, dock max 300 sidor.
Idéhistoria och kunskapssyn, 7.5 hp
Kristensson Uggla, Bengt (2019). En strävan efter sanning - Vetenskapens teori och praktik. Lund: Studentlitteratur. (424 sidor)
Lennerhed, Lena (red.) (2006). Från Sapfo till cyborg: idéer om kön och sexualitet i historien. Möklinta: Gidlunds förlag. (240 sidor)
Kompletterande material tillkommer, dock max 200 sidor.
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övrigt
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på samtliga prov i delkurserna ”Akademiskt skrivande” och ”Idéhistoria och kunskapssyn”.