Kursplan våren 2022
Kursplan våren 2022
Benämning
Akademisk text - RASK
Engelsk benämning
Academic Text - RASK
Kurskod
AK104F
Omfattning
4 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2018-08-27
Gäller från
2022-06-01
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Syfte
Kursens syfte är att öka studentens förmåga att identifiera och förstå den akademiska textens utmärkande drag, med tyngdpunkt på innehåll, form och verkan, hur olika texter disponeras och fomuleras och i vilket ändamål.
Innehåll
Kursen tar upp frågor kring att läsa och bekanta sig med olika texter från olika akademiska discipliner. Betoningen ligger på förståelsen för texternas syfte, form och funktion.
Lärandemål
Efter genomgången kurs förväntas studenten:
- ha förståelse för olika akademiska texters innehåll, form och verkan
- ha förmåga att resonera om och identifiera olika typer av akademiska texter och dispositionsprinciper, t.ex. beskrivande, utredande, argumenterande och diskuterande texter
- ha förmåga att utifrån en texts innehåll, form och verkan välja ut relevant information
- ha förståelse för vikten av språklig precision och referenshantering.
Arbetsformer
Arbetsformerna är föreläsningar, självstudier och diskussionsseminarier där studenten utvecklar färdigheter i att förstå och reflektera över texternas innehåll, syfte och mål.
Bedömningsformer
Studentens prestationer bedöms i en individuell skriftlig hemtenta. För att erhålla betyget Godkänd på ett kursmoment krävs att studenten har fullgjort uppgiften.
Det ges minst två omtentamenstillfällen för studenter som inte slutfört tentamen med godkänt resultat vid ordinarie tentamensperiod. Omtentamen ges i samma examinationsform som vid det ordinarie examinationstillfället.
Kurslitteratur
Ask, Sofia (2005) Akademisk skriftspråkskompetens i praktiken. Studenter möter universitetets textvärldar (s. 93-115) i Lindgren, Maria (red.) Den skrivande studenten. Idéer, erfarenheter och forskning från Textverkstaden vid Växjö universitet. Rapporter från Växjö universitet. Humaniora Nr 15 2005. (18 sidor)
Lindstedt, Inger (2002) Textens hantverk. Om retorik och skrivande. Studentlitteratur. Lund. (146 sidor)
Utöver litteraturlistan kommer ca 200 sidor att tillkomma.
Kursvärdering
Alla studenter ges möjlighet att vid slutet av kursen ge skriftliga eller muntliga kommenterar.