Kursplan våren 2024
        
    
        Kursplan våren 2024
    
    Benämning
            Studieteknik - RASK
        Engelsk benämning
            Study Skills - RASK
        Kurskod
            AK103F
        Omfattning
            3 hp
        Betygsskala
            UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
        Undervisningsspråk
            Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
        Beslutande instans
            Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
        Fastställandedatum
            2023-04-26
        Gäller från
            2024-01-15
        Behörighetskrav
            Grundläggande behörighet
Utbildningsnivå
    Grundnivå
        
        Inget huvudområde.
            Fördjupningsnivå
            G1N  
        Innehåll
        Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper och färdigheter för att förstå, analysera, planera och implementera studietekniker. Målet är att studenten med hjälp av insikter i lärandeprocesser ska kunna utforma en studieteknik för att effektivisera sina egna akademiska studier.
Kursen innehåller moment som tar upp effektiv tidsanvändning, lässtrategier, hur man kan arbeta med stora textmängder och hur man kan sortera och strukturera information under en lärprocess.
Lärandemål
        Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. beskriva olika sätt att planera och genomföra sina studier och motivera valda strategier
2. reflektera över sin personliga studieteknik och förmåga att lära i en akademisk kontext
Arbetsformer
        Föreläsningar, diskussioner och självstudier.
Bedömningsformer
        Kursens samtliga mål examineras genom en skriftlig hemtentamen.
Kurslitteratur
            Liljeqvist, Björn (2019). Plugga smartare, Lund: Studentlitteratur. (268 sidor)
eller
Bergman, Marina (2022). Att studera på högskolan -
studieteknik och motivation på vägen, Lund: Studentlitteratur. (248 sidor)
Utöver detta tillkommer kompletterande artiklar och föreläsningsmaterial omfattande ca 50 sidor som tillhandahålles digitalt av kursansvarig.
Kursvärdering
        Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
        Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
        Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.