Grundnivå
För tillträde till kursen krävs avklarade kurser om minst 60 hp från kandidatprogrammet Fastighetsförmedling (eller Fastighetsföretagande), eller motsvarande.
Inget huvudområde
Kursen ingår inte i något huvudområde. Ingår i examensfordringarna för kandidatexamen i Fastighetsvetenskap med inriktning mot fastighetsförmedling
Marknaden förändras ständigt och det ligger på företag och enskilda fastighetsmäklare att kunna möta marknaden med ett attraktivt marknadserbjudande och effektiv marknadsföring. Syftet med kursen är därmed att studenten utvecklar ett kundorienterat synsätt och förståelse för hur marknadsföring kan bidra till samskapande av värde. Studenten ska utveckla kunskaper om marknadsföringsstrategiska analyser som ett verktyg för strategiska val viktiga för kundorienterat synsätt och verksamheters överlevnad. Kursen behandlar såväl marknadsföring av fastighetsmäklarens tjänster som enskilda objekt.
I kursen behandlas begrepp och modeller inom marknadsföring ur olika marknadsrelevanta perspektiv, och ur såväl nationellt som globalt perspektiv, med särskilt fokus på tjänsteorganisationer och hållbarhet inom fastighetsförmedling. Centrala begrepp som diskuteras och behandlas är omvärldsanalys, marknadsföringsstrategi, marknadskommunikation, innovation och digitalisering, varumärkesstrategi, värdeskapande, kundrelationer och hållbarhet.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- förklara centrala teoretiska begrepp och modeller inom marknadsföring och hur olika delar i marknadsföringen är relaterade till varandra
- visa förståelse för hur strategi integrerar marknadsföring inklusive digitaliseringens roll för marknadsföringsstrategi
- identifiera moment som är viktiga i ett företags värdeskapande
- använda och problematisera teoretiska begrepp och modeller i syfte att förstå hur marknadsföring tillämpas inom fastighetsförmedling
- diskutera olika synsätt på marknadsföring och konsekvenser av val och implementering av olika marknadsföringsstrategier
- visa ett kritiskt reflekterande förhållningssätt till kursens teoretiska fält, samt visa akademiskt förhållningssätt och akademisk färdighet
- identifiera utmaningar relaterade till hållbarhet, socialt ansvar och etiska frågor i samband med marknadsföring.
Föreläsningar och seminarier
Seminarier med tillhörande inlämningsuppgifter (2,5hp), examineras individuellt och i grupp (UG) (Lärandemål 2, 4, 5, 6, 7)
Individuell examination (5 hp) (A-E, U) (Lärandemål 1, 2, 3, 4, 6)
För godkänt betyg på kursen krävs betyget godkänt (E) respektive godkänt (G) för seminarierna.
Kursbetyget avgörs av betyget på den individuella examinationen.
- Baines, P., Whitehouse, S., Rosengren, S., & Antonetti, P. (senaste upplagan). Fundamentals of Marketing. Oxford University Press, Oxford.
- Guyader, H., Ottosson, M., & Parment, A. (senaste upplagan). Marketing & Sustainability. Why and how sustainability is changing current marketing practices. Studentlitteratur AB, Lund.
Vetenskapliga artiklar tillkommer (tillhandahålles elektroniskt).
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.