Grundnivå
Peace and Conflict Studies I (30 hp) samt Peace and Conflict Studies II (30 hp)
Kursen ingår i huvudområdet Freds- och konfliktstudier på nivå 61-90 hp och kan ingå i en generell examen med huvudområdet Freds- och konfliktvetenskap.
Kursens syfte är att studenterna ska utveckla fördjupad och avancerad kunskap och färdigheter i freds-och utvecklingsforskning. Studenterna kommer att ytterligare utveckla sin förmåga att identifiera och kritiskt analysera nyckelproblem och frågeställningar inom freds-och konfliktvetenskapen. Detta görs i huvudsak genom författandet av en kandidatuppsats.
Kursen består utav två delkurser:
1. Från teori till forskningsresultat I freds-och konfliktvetenskap (15hp)
Den första delkursen ger en översikt gällande forskningsprocessen inom freds-och konfliktvetenskapen och är en fortsättning och fördjupning av att lära studenterna teori och metod. Delkursen adresserar forskningsmetodik och epistemologi och inkluderar praktiska övningar och diskussioner rörande forskningsetik.
2. Kandidatuppsats (15hp)
Kursens andra delkurs består av författandet av en självständig uppsats samt en kritisk utvärdering av en annan students uppsats och ett försvar av ens egna uppsats. Uppsatsens ämne väljs i samråd med ansvarig handledare. Uppsatsen skrivs i nära samråd med en handledare.
Kursen består av två delkurser med följande lärarandemål:
1. Från teori till forskningsresultat I freds-och konfliktvetenskapen (15 hp)
Efter avslutad delkurs kommer studenten att ha
1. en djupare och bredare förståelse av metoder och metodologi med relevans för freds-och konfliktvetenskapen;
2. en djupare och bredare förståelse för forskningsprocessen, samt en djupare förståelse för hur valet av forskningsfråga, metod och empiriska data påverkar forskningsresultaten;
3. en djupare förmåga att tillgodogöra sig och kritiskt evaluera metodologiska aspekter av en akademisk text;
4. en djupare förmåga att tillämpa metoder i praktiken.
2. Kandidatuppsats (15hp)
Efter avslutad delkurs kommer studenten att ha
- En djupare och förmåga att självständigt utföra och slutföra en akademisk uppsats med relevans för freds- och konfliktvetenskapen
- ha en förmåga att slutföra uppsatsarbetet inom givna tidsramar
- ha en förmåga att organisera en akademisk text och en förmåga att hantera formalia samt bemästra ett akademiskt språk
- ha en djupare förmåga att självständigt analysera och anta en kritisk position gentemot forskningsutvecklingen inom freds-och konfliktvetenskapen
- ha en djupare förmåga att presentera, kritiskt analysera samt försvara ett självständigt arbete på kandidatnivå inom freds-och utveklingsforkningen
Kursen utgör heltidsstudier. I huvudsak utgörs studierna av självständigt arbete. Studenterna är ansvariga för att läsa kurslitteraturen och komma förberedda till undervisningen. Studenterna förväntas att dela in sig i studiegrupper/läsgrupper. Studenter som inte lämnat in en godkänd uppsats kan inte förvänta sig ytterligare handledning. Lärandeaktiviteterna under den första delkursen utgörs i huvudsak av seminarier och föreläsningar. Uppsatskursens lärandeaktivitet utgörs i huvudsak av handledning, seminarier och föreläsningar.
1.Från teori till forskningsresultat I freds-och konfliktvetenskap (15hp)
Lärandemål 1 och 2 examineras med en formell examination (4hp). Lärandemål 1-4 examineras med sex uppgifter (1hp per uppgift, enbart betyg godkänt eller icke godkänt ges. Lärandemål 1-4 examineras även med en hemtentamen (5hp).
2. Kandidatuppsats (15hp)
Lärandemål 1 och 4 examineras med författandet av en uppsats (12.5hp). Lärandemål 5 examineras med en kritisk utvärdering av en annan students uppsats samt ett försvar av den egna uppsatsen (3hp).
För att få ett godkänt betyg på kursen krävs betyget godkänt på alla kursens examinationer.
- Bacchi, C. and S. Goodwin (2016). Poststructural Policy Analysis. A guide to Practice. Palgrave Macmillan. (selected chapters)
- Chambliss, D. F. and R. K. Schutt (2018) Making Sense of the Social World: Methods of Investigation (6th edition). Los Angeles: Sage.
- Creswell, J. W. 2009. Research Design, Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches (3rd edition). Sage Publications.
- Nealon, J. and S. S. Giroux (2011) The Theory Toolbox. Critical Concepts for the Humanities, Arts, & Social Sciences (2nd edition), Rowman & Littlefield Publishers
- Neuendorf, K. A. (2017) The Content Analysis Guidebook. Sage Publications, Inc. (selected chapters)
Ytterligare litteratur tillkommer.
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.