Kursplan
Kursplan våren 2026
Benämning
Engelsk benämning
Kurskod
Omfattning
Betygsskala
Undervisningsspråk
Beslutande instans
Gäller från
Inrättandedatum
Fastställandedatum
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Behörighetskrav
Sjuksköterskeexamen omfattande 180 hp, vilket inkluderar ett självständigt arbete om 15 hp. Yrkesverksam som sjuksköterska med svensk legitimation motsvarande ett års tjänstgöring samt genomgången kurs, d.v.s. närvaro vid obligatoriska moment i kurs: SM714A Forskningsmetodik, 7,5 hp eller motsvarande.
Huvudområde
HSOMA / Omvårdnad
Fördjupningsnivå
A1N / Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Ingår i specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning medicinsk vård 60 hp och erbjuds i termin 2.
Innehåll
Kursen syftar till att studenten ska utveckla fördjupade kunskaper inom omvårdnad vid medicinska tillstånd. Kursen syftar också till att studenten självständigt ska genomföra ett examensarbete baserat på forskningsprocessens alla delar. Vidare ska examensarbetet reflektera studentens förmåga och färdighet i att kunna beskriva samband och relation mellan forskning, beprövad erfarenhet och specialistsjuksköterskans yrkesutövande inom medicinsk omvårdnad och medicinsk vetenskap utifrån etiska principer och mänskliga rättigheter.
Kursen omfattar ett examensarbete om 15 högskolepoäng varför olika metoder för datainsamling och analys behandlas och forskningsprocessens tillämpning fördjupas och värderas. Därutöver behandlas samhälleliga aspekter och forskningsetiska principer, liksom vikten av systematisk och organiserad hantering och identifiering av relevant information för att stärka forskningens hållbarhet. Avslutningsvis genomsyras kursen av ett kritiskt analytiskt förhållningssätt och akademiskt skrivande med särskilt fokus på språkbruk, problematiserande texter och slutsatser.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- differentiera och kritiskt värdera forskningsprocessens olika delar,
- ta ställning till val av forskningsdesign och värdera forskningsetiska principer av relevans för vald design,
- identifiera och självständigt formulera klinisk frågeställning inom medicinsk omvårdnad och medicinsk vetenskap där hänsyn till mänskliga rättigheter tages
- identifiera sitt behov av ytterligare kunskap för arbetets genomförande och utveckla strategier för att kunna inhämta kunskap,
- kritiskt bearbeta och sammanställa relevant kunskap inom omvårdnad och medicin inom angivna tidsramar och med hjälp av adekvata vetenskapliga metoder,
- tillämpa ett fördjupat akademiskt skrivande som kännetecknas av en kritiskt bearbetad och problematiserande text i form av ett examensarbete, och
- föreslå och motivera konstruktiva förbättringar både i eget och annan students examensarbete vid opponent- och respondentskap.
Arbetsformer
För att uppnå lärandemål 1–7 bedrivs undervisningen i form av egna studier, seminarier, och handledning. Undervisningen är övervägande projektorienterad och formas således utifrån studentens tidigare inhämtade kunskaper, färdigheter och erfarenheter. För att student ska uppnå lärandemål 1–7 erbjuds metodseminarium där studenterna kritiskt granskar varandras arbeten. Dessutom erbjuds handledningsstöd individuellt och i grupp. Av de schemalagda momenten är seminarium och handledning obligatoriska.
Bedömningsformer
Lärandemål 1–6 examineras i form av ett examensarbete på 15 högskolepoäng. Fokus vid examinationen ligger på studentens förmåga och färdighet att logiskt samt strukturerat hantera forskningsprocessens alla delar. Bedömningen omfattar både innehåll och form dvs. språk- och referenshantering samt läsbarhet. Bedömningen omfattar också arbetets övergripande relevans i relation till omvårdnad vid medicinska tillstånd och medicin med reflektion om fortsatt behov av ytterligare kunskap inom ämnet. Lärandemål 7 examineras vid ett opponent- och respondentskap. Bedömningen av opponentskapet på den individuella studentens förmåga att initiera en konstruktiv och kritisk men tillåtande diskussion som fokuserar på övergripande frågor och metodologiska utmaningar. Bedömningen av respondentskap baseras på den individuella studentens förmåga och färdighet att delta i diskussionen genom att förklara försvara och motivera sina beslut underbyggt av relevant omvårdnadsvetenskaplig och medicinsk litteratur.
Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras i första hand genom att studenten medverkar vid annat ersättningstillfälle under kurstiden. I händelse student ej kan medverka vid erbjudet ersättningstillfället genomförs kompletteringen vid nästa kurstillfälle.
För godkänt betyg på kursen krävs godkänt resultat på opponentskap, respondentskap och examensarbete samt att samtliga obligatoriska moment är genomförda. För väl godkänt betyg på kursen krävs dessutom väl godkänt betyg på examensarbetet.
Detaljerade bedömningskriterier återfinns i kursens studiehandledning.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.
Kurslitteratur
¤ markerar litteratur som återkommer i andra kurser inom programmet
¤ Beauchamp T L, Childress JF, (2019) Principles of Biomedical Ethics. Oxford University Press. 480 s.
¤ Gudmundsson P, (2018) Skrivanvisningar för studenter vid Fakulteten för Hälsa och Samhälle. Fakulteten för hälsa och samhälle, Malmö universitet, 16 s.
Kitson A, (2018) The Fundamentals of Care Framework as a Point-of-Care Nursing Theory. Nursing Research, March/April 2018, Vol 67, No 2, 99–107.
Statens beredning för medicinsk och social utvärdering, (2024) Utvärdering av insatser i hälso- och sjukvården och socialtjänsten: En metodbok. https
Dessutom ingår vetenskapliga studier, rapporter och lagstiftning aktuella för kursen, cirka 500 s.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.