Kursplan
Kursplan våren 2027
Benämning
Engelsk benämning
Kurskod
Omfattning
Betygsskala
Undervisningsspråk
Beslutande instans
Gäller från
Inrättandedatum
Fastställandedatum
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Behörighetskrav
15 hp inom huvudområdet för studierna.
Huvudområde
KSMKA / Medie- och kommunikationsvetenskap
Fördjupningsnivå
A1E / Avancerad nivå, innehåller examensarbete för magisterexamen
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i huvudområdet Medie- och kommunikationsvetenskap och är en obligatorisk kurs för Medie- och kommunikationsvetenskap: Kultur, kollaborativa medier och kreativa näringar, Magisterprogram (Ettårigt) HAMKE.
Innehåll
Studenten genomför en systematisk, djupgående vetenskaplig studie i form av en uppsats, som rör en specifik del av området medie- och kommunikationsvetenskap. Val av problem, metod och teoretiskt ramverk, samt insamling eller skapande av empiriskt material, sker i samråd med en handledare. Studenten ska också kritiskt och konstruktivt utvärdera och diskutera en uppsats skriven av kurskamrat/er.
Studenten skriver en uppsats med stöd av en handledare. Uppsatsen ska innehålla en analys av ett vetenskapligt problem med relevans för medie- och kommunikationsvetenskap. Uppsatsen ska också innehålla en beskrivning och kritisk diskussion av tidigare forskning, valda teorier, metodik, metoder och resultat. Den färdiga uppsatsen presenteras och diskuteras vid ett seminarium.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenterna kunna:
- visa kunskap och förståelse inom medie- och kommunikationsvetenskap, inbegripet såväl överblick över området som fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
- visa fördjupad metodkunskap inom medie- och kommunikationsvetenskap
- visa förmåga att integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
- visa förmåga att självständigt identifiera och formulera frågeställningar samt att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
- visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.
Arbetsformer
Arbetsformerna inkluderar föreläsningar, seminarier och handledning.
Bedömningsformer
Kursen examineras genom: 1) en färdig uppsats (LM 1-8) presentation av uppsatsen vid ett slutseminarium (LM 5,7,8), samt genom att fungera som diskussionsledare för uppsatser som författats av kamrater (LM 1,2,5,7). Dessa krav måste uppfyllas på ett tillfredsställande sätt för att studenten ska få 15 högskolepoäng.
Tre examinationstillfällen erbjuds under den termin kursen ges eller i nära anslutning till den aktuella terminen. Studenter som inte har avslutat kursen har möjlighet att delta i examinationer när kursen ges igen. I dessa fall gäller litteratur och examinationsuppgifter som är giltiga för kursen under det tillfälle när examinationen genomförs.
Kurslitteratur
- Blaikie, Norman, and Jan Priest. Designing Social Research: The Logic of Anticipation. Cambridge: Polity Press, 2018.
- Hart, Chris. Doing a Literature Review: Releasing the Research Imagination. London: Sage, 2018.
Ytterligare texter beror på valet av ämne för examensarbetet.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.