Kursplan
Kursplan hösten 2026
Benämning
Engelsk benämning
Kurskod
Omfattning
Betygsskala
Undervisningsspråk
Beslutande instans
Gäller från
Fastställandedatum
Utbildningsnivå
Grundnivå
Behörighetskrav
Minst 45 hp i huvudområdet Interaktionsdesign, eller minst 60 hp från Datavetenskap eller annat ämne inom design, till exempel Grafisk design, Produktdesign eller Visuell kommunikation
Huvudområde
KSIDI / Interaktionsdesign
Fördjupningsnivå
G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i huvudområdet interaktionsdesign och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i interaktionsdesign.
Innehåll
Tangible and Embodied Interaction (TEI) är en interaktionsgenre som strävar efter att gå bortom paradigmet med grafiska användargränssnitt och skapa upplevelser som involverar vår kropp och vår förmåga att förstå och agera i den fysiska världen. Som forskningsområde genererar TEI ny interaktionsteknik och nya metoder som den framtida interaktionsdesignern måste kunna förutse och förstå för att kunna utforma sin design på ett effektivt sätt. Denna kurs omfattar de teoretiska grunderna för området samt praktiska åtaganden. Dessutom kontrasterar vi TEI-forskningsområdets futurism mot praktiska problem med produktutveckling.
Modul 1: Utforskar ämnet i form av seminarier och workshops och bygger upp ett teoretiskt perspektiv samt tekniska färdigheter. Studenterna övar på att skapa fysiska prototyper som innehåller elektronik och sensorer. De tekniska gruppövningarna på
utforskar tekniska möjligheter på ett mer lekfullt sätt. Studenterna analyserar även artefakter kopplade till området (7 HP).
Modul 2: Detta steg består av ett grupprojekt, där studenterna arbetar tillsammans för att skapa ett koncept som bygger på konkreta och förkroppsligade interaktionsteman (8 HP).
Lärandemål
Efter avslutad kurs kan studenterna:
- Presentera ett TEI-koncept i "pitch-stil", inklusive marknads-, etik-, produktions- och konkurrentanalys.
- Arbeta med de tekniska materialen i TEI i skisser och grova prototyper för att uttrycka konkreta och förkroppsligade interaktiva kvaliteter
- Designa, implementera och kommunicera TEI-orienterade koncept
- Reflektera över och utöva självkritik på sin egen designprocess och koncept i förhållande till relevant TEI-teori och exempel.
- Reflektera över och utöva kritik på designprojekt från litteratur, kurskamrater och branschen i förhållande till TEI-teori.
Arbetsformer
Undervisningen består av föreläsningar, grupparbeten, praktiska övningar (hacking sessions), användartester, designkritik, rapporter och seminarier.
Bedömningsformer
Modul 1 examineras genom tekniska workshops, skriftliga designrapporter, seminarier och projektpresentationer (LR 2, 5). Modul 2 examineras genom aktivt deltagande i projektmöten, slutpresentation och en individuell skriftlig rapport (LR 1, 3, 4).
Godkänt ges när alla avsedda läranderesultat har uppnåtts på ett tillfredsställande sätt. För omexamination av (produktions)uppgifter gäller vissa omständigheter eftersom examinationen av dessa uppgifter är beroende av studenternas deltagande under vissa tidsperioder och i specifika projekt. Omexamination kommer att ges enligt studentens rättigheter, men med anpassningar till den specifika uppgiften eftersom den inte kan genomföras i samma sammanhang som den ordinarie examinationen.
Kurslitteratur
Nobel, Joshua (2012). Programming interactivity. O'Reilly Media; Second Edition edition
Ytterligare litteratur kommer att tillhandahållas i enlighet med varje termins specifika tematiska och praktiska inriktning.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.