Avancerad nivå
Den studerande skall vara godkänd på terminskurs 7 (TV667A) samt ha godkänd portfolio (provkod 2510) från terminskurs 8 (TV668A).
ODODA / Odontologi
A1F / Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i examensfordringarna för tandläkarexamen
Kursen syftar till att ge kunskap om allmäntandvård samt diagnostik och omhändertagande av sjukdomar.
Under kursen studeras diagnostik och behandling av andra sjukdomar i munhålans mjuk- och hårdvävnader än parodontit och karies med dess följdtillstånd. Andra teman för studier är trauma mot huvud, tänder och käkar samt patienter med smärtor i det orofaciala området. Ett väsentligt inslag under kursen utgörs av hur och när samarbete bör ske med specialist inom tandvården och/eller sjukvården för rätt omhändertagande av patienten. Terapiplanering ingår också i kursen.
Den kliniska verksamheten omfattar allmän vuxentandvård samt behandling av barn och ungdomspatienter med varierande behandlingsbehov.
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
1. beskriva diagnostiska metoder som används inom tandvården samt förklara deras tillförlitlighet
2. redogöra för etiologi, diagnostik, patogenes, behandling och prognos för i munhålan frekvent förekommande sjukdomstillstånd förutom karies och parodontit
3. beskriva de vanligast förekommande munslemhinneförändringarna hos barn och ungdomar
4. redogöra för sådana sjukdomstillstånd i munhålan som kan förväntas medföra allvarliga konsekvenser för patienten
5. beskriva tekniken för biopsitagning i det orofaciala området samt den laboratoriemässiga hanteringen av vävnadsprover
6. beskriva röntgenundersökningar vid specialistklinik som är berättigade inom det orofaciala området
7. förklara orsaker till, och uppkomstmekanismer bakom akuta orofaciala smärttillstånd
8. redogöra för förekomst och orsak till trauma mot tänder, käkar och omgivande vävnader hos barn, ungdomar och vuxna
9. redogöra för diagnostik, behandling och komplikationer vid trauma mot tänder, käkar och omgivande vävnader hos barn, ungdomar och vuxna
10. beskriva hur större trauma kan inverka på allmäntillståndet
11. förklara remissvägar inom tandvården och sjukvården samt ansvarsfördelningen för remitterande och mottagande vårdgivare
12. beskriva olika typer av kroniska orofaciala smärttillstånd samt deras prevalens
13. beskriva diagnostik, behandlingsalternativ och handläggning av kroniska orofaciala smärttillstånd
14. beskriva olika verkningsmekanismer vid smärtlindring av akuta och kroniska orofaciala smärttillstånd
15. värdera olika metoder för smärtlindring och sedering av barn och ungdomar
16. förklara farmakologiska verkningsmekanismer vid sedering med bensodiazepiner som används inom tandvården
17. förklara den komplexitet som ett tillstånd av långvarig orofacial smärta utgör ur ett biologiskt, psykologiskt, socialt och beteendemässigt perspektiv
18. förklara generella principer för hur tumörer uppkommer och vad som kan förorsaka dessa förändringar
19. förklara vad tumörsjukdom i munhålan kan betyda i tandvårdssituationen samt känna till tumörsjukdomens förekomst, uppkomst, förlopp och behandling
20. redogöra för olika möjligheter att protetisk rehabilitera vid tandtrauma och agenesier
21. redogöra för tandvårdens ansvar och lagstadgade skyldigheter för vuxna som är våldsutsatta i nära relation och barn som far illa
22. redogöra för hälsokonsekvenser som riskerar bli följden av vuxnas våldsutsatthet i nära relation och barn som far illa
23. redogöra för grundläggande etiska och moraliska begrepp samt deras betydelse för och tillämpning i tandvården
24. förklara principer för hur odontogena tumörer och cystor kan uppstå samt hur de kan orsaka eruptionshinder hos barn och ungdomar
25. förklara tandvårdens styrning och organisation samt patienters rättigheter
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
26. samla in, dokumentera och analysera patientinformation vid omhändertagande i tandvården vid barn som far illa
27. sammanställa olika komponenter som ingår i bedömningar och beslut som föregår olika åtgärder i en tandvårdssituation (interventioner) och presentera dessa för patienten på ett förståeligt sätt
28. diagnostisera och behandla akuta orofaciala smärttillstånd
29. identifiera och handlägga kroniska orofaciala smärttillstånd
30. identifiera och handlägga tillstånd och förändringar som kräver samarbete med specialister inom tandvården och sjukvården samt visa förmåga att skriva remiss till lämplig instans inom vården
31. tillämpa urvalskriterier, värdera tillförlitligheten samt tolka resultaten för olika diagnostiska metoder såsom kliniska, röntgenologiska, mikrobiologiska och histologiska metoder vid undersökning av munhålan
32. diagnostisera, behandla och prognostisera vanliga sjukdomar i käkben, munslemhinna, spottkörtlar och tänder förutom karies och parodontit
33. identifiera potentiellt maligna tillstånd och maligna förändringar i munhålan och handläggningen av dessa patienter
34. ge upplysning om hälsorisker som rapporterats ge upphov till tumörsjukdomar
35. värdera de anatomiska förutsättningarna för implantatkirurgi
36. behandla och prognosticera tandsjukdomar och parodontala sjukdomar på barn och ungdomar
37. behandla och prognosticera störningar i tandutveckling och eruption
38. utföra enklare oralkirurgiska ingrepp och tandextraktioner hos såväl vuxna som barn och ungdomar
39. identifiera barn och ungdomar i behov av särskilt omhändertagande såsom sedering
40. diagnostisera och behandla förändringar och följdtillstånd orsakade av trauma mot tänder och omgivande vävnader samt bedöma prognos för detta
41. tillämpa hänsyn till den våldsutsatta patientens totala sociala, psykologiska och allmänna hälsosituation vid odontologiska behandlingsinsatser
42. värdera och hantera professionens bedömda och patientens upplevda ortodontiska behandlingsbehov vid omhändertagande och terapiplanering
43. informera om behandling och prognos samt kunna behandla inklusive åtgärda skador och brister i funktionen vid ortodontisk behandling inom allmäntandläkares ansvarsområde
44. anpassa bemötandet av patienter som varit utsatta för våld i nära relation utifrån patientens individuella behov
45. tillämpa det statliga, regionala och kommunala tandvårdsstödet i olika patientsituationer
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten visa att hen:
46. reflekterar över egen insats beträffande det orala hälsotillståndet hos den individuella patienten och verka för uppnående och bibehållande av god oral hälsa
47. medverkar till att patienten stärker sitt hälsobeteende
48. är angelägen om att rutinmässigt undersöka hela munhålan och närmast omgivande strukturer med avseende på identifiering av patologiska förändringar
49. ansvarar för att följa kunskapsutvecklingen beträffande diagnostiska metoder och behandlingar tillämpliga för munhålan och tuggsystemet
50. ansvarar för och respekterar patienter med långvariga smärtsymtom
51. har ett etiskt och moraliskt gott förhållningssätt i tandvårdssituationen
52. är lyhörd för och värderar patientens önskemål och förväntningar i behandlingssituationen
53. ansvarar för sin kompetensutveckling om möjliga behandlingsbeslut, dess prognos och kostnad och kan presentera dessa för patienten på ett förståeligt och objektivt sätt
54. ansvarar för sin kompetensutveckling så att underlaget för diagnos och behandlingsval är evidensbaserat, eller att när detta inte finns tillgängligt bygger på beprövad erfarenhet
55. har ett respektfullt uppträdande i relationer med patienter, studenter, lärare och personal på utbildningen
Kursen är på heltid och icke-schemalagd tid är avsatt för självstudier. Utbildningens övergripande principer utgår från utmaningsbaserat lärande. Kursveckorna omfattar studentaktiva moment med eget ansvar för förberedelser och samarbete i grupp.
Kursen bygger på varierande lärandeaktiviteter såsom självstudier, gruppaktiviteter och seminarier. Seminarierna bygger på att studenterna är aktiva, pålästa och väl insatta i de områden som ska bearbetas under seminariet.
Utmaningar som studenterna ställs inför utgår från professionsrelaterade frågeställningar och genomförs både i fysisk och digital lärandemiljö. Exempel på arbetsprocesser är självständiga litteraturstudier, gemensam informationsbearbetning och reflektion. Både muntliga och skriftliga presentationsformer förekommer.
Självständigt arbete (examensarbete)
För tandläkarexamen skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) i odontologi. Examensarbetet omfattar totalt 30 hp och pågår även under terminskurserna 7, 8 och 10.
Kliniska moment
Vid den kliniska verksamheten inom allmän vuxentandvård skall den studerande diagnostisera förekomsten av behandlingskrävande orala sjukdomar och på basis av inhämtade upplysningar ställa ett terapiförslag, planera behandlingsgången samt beskriva/svara för det praktiska genomförandet av behandlingen.
Vidare skall studenten lära sig att diagnostisera och behandla odontologiska problem hos barn och ungdomar vilket innebär diagnostik och behandling av tandutvecklingsstörningar, kroniska sjukdomar, barn med handikapp samt svårbehandlade barn. Den studerande skall kunna behärska planläggning och utförande av förebyggande och enklare operativa åtgärder mot störningar i den normala käk-, bett- och tandutvecklingen samt även värdera planerade och utförda behandlingar. Vidare kommer följande avsnitt inom interceptiv ortodonti att diskuteras och värderas: samordning med operativ kariesterapi, effekt av för tidiga primärtandförluster, napp- och fingersugningsvanor, atypisk eruption och tandväxling.
Verksamhetsförlagd utbildning
Klinisk färdighetsträning sker delvis som verksamhetsförlagd utbildning (VFU) i samarbete med Folktandvården Skåne. Kostnader för resor i samband med VFU kan tillkomma.
Kursen omfattar 2 provmoment:
- portfolio (15 hp) som omfattar obligatoriska seminarier, inlämningsuppgifter, kamratåterkoppling, egenreflektion, muntliga och skriftliga uppgifter. Portfolion omfattar även deltagande i gruppaktiviteter och godkända prekliniska och kliniska färdigheter, samt uppnådda kursmål avseende värderingsförmåga och förhållningssätt. Kriterier finns tillgängliga för studenterna på lärplattformen. Aktiviteterna återkopplas regelbundet till studenten under kursen och vid kursens schemalagda utvecklingssamtal. Om ett moment i portfolion blir underkänt kan det kompletteras under pågående kurs. Portfolion sträcker sig över hela kursen och betygssätts i sin helhet vid kursens slut, genom vilken kursmålen för färdighet och förmåga samt värderingsförmåga och förhållningssätt examineras.
- Skriftlig examination (15 hp), genom vilken kursmålen för kunskap och färdighet examineras.
Student som underkänts i skriftlig examination ges möjlighet till två omexaminationer på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på nästkommande kurstillfälle enligt samma regler, om inte gällande övergångsregler trätt in.
Studenter som underkänts i portfolion ges möjlighet till två omexaminationer på samma kursinnehåll och med samma krav inom ordinarie kurs. Om student underkänns i portfolio och därmed inte får tillträde till TV670A (terminskurs 10) upprättas en individuell studieplan. Av den individuella studieplanen ska det framgå vilka aktiviteter som erbjuds och kunskapskontroller som krävs för godkänd portfolio. Studenten har möjlighet till ytterligare 3 omprov nästa gång kursen ges. Därefter är möjligheten till fler provtillfällen för portfolion förverkad. Godkända portfoliomoment kan bara tillgodoräknas till och med nästa gång kursen ges. Därefter måste portfolion examineras om i sin helhet.
Samtliga provmoment måste vara godkända för att få betyget G på kursen. Portfolion måste vara godkänd för att få tillträde till terminskurs 10.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students kliniska och praktiska färdighetsträning om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för vården riskeras. När den kliniska och praktiska färdighetsträningen avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns i den kliniska och praktiska färdighetsträningen på aktuell kurs. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet att återuppta sin kliniska och praktiska färdighetsträning på denna kurs. Återupptagande av studierna på denna kurs kan ske efter godkänt genomförande av handlingsplan. I den individuella handlingsplanen begränsas antalet kunskapskontroller till tre tillfällen.
- Andersson Lars, Kahnberg Karl-Erik, Pogrel M. Anthony. Oral and Maxillofacial Surgery. ISBN: 978-1-405-17119-9 September 2010 Wiley-Blackwell Digital
- Andreasen JO, Andreasen FM, Andersson L. (eds.) Textbook and color atlas of traumatic injuries to the teeth, 5th ed. Copenhagen: Wiley-Blackwell Munksgaard; 2018
- Bjørnland T. Nordic Textbook of Oral and Maxillofacial Surgery. ISBN: 9788762820128. Munksgaard Danmark, 2021
- Ernberg M, Alstergren P. Clinical Cases in Orofacial Pain. John Wiley & Sons, 2017.
- Koch G, Poulsen S, Espelid I, Haubek D. Pediatric Dentistry, A Clinical Approach. 3rd ed. Wiley-Blackwell; 2017
- Regezi JA, Sciubba JJ and Jordan RCK. Oral pathology: clinical pathologic correlations. 7th edition. Elsevier. 2017
- White and Pharoah’s Oral Radiology: Principles and Interpretation. 8th edition. Elsevier; 2019.
Övrig litteratur i form av e-böcker, media och vetenskapliga artiklar tillhandahålles innan kursstart via separat bilaga.
Utöver detta förväntas studenten självständigt söka, samla in och bedöma relevant litteratur i enlighet med den pedagogiska modellen för utbildningen. Litteraturen är huvudsakligen på engelska.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Kursen ges enbart höstterminen 2025 och upphör därefter. Examination enligt denna kursplan kommer att vara möjlig till och med vårterminen 2027 för studenter som inte fullföljt kursen med godkänt resultat. Se ovan övergångsbestämmelser.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.