Kursplan
Kursplan våren 2026
Benämning
Engelsk benämning
Kurskod
Omfattning
Betygsskala
Undervisningsspråk
Beslutande instans
Gäller från
Fastställandedatum
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Behörighetskrav
22,5 hp från programmets första termin
Huvudområde
KSKST / Kulturstudier
Fördjupningsnivå
A1F / Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i huvudområdet kulturstudier och kan ingå i examensfordringarna för masterexamen i kulturstudier.
Innehåll
Syftet med denna kurs är att studenterna ska utforska och utveckla relevanta färdigheter, primära forskningsmetoder och undersökningstekniker som krävs för att slutföra ett självständigt avhandlingsprojekt. Studenterna uppmuntras även att bygga upp sitt självförtroende för att kunna delta i kulturella undersökningar som är komplexa och känsliga.
Kursen är en introduktion till olika relevanta forskningsmetoder inom området kulturstudier. Studenterna studerar och analyserar tidigare forskning med avseende på metoder, samt diskuterar och undersöker hur metoder har betydelse för den forskning som bedrivs. Den undersöker epistemologiska problem i grundläggande och mer explorativa forskningsmetoder som är relevanta för kulturstudier. Dessutom bjuder kursen in specialister från området (arkivarier, dokumentärfotografer, bibliotekarier) som arbetar med de etiska dimensionerna av forskning i praktiken. Denna praktiska komponent av "hur" i forskningen prioriteras för att underlätta en holistisk och integrerad forskningspraxis.
Lärandemål
Efter avslutad kurs kan studenten:
- visa kunskap om och förståelse för principerna och tankarna bakom de olika forskningsmetoder som är relevanta för kulturstudier.
- visa förmåga att beskriva och diskutera olika metoder och deras tillämpningsområden, deras styrkor och svagheter och deras epistemologiska rötter
- visa förmåga att kritiskt reflektera över sin egen roll och position som forskare
- relatera till, kontextualisera och diskutera metoder i lässeminarier med kamrater, lärare och specialister inom olika områden
Arbetsformer
Seminarier, workshops och läsgrupper.
Bedömningsformer
2 positionspapper.
Obligatorisk närvaro och bidrag till seminarier. Omprov ges i enlighet med studenternas rättigheter och skyldigheter, men justeringar av uppgiften kan göras om omständigheterna för det ursprungliga provet inte kan återskapas.
Kurslitteratur
- Denscombe, Martyn. The Good Research Guide. For small-scale social research projects. 5th ed. Maidenhead, England: McGraw-Hill/Open University Press, 2014.
- Denzin, Norman K and Yvonna S. Lincoln. Eds. The SAGE Handbook of Qualitative Research, 5th ed. Eds., Thousand Oaks: SAGE, 2018.
- Law, John. After Method. Mess in Social Science Research. London: Routledge, 2004.
Kompletterande artiklar, litteratur eller annan media tillhandahålls.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.