Grundnivå
Avslutade kurser från termin 1-4 (120hp) inom programmet Design och visuell kommunikation/Grafisk design.
CTGDA / Grafisk design
G2E / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för ka
Kursen kan ingå i generell examen på grundnivå. Huvudområdet för kursen är Grafisk design.
Det vetenskapliga huvudområdet grafisk design tar utgångspunkt i grafisk design som yrkeskunskap grundad i teknisk, konstnärlig och kritisk förmåga. Området är tvärvetenskapligt med inslag av visuell kommunikation, visuell kultur, designhistoria, kognition och perception, samt projektmetodik. Syftet med utbildningen och examensarbetet är att hjälpa studenten att utveckla en reflekterad och vetenskapligt grundad designpraktik.
Examensskursen består av två delkurser, Designprojekt (15hp) och Uppsats (15 hp). Designprojektet ska visa studentens förmåga till ett professionellt förhållningssätt. Uppsatsen behandlar en frågeställning inom grafisk design ur ett vetenskapligt perspektiv. Det ska finnas ett sammanhang mellan uppsats och designprojekt, men hur det ser ut kan variera mellan projekt.
Delkursen Designprojekt fokuserar på planering och genomförande av designarbetet. I delkursen ingår utarbetandet av en projektplan för projekt och uppsats, muntlig presentation och skriftlig/visuell dokumentation av projektet samt offentliggörande. Delkursen avslutas med en presentation.
I delkursen Uppsats ligger fokus på att skriva en vetenskaplig uppsats med anknytning till designprojektet. I delkursen ingår utarbetande av projektplan för projekt och uppsats, opponering och seminariebehandling. Kursen avslutas med ett slutseminarium med opponering.
Designprojekt
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- uppvisa kunskap och förståelse om huvudområdet grafisk design ur ett professionellt perspektiv, kunskap om tillämpliga arbetsmetoder, samt fördjupning inom någon del av området (1a).
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- självständigt och kreativt uttrycka problem och lösningsförslag i visuell form och redogöra för deras koppling till problemformulering och kontext (2),
- planera, genomföra designprojekt på ett professionellt sätt, både självständigt och i samarbete medandra yrkeskompetenser (3).
Uppsats
Kunskap och förståelse
Kunskap och förståelse Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- uppvisa kunskap och förståelse om huvudområdet grafisk design ur ett vetenskapligt perspektiv, kunskap omtillämpliga forskningsmetoder, samt fördjupning inom någon del av området (1b)
Färdighet och förmåga
- söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en designrelaterad problemställning samt kunna kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer (4),
- muntligt, skriftligt och i grafisk/visuell form kunna redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper (5),
- utvärdera designprojekt (6),
- skriva en vetenskaplig uppsats som bidrar till att utveckla kunskapsfältet grafisk design/visuellkommunikation, där det egna bidraget sätts i relation till befintlig kunskap på området (7).
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- visa insikt om designens roll i samhället och om människors ansvar för hur design som process och produkt kan påverka människor och miljö (8),
- identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens (9).
Designprojekt
Undervisningen sker i form av handledning, i huvudsak grupphandledning, och designseminarier.
Uppsats
Undervisning sker i form av handledning, i huvudsak grupphandledning, och textseminarier.
Designprojekt
Designprojektet bedöms utifrån lärandemålen (1a, 2 och 3) genom presentation och offentliggörande av projekt. Likaså beaktas hur studenten planerar och genomför arbetet i relation till uppdragsgivare/kontaktpersoner, handledare och medstudenter.
Uppsats
Uppsatsen examineras utifrån lärandemålen (1b, 4, 5, 6, 7, 8 och 9) genom genom muntligt och skriftligt framläggande av uppsats och genom opponering.
För att få VG ska studenten ha gjort ett arbete som utöver kriterierna för G utmärker sig genom hög kreativ, professionell eller vetenskaplig kvalité.
Kurslitteratur, vilket i denna kurs avser den litteratur som används som referens i uppsatsen, bör i första hand relatera till huvudområdet grafisk design. Kurslitteraturen fastställs i samråd med handledare, med utgångspunkt i det problemområde som undersöks och den ansats studenten väljer.
Efter den första delkursen, görs en skriftlig eller muntlig värdering med utgångspunkt i vars och ens projekt och hur de återspeglar lärandemålen. Värderingen tar också upp arbetsformer (föreläsningar, handledning och seminarier). I slutet av kursen görs en skriftlig kursutvärdering med fokus på kursen som helhet. Kursvärderingarna sammanställs tillsammans med kommentarer från lärarna och eventuella åtgärder föranledda av kursvärderingen. Sammanställningen skickas ut till studenterna och arkiveras på högskolan.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14)
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.