UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Hösten 2025

Kursplan hösten 2025

Benämning

Grafisk design I

Engelsk benämning

Graphic Design I

Kurskod

KD310A

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska med inslag av engelska

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Gäller från

2025-09-01

Inrättandedatum

2006-12-10

Fastställandedatum

2021-09-15

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Engelska 6.

Antagen till programmet Grafisk design, 180 högskolepoäng.

Huvudområde

CTGDA / Grafisk design

Fördjupningsnivå

G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i huvudområdet Grafisk design och är en obligatorisk del i kandidatexamen i Grafisk design.

Innehåll

Introduktion i kreativa metoder, typografi, grafisk design och digitala verktyg. Stor vikt läggs vid att studenterna skall se disciplin som ett kreativt verktyg och lära sig att portionera sin tid, samarbeta och utnyttja möjligheterna på skolan och i ateljén. Kursen examineras genom en pedagogisk portfolio, ger därmed studenterna en introduktion till vanan att dokumentera och presentera sina arbeten.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten:

  1. Visa en övergripande förståelse av ämnet grafisk design, med fokus på estetiska, praktiska och professionella aspekter,
  2. kunna använda kreativa metoder som ett verktyg för att utveckla design,
  3. kunna redogöra för bokstävernas grundformer och grunderna i typografins historia, och lösa enkla typografiska uppgifter,
  4. kunna använda utrustning för ljussättning i fotostudio, och kunna utföra grundläggande digital bildredigering,
  5. kunna använda digitala verktyg för att utarbeta och presentera designförslag,
  6. kunna presentera designförslag muntligt, med stöd av skisser, modeller och handouts,
  7. kunna ta och ge konstruktiv kritik i muntlig form under designredovisningar,
  8. kunna sammanställa dokumentation av egna designprojekt i en pedagogisk portfolio.

Arbetsformer

  • Föreläsningar
  • Arbetsuppgifter individuellt och i grupp, i vissa fall med handledning
  • Datorlaborationer
  • Studioarbete

Bedömningsformer

  • Introduktion till grafisk design, 10 hp. Examineras genom pedagogisk portfolio (Lärandemål 1-8).
  • Typografi 1a, 2 hp. Examineras genom skriftlig tentamen (Lärandemål 3).
  • Typografi 1b, 3 hp. Examineras genom redovisning av designuppgift (Lärandemål 3, 6, 7, 8).

Kurslitteratur

  • Lupton, Ellen (2007) Thinking with Type: A Critical Guide for Designers, Writers, Editors, & Students.
  • Wikberg Nilsson, Å., Törlind, P., Ericson, Å. (2015). Design – process och metod. Lund: Studentlitteratur.

Utöver ovanstående tillkommer texter och utdrag ur böcker beroende på de teman som tas upp under kursen.

För kursens skriftliga moment rekommenderas studenterna att använda en bok om akademiskt skrivande som passar deras nivå (här graderade från enkel till avancerad):

  • Ask, S. (2011) Hållbara texter: grunderna för formellt skrivande. Stockholm: Liber.
  • Rieneker, L. och Stray Jørgensen, P. (2014, eller tidigare upplagor).
  • Att skriva en bra uppsats. Stockholm: Liber.
  • Denscombe, M. (2016, tidigare upplagor OK) Forskningshandboken: för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. Lund: Studentlitteratur.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om

resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.