Grundnivå
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: UV251C Pedagogik och didaktik, att vara lärare (genomgången)
Inget huvudområde
G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
G2F
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 samt gymnasieskolan. I kursen ingår 9 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Kursen syftar till att studenten utvecklar kunskaper om ämnesdidaktik, bedömning och betygssättning i relation till gällande styrdokument och de krav som ställs i den kommande yrkesutövningen i grundskolans senare år, gymnasieskolan och vuxenutbildningen.
Kursen fokuserar på ämnesdidaktik och bedömning. (Ämnes)didaktik kan ses som lärarnas professionsvetenskap och omfattar synsätt, teorier, modeller och praxiskunskap kring undervisning, undervisningsinnehåll, lärande och socialisation i relation till ämnesområdet. I kursen behandlas undervisning som problematiseras och kopplas till läroplanerna för skolans senare år, gymnasiet och vuxenutbildningen, (ämnes)didaktisk teori, det ämnesspecifika språket, ett första- och andraspråksperspektiv samt bedömning. Läromedel analyseras utifrån gällande läro- och kursplaner och olika pedagogisk-didaktiska perspektiv. I kursen behandlas såväl formativ som summativ bedömning. Studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning bearbetas i relation till kursinnehållet.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- förklara och diskutera (ämnes)didaktiska teorier, modeller och planerings- och analysverktyg
- värdera och kritiskt granska läromedel
- diskutera bedömning och betygsättning utifrån relevanta teorier och begrepp
- redogöra för samband mellan det ämnesspecifika språket och elevers kunskapsutveckling ur ett första- och andraspråksperspektiv
- utforma och problematisera undervisning på ämnesdidaktisk grund
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbeten, gruppdiskussioner, responsarbete, seminarier och föreläsningar. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Detta inkluderar att också delta i nätbaserade relationer och utnyttja digitala medier för samarbete och lärande.
Kursens seminarier är obligatoriska.
Prov 1. Skriftlig hemtentamen (Written Take-Home Exam), 2 hp.
I detta prov examineras mål 1.
Prov 2. Muntlig presentation och skriftlig hemtentamen (Oral Presentation and Written Take-Home Exam), 2 hp.
I detta prov examineras mål 2
Prov 3. Muntlig presentation (Oral Presentation), 5 hp. I detta prov examineras mål 3, 4 och 5.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För att erhålla betyget väl godkänt på hel kurs ska prov 3 samt prov 1 eller 2 vara väl godkända.
Haijer, Maaike och Meestringa, Theun ( 2020) Språkinriktad undervisning . Hallgren och Fallgren (245 s)
Jakobson, Britt; Lundegård, Iann och Wickman, Per-Olof (red) (2014) Lärande i handling. En pragmatisk didaktik. Studentlitteratur (259 s)
Jönsson, Anders (2017) Lärande bedömning. Gleerups (194 s)
Larsson, Staffan (2013) Vuxendidaktik: fjorton tankelinjer i forskningen om vuxnas lärande. Natur och Kultur (243 s)
Utöver ovanstående litteratur tillkommer ämnesrelaterad litteratur på ungefär 500 sidor. samt läroplanerna för grundskolan, gymnasieskolan och vuxenutbildningen.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.