Grundnivå
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: UV221A Kvalitetsarbete i förskola (genomgången)
Inget huvudområde
Kursen ingår i förskollärarexamen. I kursen ingår 7,5 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syftet med kursen är att studenten ska utveckla kunskaper kring olika forskningsmetoder samt förmåga att identifiera och formulera utvecklingsbehov inom förskolepedagogisk verksamhet.
Under en inventering av utvecklingsbehov i förskolan samlar studenten in empiriskt material med hjälp av olika forskningsmetoder. Vetenskapsteoretiska och kritiska resonemang förs kring metodernas styrkor och svagheter samt den kunskap de genererar. För att få en djupare förståelse för utvecklingsområdet söker studenten också relevant tidigare forskning som tillsammans med styrdokument och andra aktuella dokument kan bidra till att utveckla en problemformulering. Denna presenteras i en projektskiss, vilken avslutas med ett förslag på en utvecklingsinsats. Projektskissen kan ligga till grund för utvecklingsprojektet i nästkommande kurs.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. redogöra för relevanta vetenskapsteoretiska utgångspunkter och kritiskt resonera kring kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder samt de olika former av kunskap de genererar
2. producera och analysera olika former av empiriskt material och utifrån detta identifiera utvecklingsbehov inom förskoleverksamhet
3. Formulera och argumentera för en vetenskaplig problemställning utifrån identifierade behov i förskolan med stöd i tidigare forskning och andra relevanta texter
Kursen är huvudsakligen distansbaserad. Föreläsningar och seminarier sker digitalt. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt skapande och kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att exempelvis delta i nätbaserade diskussioner och muntliga presentationer.
Prov 1: Muntlig examination (Oral Exam), 2,5 hp. I provet examineras lärandemål 1.
Prov 2: Skriftlig examination (Written Exam), 5 hp. I provet examineras lärandemål 2-3.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på prov 2.
Patel, Runa & Davidsson, Bo (2019). Forskningsmetodikens grunder: Att planera, genomföra och rapportera en undersökning. 5 uppl. Lund: Studentlitteratur (184 s)
Persson, Sven (2017). Forskningslitteracitet – en introduktion till att förstå, värdera och använda vetenskaplig kunskap. Forskning i korthet, nr 1, 2017 (32 s) (tillgänglig på internet)
Åkerblom, Annika, Hellman, Annette & Pramling, Niklas (red.) (2023). Metodologi: För studier i, om och med förskolan. 2 Uppl. Malmö: Gleerups (del II och IV) (120 s)
Styrdokument, ytterligare litteratur och läromedel kan tillkomma vid kursstart.
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.