Kursplan hösten 2022
Kursplan hösten 2022
Benämning
Specialpedagogiskt arbete i förskola
Engelsk benämning
Special Education in Preschool
Kurskod
UV220A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Programnämnden för förskollärarprogrammet
Fastställandedatum
2022-05-24
Gäller från
2022-08-29
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: UV219A Värdegrundsarbete och demokrati i förskola (genomgången)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i förskollärarexamen.
I kursen ingår 7,5 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Syftet med kursen är att studenten ska utveckla sin förmåga att arbeta med specialpedagogik i förskolan samt fördjupa sin förståelse för pedagogiskt ledarskap.
Innehåll
Kursen behandlar specialpedagogik och pedagogiskt ledarskap med fokus på förhållnings- och arbetssätt i förskolan och hur förutsättningar kan skapas för att tillgodose varje barns behov av utmaningar och stöd. Kategoriseringar av barn, normalitet och avvikelse problematiseras utifrån aktuell specialpedagogisk forskning och teori. Vidare formulerar studenten en handlingsplan som innefattar insatser på såväl individ- och gruppnivå som organisationsnivå. Begreppen inkludering och likvärdighet behandlas samt ställs i relation till förskollärarens ansvar och uppdrag. Studentens egna erfarenheter från förskolans praktik används som utgångspunkt för att bearbeta kursens centrala innehåll.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. analysera en förskoleverksamhets förhållnings- och arbetssätt för att möta varje barns behov av utmaningar och stöd, med utgångspunkt i aktuell specialpedagogisk forskning och teori
2. redogöra för och problematisera specialpedagogiska utmaningar gällande förskollärarens ledarskap, ansvar och uppdrag att verka för inkludering och likvärdighet
3. upprätta samt kritiskt granska handlingsplaner som synliggör förskolans ansvar och uppdrag på individ- grupp- och organisationsnivå
Arbetsformer
Kursen är huvudsakligen distansbaserad. Föreläsningar och seminarier sker digitalt. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt skapande och kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att exempelvis delta i nätbaserade diskussioner och muntliga presentationer.
Bedömningsformer
Samtliga lärandemål examineras genom en individuell muntlig presentation med skriftligt underlag.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur
Ahlefeldt Nisser, Desirée (2021). Professionella pedagogiska samtal för en inkluderande skolkultur. Lund: Studentlitteratur (128 s)
Aspelin, Jonas (2013). Vad är relationell pedagogik? I: Aspelin, Jonas (red.), Relationell specialpedagogik: i teori och praktik. Kristianstad: Kristianstad University Press (s. 179-189) (tillgänglig på internet) (10 s)
Edfelt, David (2019). Utmaningar i förskolan: att förebygga problemskapande beteende. Stockholm: Gothia Fortbildning (s 223)
Gäreskog, Petra och Lindqvist, Gunilla. (2020). Working from a distance? A study of Special Educational Needs Coordinators in Swedish preschools. Nordic Studies of Education, 1(40), 55–78 (23 s) (tillgänglig på internet)
Lutz, Kristian (2013). Specialpedagogiska aspekter på förskola och skola. Möte med det som inte anses LAGOM. Stockholm: Liber (126 s)
Palla, Linda (2020). Specialpedagogik i förskola: Grundläggande huvudsaker och reflekterande djupdykningar. Lund: Studentlitteratur (s. 153-246) (93 s)
Styrdokument, ytterligare litteratur och andra läromedel kan tillkomma vid kursstart
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).