Grundnivå
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: UV217A Sociala relationer och ledarskap (genomgången)
Inget huvudområde
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i förskollärarexamen. I kursen ingår 7,5 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syftet med kursen är att studenten ska utveckla grundläggande förståelse för barns utveckling och lärande i relation till specialpedagogik i förskola.
I kursen behandlas olika perspektiv på barns utveckling och lärande, med särskilt fokus på likvärdighet i förskola. Vidare granskas specialpedagogikens uppkomst och framväxt. Specialpedagogiska begrepp och perspektiv presenteras, vilka studenten undersöker i relation till förskolans uppdrag att skapa förutsättningar för alla barn att utvecklas och lära. Studentens egna erfarenheter från förskolans praktik används som utgångspunkt för att bearbeta kursens centrala innehåll.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. Resonera kring barns utveckling och lärande i förskola ur ett likvärdighetsperspektiv
2. Redogöra för och diskutera centrala specialpedagogiska begrepp och perspektiv i relation till förskolans uppdrag
Kursen är huvudsakligen distansbaserad med digitala föreläsningar och seminarier. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att exempelvis delta i nätbaserade diskussioner och presentationer.
Samtliga lärandemål examineras genom en skriftlig examination.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
Aspelin, Jonas (2013). Vad är relationell pedagogik? I: Aspelin, Jonas (red.),Relationell specialpedagogik: i teori och praktik. Kristianstad: Kristianstad University Press (s. 179-189) (tillgänglig på internet) (10 s)
Edfelt, David (2019). Utmaningar i förskolan: att förebygga problemskapande beteende. Stockholm: Gothia Fortbildning (223 s)
Lutz, Kristian (2021). Specialpedagogiska aspekter på förskola och skola. Möte med det som inte anses LAGOM. Stockholm: Liber (126 s)
Palla, Linda (2021). Specialpedagogik i förskola: grundläggande huvudsaker och reflekterande djupdykningar. Lund: Studentlitteratur (kap. 1-4) (128 s)
Persson, Sven (2015). En likvärdig förskola för alla barn: innebörder och indikatorer. Vetenskapsrådet (tillgänglig på internet) (97 s)
Säljö, Roger (2022). Lärande: en introduktion till perspektiv och metaforer. 2. Uppl. Gleerups (200 s)
Styrdokument, ytterligare litteratur och andra läromedel kan tillkomma vid kursstart.
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.