Grundnivå
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: UV211D Yrkeskunnande, yrkesutbildning, skola och samhälle (genomgången)
Inget huvudområde
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
G1F
Kursen ingår i yrkeslärarexamen. I kursen ingår 15 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper om lärande, yrkesdidaktik, bedömning och betygsättning samt APL-handledning och kvalitetssäkring. Studenten ska också utveckla sin förmåga att skapa och utvärdera inkluderande lärandesituationer samt utveckla förmågan att granska och använda olika resurser även digitala för lärande.
Kursens huvudtema är styrdokument, yrkesdidaktik och bedömning utifrån en vetenskaplig grund med särskild betoning på ungas och vuxnas kunskapsutveckling. Fokus i kursen ligger på yrkeslärarprofessionens centrala kunskapsområden med koppling till teorier om lärande, didaktik och bedömning. Studenten arbetar med skolans styrdokument, tolkning av mål, centrala innehåll och kunskapskrav i planeringen av undervisning och andra lärandesituationer som APL och med val av resurser för lärande till exempel läroböcker, yrkesinstruktioner, film och andra medieformer. I kursen utvecklar studenten ett mångsidigt formativt och summativt bedömningsunderlag. Studenten bekantar sig också med olika modeller för pedagogisk utvärdering. Även erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning bearbetas och fördjupas i kursen.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- .redogöra för olika synsätt på kunskap, lärande och elever såsom det uttrycks i styrdokument samt relatera dessa till yrkesdidaktisk forskning inom yrkesämnet och den kommande yrkesutövningen
- välja och analysera resurser för lärande och bedömning i utformningen av lärandesituationer med utgångspunkt i teorier om lärande, styrdokument, ungas och vuxnas förutsättningar och behov
- planera och utvärdera undervisning med stöd i didaktisk teori och metodik, där alla elever har möjlighet att lära och utvecklas i relation till läroplan och ämnesplaner
- diskutera samband mellan vardagsspråk och yrkesspecifikt språk
- använda och kritiskt granska olika former av bedömningsunderlag från undervisning och andra lärandesituationer
- synliggöra och kommunicera elevers lärande och kunskapsutveckling i relation till styrdokumenten och yrkesämnet.
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av individuellt arbete, grupparbeten, diskussioner, responsarbete, seminarier och föreläsningar. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med andra kursdeltagare och lärare genom att aktivt bidra med erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Detta inkluderar att delta i nätbaserade kunskapsutbyten och utnyttja digitala medier för samarbete och lärande. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
I kursen förekommer inga obligatoriska träffar förutom de inom ramen för proven.
Prov 1. Skriftlig text (Paper), 7.5 hp lärandemål 1, 2, 3
Prov 2. Skriftlig text (Paper), 4 hp lärandemål 4, 5
Prov 3. Skriftlig och muntlig presentation (Paper and Oral Presentation), 3,5 hp lärandemål 6
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För att erhålla betyget Väl godkänd krävs betyget Väl godkänd på två av tre prov.
Dahlkwist, Matts (2019). Lärarledarskap, situationsanpassat ledarskap, strukturerad undervisning. Stockholm: Liber (valda delar i samråd med kursledare, ca 100 sidor
Fejes, Andreas; Lindberg, Viveca; Värvik, Gunn-Britt (2017). Yrkesdidaktikens mångfald, Falun: Lärarförlaget (valda delar i samråd med kursledare, ca 100 sidor)
Henning Loeb; Ingrid & Korp, Helena (red.) (2012). Lärare och lärande i yrkesprogram och introduktionsprogram. Lund: Studentlitteratur (valda delar i samråd med kursledare, ca 100 sidor)
Korp, Helena (2011). Kunskapsbedömning – hur, vad och varför. Stockholm: Skolverket. (Tillgänglig via internet)
Köpsén, Susanne (red.) (2019)Lära till yrkeslärare. Lund: Studentlitteratur (valda delar i samråd med kursledare, ca 100 sidor)
Larsson, Staffan (2013)Vuxendidaktik: fjorton tankelinjer i forskningen om vuxnas lärande. Stockholm: Natur och Kultur (valda delar i samråd med kursledare, ca 100 sidor)
Lundgren, Ulf P, Säljö, Roger, Liberg, Caroline, Asp-Onsjö, Lisa & Bunar, Nihad (2020). Lärande, skola, bildning: grundbok för lärare. Stockholm: Natur Kultur Akademisk (valda delar, ca 200 sidor i samråd med kursledare)
Långström, Sture & Viklund, Ulf (2010)Metoder – undervisning och framträdande. Lund: Studentlitteratur. (192 s)
Rautalinko, Erik (2019). Samtalsfärdigheter: stöd, vägledning och ledarskap. Lund: Studentlitteratur.
Skolverket (2023) Planera, genomför och följ upp arbetsplatsförlagt lärande . Stockholm: Skolverket. (Tillgänglig via internet)
Skolverket (2011). Bedömning i yrkesämnen – dilemman och möjligheter. Stödmaterial. (Tillgänglig via internet)
Skolverket (2011). Kunskapsbedömning i skolan - praxis, begrepp, problem och möjligheter. (Tillgänglig via internet)
Skolverket (2022) Betyg och prövning. Stockholm: Skolverket. getFile -Skolverket
Dessutom tillkommer styrdokument och artiklar inom olika yrkesdidaktiska områden som väljs i samråd mellan studenter och lärare.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.