Kursplan hösten 2022
        
    
        Kursplan hösten 2022
    
    Benämning
            Förskola, värdegrund och samhälle
        Engelsk benämning
            Preschool, Values and Society
        Kurskod
            UV208A
        Omfattning
            12 hp
        Betygsskala
            UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
        Undervisningsspråk
            Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
        Beslutande instans
            Fakulteten för lärande och samhälle, Programnämnden för förskollärarprogrammet
        Fastställandedatum
            2022-05-24
        Gäller från
            2022-08-29
        Behörighetskrav
            Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: UV207A Specialpedagogik i förskola (genomgången) 
Utbildningsnivå
    Grundnivå
        
        Inget huvudområde.
            Fördjupningsnivå
            G1F  
        Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
        Kursen ingår i förskollärarexamen. 
I kursen ingår 12 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
        Syfte
        Syftet med kursen är att studenten ska fördjupa sin förståelse för förskolans etiska och demokratiska uppdrag.
Innehåll
        I kursen granskas och diskuteras förskolans styrdokument och barns rättigheter till utbildning. Detta görs med hjälp av ett läroplansteoretiskt perspektiv som synliggör styrdokumentens historik, tillämning, tolkning och förändring. I kursen fördjupas dessutom förståelsen för hur förskolans läroplan och andra styrdokument förhåller sig till etik och värdegrund. Studenten analyserar styrdokument och vetenskapliga texter utifrån ett kritiskt förhållningssätt, samt undersöker hur förskolans etiska och demokratiska uppdrag ser ut på lokal, nationell och internationell nivå. Dessutom anläggs ett intersektionellt perspektiv som ger studenten möjlighet att förhålla sig till flera maktdimensioner (så som klass, genus och etnicitet) samtidigt, med syfte att erövra ett yrkesrelevant verktyg i arbetet för en likvärdig förskola.
Lärandemål
        Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. kritiskt granska och analysera förskolans styrdokument ur ett intersektionellt perspektiv och i relation till egna erfarenheter från förskolans verksamhet.
2. redogöra för grundläggande aspekter av läroplansteori samt för hur ett läroplansteoretiskt förhållningssätt kan användas för att förstå förskolans historia och samhälleliga uppdrag.
3. redogöra för och kritiskt analysera förskolans etiska och demokratiska uppdrag ur ett lokalt, nationellt och internationellt perspektiv.
4. diskutera samband mellan olika typer av styrdokument samt analysera dem med hjälp av kursens vetenskapliga teorier.
Arbetsformer
        Kursen innehåller varierande arbetsformer som i huvudsak utgörs av föreläsningar, seminarier, gruppdiskussioner och workshops. Kursens genomförande bygger på att studenten deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv.
Bedömningsformer
        Prov 1: Muntlig examination (Oral Exam), 3 hp. I detta prov examineras lärandemål 1.
Prov 2: Skriftlig hemtentamen (Written Exam), 9 hp. I detta prov examineras lärandemål 2-4.
För betyget Väl godkänt på hel kurs krävs betyget Väl godkänt på prov 2.
För kursen gällande betygskriterier samt obligatoriska moment meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur
            Barnkonventionen: FN:s konvention om barnets rättigheter. (2009). Stockholm: UNICEF Sverige (64 s) (tillgänglig på internet)
Edling, Silvia (2021). Läroplansteori för lärare: en introduktion. Lund: Studentlitteratur (142 s)
Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger & Liberg, Caroline (red.) (2020). Lärande Skola Bildning. 5. uppl. Stockholm: Natur och Kultur (Kap 3-6, 8 & 19) (220 s)
Mattsson, Tina (2015). Intersektionalitet i socialt arbete: teori, reflektion och praxis. 2. uppl. Malmö: Gleerups (212 s)
Mänskliga rättigheter: FN:s konventioner om mänskliga rättigheter. (2007). Stockholm: Regeringskansliet (tillgänglig via internet) (119 s)
Taefi, Nura (2009): The Synthesis of Age and Gender: Intersectionality, International Human Rights Law and the Marginalisation of the Girl-Child. The International Journal of Children’s Rights 17(3), pp 345-376 (31 s) (tillgänglig på internet)
Därutöver tillkommer litteratur som väljs i samråd med kursens lärare (ca 200 s).
Kursvärdering
        Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).