Grundnivå
För tillträde till kursen krävs avklarade kurser om minst 15 hp inom huvudområdet Företagsekonomi.
KSFÖE Företagsekonomi
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i huvudområdet företagsekonomi på nivå 31-60 hp och ingår i examensfordringarna för kandidatexamen i företagsekonomi - inriktning mot Transport Management.
Kursen syftar till att utforska sambandet mellan organisatorisk struktur, strategi och innovationsförmåga inom transportbranschen. Genom att kombinera teoretiska koncept med praktiska tillämpningar kommer kursen att behandla hur företag inom transportsektorn kan främja innovation, jämställdhet och hållbar tillväxt. Genom att integrera strategiskt tänkande och en noggrann analys av konkurrensfördelar samt fokusera på ledarskap och förändringsprocesser, kommer studenterna att utveckla en djupgående förståelse för hur en inkluderande företagskultur kan vara avgörande för att skapa en framgångsrik och ekonomiskt, miljömässigt och socialt hållbar affärsverksamhet inom transportsektorn. Kursen kommer att belysa både möjligheter och utmaningar inom transport- och logistiksektorn och ge studenterna insikter som kan tillämpas i olika sammanhang inom branschen både nationellt och globalt.
Efter att ha genomfört kursen ska studenten kunna
- redogöra för olika strategiska synsätt och tillämpa teoretiska begrepp och modeller inom området strategi, tjänsteinnovation för hållbart företagande och jämställdhet
- integrera kunskaper och färdigheter inom ledarskap för att effektivt driva strategiska initiativ och förändringar inom tjänsteverksamheter
- tillämpa principer för innovation för att identifiera och utveckla nya affärsmöjligheter inom logistik och transportbranschen
- kritiskt reflektera över strategiska avväganden och betydelsen av strategiska beslut för hållbart tjänsteföretagande samt visa förmåga att självständigt söka, värdera och inhämta relevant kunskap på vetenskaplig nivå inom strategi/tjänsteinnovation
- reflexivt och kritiskt tillämpa strategi- och tjänsteinnovationskunskaper, inklusive förmågan att analysera en tjänsteverksamhets strategiska valmöjligheter och föreslå och motivera strategiska val
- följa forskning och kunskapsutveckling inom området strategi/tjänsteinnovation samt utbyta kunskaper inom strategisk utveckling även med personer utan specialkunskaper inom området
Föreläsningar, seminarier samt självstudier.
- Individuell examination (10 hp) (UV) ( lärandemål: 1, 2)
- Projektarbete i grupp (5 hp) (UG) (lärandemål: 2, 3, 4, 5, 6)
Individuell bedömning sker för samtliga lärandemål.
För betyget godkänd krävs att samtliga examinationer är godkända. För betyget väl godkänd krävs dessutom väl godkänd individuell examination.
- Grant, R. M. (senaste upplagan). Contemporary Strategy Analysis. Blackwell Publishing.
- Jensen, T. & Sandström, J. (senaste upplagan). Organisation och ansvar. Liber, Stockholm.
- Kristensson, P., Gustafsson, A. & Witell, L. (senaste upplagan). Tjänsteinnovation. Studentlitteratur, Lund.
- Övrigt material tillhandahålles elektroniskt.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.